Evaluering af arbejdsmiljø indsatser - muligheder og begrænsninger Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Evaluering af arbejdsmiljøindsatser – en teoretisk ramme
LEAN Akademy.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
En grundlæggende introduktion
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Fra integration til inklusion
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
DUA seminar den 5. oktober 2010
Når effektmåling rammer organisationen
Ledelse af innovative medarbejdere
Hvilke arbejdsmiljøforståelser er dominerende og hvem bestemmer det?
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Fra innovation til projektudvikling
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
At udforske sin egen praksis
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Kvalitetens Beskaffenhed
AT8 3a 2010.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Hvad er en god evaluering?
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
Den gode projektansøgning
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København 20. april 2016.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis - En introduktion til forskning i virkemidler IDA Arbejdsmiljø 29. April 2016 Peter Hasle, professor Center.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø? Bureau Veritas arbejdsmiljøkonference 7. oktober 2015 Peter Hasle, professor Center for Industriel.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Dokumentation, evaluering og evidens

Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Naturvidenskabelig metode
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Metoden fælles beslutningstagning
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Evaluering af arbejdsmiljø indsatser - muligheder og begrænsninger Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København

Center for forskning i arbejdsmiljøindsatser og virkemidler (CAVI) Problemstilling: Hvilke sammenhænge er der mellem de samfundsmæssige indsatser og arbejdsmiljøarbejdet i virksomhederne? Samarbejde mellem AAU, DTU, RUC, Teamarbejdsliv og AU (DPU) Konkrete projekter om AMO, certificering og små virksomheder Tværgående teoriprojekt om virkemidler –Herunder arbejde for Arbejdsmiljørådet om evaluering af arbejdsmiljøindsatser Peter Hasle

På vej ind i evalueringssamfundet New public management: –Markedsgørelse samt kontrakt- og målstyring Evaluerer om mål opfyldes Evidens for om noget virker Alle aktiviteter og tiltag skal gøres målbare Fra politiske valg til teknokratiske valg Peter Hasle

Hvad er evaluering Definition: En systematisk bedømmelse af udfald, præstationer og organisering af samfundsmæssige aktiviteter rettet mod fremtidige handlingssituationer Implikationer: Et anvendelsessigte En opdragsgiver med et defineret formål Konkret empirisk Den korte bane Peter Hasle

Evalueringsparadigmer Klassisk effektevaluering Responsiv evaluering Monitorering og evaluering Evidensbaseret evaluering –Effektevaluering –Realistisk evaluering Pragmatisk evaluering Peter Hasle

Klassisk effektevaluering Det historiske udgangspunkt –Troen på det moderne fremskridtssamfund Positivismen som dominerende videnskabsteori –Sandhed afgøres gennem testning af målbare hypoteser Samfundsmæssige problemer løses af store programmer som testes empirisk Problem: Forudsætninger (kontekst, implementering og politisk fokus) ændrer sig, inden det kan afgøres om et program testes positivt eller negativt Peter Hasle

Responsiv evaluering (også proces og formativ evaluering) Formål: at skabe mening for interessenter og øge deres udbytte af et program Bygger på læringsteori og socialkonstruktivisme Observation af processer dominerende metode –Kvalitativt men også kvantitativt Varierende grad af evaluator involvering –Fra distanceret observatør over aktionsforskning til selvevaluering Problem: muligt præg af tilfældighed og præferencer Peter Hasle

Monitorering og evaluering New Public Management (NPM) lægger vægt på markedsgørelse og accountability Monitorering er en løbende evaluering af om de forventede resultater nås Billede af udviklingstendenser - modsat den almindelige evaluerings engangsbillede Bygger typisk på key performance indicators (KPI) for proces- eller mellemvariable Problem: svært at forklare udviklingen i KPIer Peter Hasle

Evidensbaseret evaluering Med NPM nye krav om sikkerhed for at noget virker Evidens er viden som kan sandsynliggøre om et udsagn er sandt eller falsk Stor strid om hvordan sandhed skal forstås Kontekstafhængighed eller -uafhængighed en væsentlig skillelinje –Fx afgørende for i hvilken udstrækning evidens kan og skal præge dag til dag-handlinger Peter Hasle

Effektevaluering (også summativ evaluering) Bygger på ”randomized control trials” (RCT) som gylden standard Inspireret af den biomedicinske forskning Ideen er at kontekst kan neutraliseres gennem randomisering Alternativt og med lavere kvalitet er kontrolgrupper og før- og eftermålinger I princippet altid kvantitativt Problem: bl.a. randomisering vanskelig og manglende overførbarhed til andre kontekster Peter Hasle

Realistisk evaluering (også virkningsevaluering) Bygger videnskabsteoretisk på kritisk realisme: –Der findes en objektiv virkelighed, men den kan ikke direkte erkendes Spørgsmålet flyttes –fra: om det virker –til: hvordan det virker Fokus på kontekst og mekanismer Problem: kan kontekst og mekanismer operationaliseres og generaliseres Peter Hasle

Pragmatisk evaluering Vi vil gerne vide lidt om det hele: –Har det effekt? (effektevaluering) –Hvordan virker det? (realistisk) –Hvordan kan vi forbedre indsatsen? (responsiv) –Hvad kan vi få indenfor den fastlagte ramme? –Vi vil gerne have legitimeret vores aktiviteter (hvad vil vi helst ikke have at vide?) Den mest almindelige evalueringsform Problem: Tendens til overfladiske og uklare svar på de mange spørgsmål Peter Hasle

