Modelleringskompetence. Hvad har de her ting til fælles?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Fælles mål 2009 Isboden.
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 BUDGET, OPSPARING OG LÅN (Til.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Mobilbilletter En introduktion til mobilbetaling ved brug af kollektiv transport på Sjælland.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Lavet af: Alexander Rasmussen, klasse 1.2.  Lærerne kan ikke nå rundt til alle i timerne.  En anden form for undervisning.  Undervisningen bliver optaget.
1 v. Torben Svendsen //Aktivitetscentret Sundholm MENNESKET I FOKUS.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Normal former i en database Jan Christiansen Nyborg Gymnasium.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Mens Bag Produkt, pris og distribution af nyt produkt
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Svendborg Kommune: Rygning
Fænomen og begreb.
Velkommen til Karin buboNETWORK # september 2017.
Varde Kommune: Rygning
Fænomen og begreb.
Parametermix - pris afsætning.
1.10 System design - Database
Den gode prøve i faget dansk
Billund Kommune: Rygning
”Avanceret” Programmering
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Organisering af procesarbejde
Medicintjek i praksis LM brug er vigtigt ved sygdom –så længe de anvendes korrekt OBS underbehandling er også et problem Forkert bug af LM er et problem.
GODE MINDER MOTION FÆLLESSKAB
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Oplæg til CMUs konference 15.november 2017
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Baseline.
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Digitalisering af prøver i grundskolen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Stort bord eller skrivebord
Kursus for personer med demens og pårørende
Innovation i Naturfaglige fag
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Strategi Til markedsføring
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Modelleringskompetence

Hvad har de her ting til fælles?

Modeller af virkeligheden

Matematiske modeller Matematiske modeller bruges til at beskrive og behandle ”noget fra virkeligheden” fx ved hjælp af regneudtryk, diagrammer, funktioner mm.

Eller sagt på en anden måde

Problemstilling fra virkeligheden Jeg vil gerne finde det billigste teleselskab til Peter Olsens forbrug. Jeg indhenter følgende tilbud.

Eller sagt på en anden måde

“Oversættelse” til matematisk model Peter Olsen bruger primært sin telefon til samtaler og jeg laver beregningerne ud fra den antagelse at han ringer op 60 gange i måneden. Det giver os følgende modeller: ASJ-tele – taletid: y = 0,49 x , ,00 Udtrykket reduceres til modellen: y = 0,65 x + 40 Modellen for SDR-mobil – taletid: y = 0,40 x + 99

Eller sagt på en anden måde

Modelresultater

Eller sagt på en anden måde

Oversættelse i virkeligheden ……. Prisen for begge abonnementer vil være 193,40 kr, hvis Peter Olsen taler i telefon 236 minutter om måneden.

…. og vurdering. En vigtig del af matematisk modellering er at vurdere og forholde sig kritisk til det resultat, man kommer frem til. Vurdering af modellen Modellen er god, hvis der kun regnes med taletid. Modellen er god, hvis der kun ringes op 60 gange. Modellen er god, så længe der ikke ændres på prisen for taletid og oprettelse. Modellen er ikke god, hvis der også sendes SMS og MMS. Modellen er ikke god, hvis der ringes op mere end 60 gange.

Vandraketter

Regressionsanalyse

Virkeligheden Model

Funktioner - variabelsammenhænge

Regnemaskiner i Excel er også modeller Forskellen på handelsregning og modellering. 5 sodavand kosterf(x) =10*xf(x) =10*x 5*10 kr. = 50 kr. f(5)=10*5 = 50 kr. f(10)=10*10=100 kr.

Geometri

Se også Matematiske modeller