NLS-møde i Grundskolesektoren september 2013 Hotel Storebælt
Skolen for alle Lærerens professionalisme Vi lærer for livet Det gode lærerliv DLFs strategi
Giv lærere mulighed….. Arbejdstidsaftale med professionelt råderum Understøt arbejdet fagligt Lærere og forskere ved, hvad der dur DLF starter læseprojektet – som et konkret og godt eksempel
Vi læser for livet
Historisk kontekst December 2010 Oplæg fra partierne til valg i 2011 Ingen understøttelse til lærernes konkrete arbejde ”Vi gør det selv”! 5 millioner kroner
Strategisk perspektiv At DLF går forrest i en konkret udfordring At DLF viser, at lærerne gør en forskel, hvis de får muligheden At lærerne selv rykker for at støtte eleverne - midt i en svær økonomisk og politisk situation Projektet bygger faglig viden Forskere: ”Sats på faglig læsning og skrivning”
Læseprojekt Formål: At bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber At skabe engagement og viden om læsning hos lærere i alle fag, så der arbejdes med læseindsatsen i hele skoleforløbet og i alle fag At vise, at man kan lave skolepolitik og skoleudvikling uden at det sker gennem en stribe centrale lovinitiativer
Organisationen inddraget Lokalt styrkes samarbejdet med et nyt udgangspunkt Kommune-kreds-læsekonsulent Skoleleder-TR-læsevejleder Alle læreres opgave – ikke kun dansklæreren TR´s og fagforeningens betydning for skoleudvikling
Materialer Hjemmeside med artikler om faglig læsning og skrivning. Materiale målrettet de enkelte fag Materiale til forældrene Særnummer af Folkeskolen 5. maj + 2 eller 3 numre
Aktiviteter ”Lån en ekspert” til pædagogiske dage. 3 – 5 udvalgte skoler til ”eksemplariske forløb”. Regionale møder Samarbejde med centrale interessenter
Lærernes forventninger ”Lærerpanel” (649 lærere) om effekt-forventninger og om deres holdning til DLF-projektet
Lærerpanelet Hvordan ville du tage imod, at DLF kommer med initiativer, der kan styrke faglig læsning i dine fag? AntalProcent Meget positivt23937 % Positivt27042 % Neutralt8513 % Negativt244 % Meget negativt71 % Ved ikke244 % I alt %