Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013
Indhold Udfordringen Helstøbt kompetencebegreb Mange læringsrum Skolen en del af omverden, omverden en del af skolen Progression Det tværprofessionelle samspil
Udfordringer og visioner Polarisering blandt børn og unge Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Hvordan udvikler vi læringsmiljøer, hvor giver alle børn mulighed for at udvikle sig til det yderste af deres potentiale – uanset social baggrund Skoletilknytning og kundskaber afgørende
Udfordringer og visioner Team Inst. Områ de Forvalt ning Byråd Færdigheder Læring Undervisnng Indhold Lærer Alsidig udvikling Leg Pause/fritid Relation Pædagog Dikotomier, der spærrer! Brug for en alsidig læringsforståelse
Helstøbt kompetencebegreb Livsduelighed Kundskaber færdigheder Kundskaber færdigheder Eksistentiel refleksion Eksistentiel refleksion Kompetencer Faglige Sociale Personlige Kompetencer Faglige Sociale Personlige Deltagelsesmuligheder Fællesskaber Medborgerskab Deltagelsesmuligheder Fællesskaber Medborgerskab =
Mange læringsrum Undervisning Aktivitet Livsduelighed Idræts- hallen Forenings livet Naturen Biblioteket Lektiecaféen Virksomheden Boligområdet Skolen Hjemmet Museet Byrum Læring sker i fællesskaber. At udvikle læringsmiljøer er at udvikle deltagelsesmuligheder
Læringsrum Socialt og inkluderende sigte Grupper Specifikt forebyggende arbejde Alle Generel demokratisk og kultur- udviklende pædagogik Individer Kulturpædagogik Specifikke indsatser
Skolen en del af omverden, omverden en del af skolen Bevægelsen udad: Dagtilbud, skoler og klubber drager ud og omgivelsernes læringsrum, f.eks. –Naturen –Kulturskolerne –Folkebibliotekerne –Virksomheder Bevægelsen indad: Dagtilbud, skoler og klubber inviterer omverdenen ind som entreprenører i udviklingen af læringsmiljøer: –Folkebiblioteket i samarbejde med pædagogiske læringscentre –Svømmeklubben overtager svømmeundervisningen –Ungdomsskolen som udvikler af ungemiljøer –Familierådgivningen som fremskudt forpost i forebyggelse
Progression Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Nærhed Kontinuitet Leg/læring Basale kompetencer Fokus på chancelighed Netværk Valgmuligheder Praktisk/teoretisk Uddannelsesparathed Fokus på gennemførelse
Progression – demokratisk dimension Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Deltagelsestrappen
Barn Dagtilbud Skole Undomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Bolig- området Foreninger Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Udvikling af kultur og fritidsliv Det tværprofessionelle samspil
PædagogerLærere Specialister: PPR, socialrådgivere etc Nysgerrighed om hinandens kompetencer – og mulige synergier Undgå stereotype afgræsninger Overvej teamstrukturer og pædagogisk organisering
Opsummering Afsæt i et helstøbt kompetencesyn Brug af mangfoldige læringsrum Inddragelse af omverdenens ressourcer Sammenhæng i forhold til hhv. dagtilbud og ungdomsuddannelse Progression fra nærhed (børn) til netværk (unge) Progression i inddragelse og selvbestemmelse Tværprofessionel synergi
Kommunens strategiske opgave 1.Opstille mål for progression 2.Skabe sammenhængende strategier for udvikling af læringsmiljøer for 0-18 årige 3.Skabe eksperimentarier og forpligtende videndeling 4.Skabe sammenhængende kompetenceudvikling og karriereveje for lærere og pædagoger 5.Skabe tværfagligt samspil med andre institutioner og faggrupper