Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Medarbejderudviklingssamtalen
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Modul 1 - Processer.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Kvantitative metoder
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
At tale om sexualitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Januar 2011 Trivselsmøder.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Sådan bruger du præsentationen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Målrettet kommunikation
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
At motivere til forandring
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
- Kom tættere på dit barns skolegang
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Skab engagement som coach

Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring

Dette værktøj indeholder En guide til at skabe en god coachingsamtale En vejledende coachingmodel

Sådan gør du! Værktøjet består af otte faser, som guider dig igennem en coachingsamtale 1. Forberedelse 2. Åbn samtalen, og indgå kontrakt 3. Afdæk oplevelse 4. Identificer barrierer5. Beslut handlingstrin 6. Luk samtalen 7. Evaluer 8. Følg op

Fase 1: Forberedelse Stil de rigtige spørgsmål HV-spørgsmål er effektive og åbner op for refleksion Undgå ”hvorfor” - det er ikke fremadrettet Skift perspektiv - det tvinger medarbejderen til at forholde sig kreativt Anvend præcisionsteknik for at konkretisere handlemuligheder: Hvornår er ”snart”? Hvor længe er ”aldrig”? Fremprovoker handlingstrin: ”Hvilke tre væsentlige delmål eller deadlines vil sikre, at du gennemfører”? Anvend mirakelspørgsmål for at åbne processen, hvor løsningsmuligheder overvejes: ”Forestil dig, at...” Anvend undtagelsesspørgsmål og stil skarpt på de positive situationer: ”Kan du beskrive en situation, hvor det gik godt”? Stil skalaspørgsmål for at hjælpe med at prioritere: ”Hvor stor succes har du opnået på en skala fra 1 til 7”?

Fase 1: Forberedelse Gør dine notater 1.Formålet med coachingsamtalen Hvad er formålet? Hvad forventer du, resultatet bliver? 2.Specifik positiv feedback Hvilke konkrete eksempler har du på, at medarbejderen præsterer godt? 3.Specifikke områder der kræver udvikling/problemløsning Konkrete eksempler 4.Overvej din medarbejders personlighed Hvordan er han/hun som person? Hvad motiveres han/hun af? Hvad frygter han/hun? Hvordan tilpasser du bedst din kommunikation til ham/hende? Hvad fylder mentalt hos medarbejderen lige nu?

Fase 1: Forberedelse Aktiv lytning Værdsæt og respekter den, der taler Lyt for at forstå - ikke for at være enig ”Tune” ind, vær på og vis oprigtig interesse Vær opmærksom på dit kropssprog Observer og lyt til din medarbejders tanker og følelser Afklar om du har forstået det rigtigt Tænk ikke på, hvad du efterfølgende vil sige, men lyt til det der bliver sagt Begræns egen tale, og undlad at afbryde Vær tålmodig og fleksibel i forhold til din medarbejders måde at tale på

Fase 2: Åbn samtalen og indgå kontrakt Kontrakten Aftale om længden af coaching Aftale om eventuelle områder, der ikke skal behandles Hvad er emnet eller problemet, I gerne vil arbejde med? Hvilken form for resultat søges opnået ved afslutningen af dette møde? Hvor langt og hvor detaljeret forventer I at komme i løbet af dette møde? Hvad er det langsigtede mål i forbindelse med dette emne?

Fase 3: Afdæk oplevelse Stil åbne spørgsmål: –Hvordan oplever du situationen? (udfordringen/problemet/opgaven?) Underbyg med: –Hvordan står det til med din situation lige nu? Vær specifik! –Hvilke og hvor store betænkeligheder har du ved situationen? –Hvordan påvirker situationen dig? –Hvad vil du gøre ved det, eller hvad ville du have gjort ved det? Vær specifik! –Hvilke forhindringer skal overvindes på vejen?

