Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Assens Kommune 16. November 2012
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Vision Uddannelsesparate unge
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Strategi som forandrings- skabende dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Gentofte Kommunes skolevision
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Lærerprofessionen.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Fællesskabets mestre Det spirende landsmøde KFUM-Spejderne i Danmark 12. maj 2012.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Børn og unge. Indsatsområder tværgående Dagtilbud/klubSkoleFamilie- og Børnesundhed Alsidig pædagogik Lilla = Børne- og Ungepolitikken Blå = integrationspol.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Den pædagogiske læreplan
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013

Indhold Udfordringen Helstøbt kompetencebegreb Mange læringsrum Skolen en del af omverden, omverden en del af skolen Progression Det tværprofessionelle samspil

Udfordringer og visioner Polarisering blandt børn og unge Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Hvordan udvikler vi læringsmiljøer, hvor giver alle børn mulighed for at udvikle sig til det yderste af deres potentiale – uanset social baggrund Skoletilknytning og kundskaber afgørende

Udfordringer og visioner Team Inst. Områ de Forvalt ning Byråd Færdigheder Læring Undervisnng Indhold Lærer Alsidig udvikling Leg Pause/fritid Relation Pædagog Dikotomier, der spærrer! Brug for en alsidig læringsforståelse

Helstøbt kompetencebegreb Livsduelighed Kundskaber færdigheder Kundskaber færdigheder Eksistentiel refleksion Eksistentiel refleksion Kompetencer Faglige Sociale Personlige Kompetencer Faglige Sociale Personlige Deltagelsesmuligheder Fællesskaber Medborgerskab Deltagelsesmuligheder Fællesskaber Medborgerskab =

Mange læringsrum Undervisning Aktivitet Livsduelighed Idræts- hallen Forenings livet Naturen Biblioteket Lektiecaféen Virksomheden Boligområdet Skolen Hjemmet Museet Byrum Læring sker i fællesskaber. At udvikle læringsmiljøer er at udvikle deltagelsesmuligheder

Læringsrum Socialt og inkluderende sigte Grupper Specifikt forebyggende arbejde Alle Generel demokratisk og kultur- udviklende pædagogik Individer Kulturpædagogik Specifikke indsatser

Skolen en del af omverden, omverden en del af skolen Bevægelsen udad: Dagtilbud, skoler og klubber drager ud og omgivelsernes læringsrum, f.eks. –Naturen –Kulturskolerne –Folkebibliotekerne –Virksomheder Bevægelsen indad: Dagtilbud, skoler og klubber inviterer omverdenen ind som entreprenører i udviklingen af læringsmiljøer: –Folkebiblioteket i samarbejde med pædagogiske læringscentre –Svømmeklubben overtager svømmeundervisningen –Ungdomsskolen som udvikler af ungemiljøer –Familierådgivningen som fremskudt forpost i forebyggelse

Progression Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Nærhed Kontinuitet Leg/læring Basale kompetencer Fokus på chancelighed Netværk Valgmuligheder Praktisk/teoretisk Uddannelsesparathed Fokus på gennemførelse

Progression – demokratisk dimension Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Deltagelsestrappen

Barn Dagtilbud Skole Undomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Bolig- området Foreninger Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Udvikling af kultur og fritidsliv Det tværprofessionelle samspil

PædagogerLærere Specialister: PPR, socialrådgivere etc Nysgerrighed om hinandens kompetencer – og mulige synergier Undgå stereotype afgræsninger Overvej teamstrukturer og pædagogisk organisering

Opsummering Afsæt i et helstøbt kompetencesyn Brug af mangfoldige læringsrum Inddragelse af omverdenens ressourcer Sammenhæng i forhold til hhv. dagtilbud og ungdomsuddannelse Progression fra nærhed (børn) til netværk (unge) Progression i inddragelse og selvbestemmelse Tværprofessionel synergi

Kommunens strategiske opgave 1.Opstille mål for progression 2.Skabe sammenhængende strategier for udvikling af læringsmiljøer for 0-18 årige 3.Skabe eksperimentarier og forpligtende videndeling 4.Skabe sammenhængende kompetenceudvikling og karriereveje for lærere og pædagoger 5.Skabe tværfagligt samspil med andre institutioner og faggrupper