Realistisk evaluering Udgangspunkt: Evaluering retter sig mod sociale aktiviteter/programmer Her findes ingen sikre kausale sammenhæng (naturlove) Sammenhæng mellem indsats og effekt er altid afhængig af kontekst Det interessante er at finde frem til ”halv-regulariteter” (som regel vil noget bestemt ske hvis der tages højde for kontekst) Hovedspørgsmålet: –Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder? Peter Hasle

En model for realistisk evaluering Kontekst Resultat Program- teori Mekanisme Pawson, 1997 & 2006 Antagelsen om hvordan indsatsen virker Årsagssammenhænge som fremkalder resultater Ændringer i arbejdsmiljøet Eksternt: Marked, stakeholders. Internt: Ledelse & organisation Peter Hasle

Vigtige karakteristika ved virkemidler Teoribaserede Virkemidler omsættes aktivt af aktørerne Lange årsagskæder hvor alle led har betydning for resultatet Mekanismerne er ikke lineære og har mange feed back loops Mekanismerne er forankret i flere delvist overlappende sociale systemer Virkemidlerne er åbne systemer som selv forandrer de betingelser som de arbejder under Konklusion: Virkemidler komplekse og effekter svære at forudsige Pawson, 2006 Peter Hasle

Kompeksiteten i virkemiddelmekanismer Pawson, 2006 Peter Hasle

Realistisk evalueringscyklus Teori Hypotese Observation Empirisk analyse M: mekanisme K: kontekst R: resultat Programteori: Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder Flerstrenget data- indsamling om M, K og R Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder Peter Hasle

Den grundlæggende forståelse af arbejdsmiljøindsatsers effekt Mekanismer Indsats KontekstResultat Teknisk mekanisme: Forandringen i arbejdsmiljøet (sikkerhedsskærmen, ventilations- systemet, hjælpemidlet til løft) Social mekanisme: Det som får mennesker til at handle anderledes (investere i løsninger, anvende løsninger) Det psykosociale arbejdsmiljø: Tekniske og sociale mekanismer falder typisk sammen Viden ændrer handlinger Uddannelse Afhænger af mulighed Resultat Peter Hasle

Virkemidler - regulering, incitamenter og viden Peter Hasle Regulering Incitamenter Viden

En udfoldet model for sammenhængen mellem virkemidler på samfundsniveau og effekt Virkemidler:  Regulering  Incitamenter  Viden Indsats:  Kombination af virkemidler Mekanismer:  Tvang  Normer  Imitation Kontekst:  Intern  Ekstern Effekt:  Ændringer i arbejdsmiljøet Bygger på Virkemidler (policy instruments) (Vedung 1998) Realistisk evaluering (Pawson & Tilley, 1997) Nyinstitutionel teori (DiMaggio & Powel, 1991) –aktørers behov for at fremstå legitime overfor omgivelser Peter Hasle

Programteori Virkemidler:  Regulering  Incitamenter  Viden Indsats:  Kombination af virkemidler Mekanismer:  Tvang  Normer  Imitation Kontekst:  Intern  Ekstern Effekt:  Ændringer i arbejdsmiljøet Peter Hasle Antagelser om hvordan kæden vil virke Output Outcome Impact

Forbedring af arbejdsmiljøet ved opmuring Peter Hasle

Vejen til en ny standard for opmuringsarbejde Dokumentation af belastninger i arbejdet Arbejdstilsynet stiller krav til branchen De tekniske løsninger mangler Parterne enes om at der skal ske noget Parter og AT enes Hjælpemidler udvikles af leverandører og med støtte fra Forebyggelsesfonden Vejledning laves og udbredes Arbejdstilsynet gennemfører kontrol Ny standard vinder udbredelse

Nedsættelse af belastninger ved opmuring Kombination af virkemidler Regulering: Påbud fra AT om reduktion af belastninger Påbudspause mens løsninger bliver udviklet Påbud på grundlag af ny vejledning fra BAR Incitament: Tilskud til udvikling og afprøvning af hjælpemidler Viden: En vejledning med detaljeret beskrivelse af hjælpemiddel og arbejdsgange Formidlet gennem flere kanaler af alle involverede parter Mekanismer Tvang: Indledende påbud Påbud efter løsning er udviklet. Normer: Fælles budskab fra arbejdsgivere og fagforeninger signalerer at den ny metode er den etisk rigtige at anvende Imitation: Arbejdsgivere og murere obser- verer flere og flere tilfælde hvor metoden anvendes i praksis og overbevises dermed om at det er sådan man gør i branchen Peter Hasle

Evaluering af samfundsmæssige arbejdsmiljøindsatser Formål med evaluering Læring, men også legitimering Før evaluering Udvikling af programteori Planlægning af evaluering Scenarier Evaluering af den begrænsede indsats –selvevaluering Evaluering af den omfattende indsats –Professionel og fokuseret evaluering Tværgående evaluering –Professionel mere forskningspræget evaluering Evaluering af et program –Monitorering, registrering af aktiviteter og analyse af enkelt- stående evalueringer Peter Hasle

Tak for ordet Læs mere om CAVIs forskning på: Deltag i diskussioner om virkemidler i CAVIs netværk: Peter Hasle: Peter Hasle