Fase 4: Identificer og fjern barrierer –Få medarbejderen til at uddybe de emner, der er med til at skabe barrierer –Få afklaret, om de barrierer, du selv identificerer, er de samme, som medarbejderen oplever –Hjælp medarbejderen til selv at fjerne dem Eksempler, der kan hjælpe til at nuancere: –”Jeg fornemmer, at du synes opgaven er kompliceret. Er det rigtigt?” –”Når du taler om den person, virker du irriteret. Er det sådan, du føler det?” –”Jeg oplever, at du i flere situationer mangler overblik. Er det noget, du kan genkende?”

Fase 4: Identificer og fjern barrierer Forsvarsmekanismer Når det handler om at hjælpe medarbejderen med at fjerne barrierer, kan du stille spørgsmål som: –”Beskriv situationen, som den er nu” –”Beskriv situationen, som den bør være” –”Hvad kan du gøre lige nu, som du selv har kontrol over?” –”Hvordan kommer du fra A til B?” –”Vil du høre et forslag fra min side?” –”Hvilke løsninger tiltaler dig mest?”

Fase 5: Beslut handlingstrin Hvilke handlemuligheder vælger du? I hvilket omfang opfylder dette dine målsætninger? Hvornår vil du igangsætte og afslutte hver handling? Hvad kunne forhindre dig i at tage disse skridt? Hvem har behov for at blive informeret om dine planer? Hvad vil du gøre for at få den nødvendige støtte?

Fase 7: Evaluer samtalen Evaluer til slut samtalen med medarbejderen –Hvad gik godt? –Hvad kan jeg gøre anderledes i fremtiden? –Hvad gik dårligt? –Hvad fik du mest ud af? –Har du fået det at vide, som du forventede?

Fase 8: Følg op Skriv en dato ind i din kalender for, hvornår du skal følge op på medarbejderen Gennemgå de handlingstrin, I har besluttet, med medarbejderen Overvej, om en ny coachingsamtale er nødvendig

Skab engagement som coach 1. Forberedelse Få inspiration til at stille de rigtige spørgsmål. Gør dine notater om medarbejderen. Vær en aktiv lytter. 2. Åbn samtalen og indgå kontrakt 3. Afdæk oplevelse 4. Identificer og fjern barrierer 5. Beslut handlingstrin 6. Luk samtalen 7. Evaluering 8. Følg op Er der områder, der ikke skal behandles? Hvad er emnet/problemet, der skal arbejdes med? Hvilken form for resultat ønskes? Hvad er forventningerne? Det langsigtede mål med dette emne? Hvordan oplever medarbejderen situationen? Hvordan står det til med situationen lige nu? Hvilke betænkeligheder er der ved situationen? Hvordan påvirker situationen medarbejderen? Hvad vil medarbejderen gøre ved problemet? Hvilke forhindringer skal overvindes på vejen? Beskriv situationen, som den er nu. Beskriv situationen, som den bør være. Hvad kan du gøre lige nu, som du selv har kontrol over? Hvordan kommer du fra A til B? Vil du høre mit forslag? Hvilke løsninger tiltaler dig mest? Hvilke handlemuligheder vælger du? I hvilket omfang opfylder dette dine målsætninger? Hvornår vil du igangsætte og afslutte hver handling? Hvad kunne forhindre dig i at tage disse skridt? Hvem har behov for at blive informeret om dine planer? Hvad vil du gøre for at få den nødvendige støtte? Giv feedback på, hvad du mener, har været medarbejderens styrke under samtalen. Hvad gik godt? Hvad kan gøres anderledes i fremtiden? Hvad gik dårligt? Hvad fik du mest ud af? Har du fået det at vide, du forventede? Skriv en dato ind i jeres kalender, hvor I kan mødes og gennemgå de aftalte handlingstrin.

Køreplan for uformel coaching Åbn samtalen og indgå kontrakt –Hvad skal vi tale om? Afdæk oplevelse –Hvilke barrierer er der for at løse det? –Hvad mener du selv, du kan gøre? Beslut handlingstrin –Hvordan vil du handle? –Hvornår/hvordan? –Hvem vil du inddrage? –Hvad er det første skridt? Luk samtalen –Hvilke handlingstrin vil du gennemføre? Opfølgning –Hvordan støtter jeg dig bedst? –Hvornår skal vi tale sammen igen? Evaluering –Har du fået det ud af det, som du ville?