Proces og enhedsoperationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Kært barn har mange navne -
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Læringsstile og lektier
Bakteriers vækstbetingelser
Elsker DU også at læse lektier?
Arbejdspladsudvikling
Notatteknik.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Å.
Konsensusprocessen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Den Kreative arbejdsform
Hvad er en præsentation??. Det kan bedst sammenlignes med en lysbilledserie Men der er mange flere muligheder end med almindelige lysbilleder.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Proces overblik med SIPOC modellen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
1.Lektion: Identitet i forandring
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Den Kreative Platform I TIK 3
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
Fra mælk til ost Vi lavede osten ved hjælp af enzymet Chymosin. Chymosin får mælken til at koagulerer, sådan at man, når vallen er sorteret fra, har det.
Biodiesel and bioethanol
Fysiske målinger på mælk
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Udvikling og fastholdelse af kvalitet og sikkerhed 1
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Byg et hus Storyline.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Dokumentation.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Mælk og andre Mælkeprodukter.
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Proces og enhedsoperationer Kort fortalt

Dagens program Gennemgang af Process Hvad er Enhedsoperationer? Flowdiagrammer og hvad de bruges til. Laboratorie opførsel og regler Øvelser i halve hold. Opsamling og gennemgang af resultater

Læringsmål Forståelse af enhedsoperationer og anvendelse af dem i laboratorier. Anvendelse af Flowdiagrammer og overblik over hvornår og hvordan de skal bruges. Forståelse og inkorporering af laboratorieregler.

Hvad er en proces? Et forløb hvor noget sker (wikipedia) Forløb eller serie af handlinger, der indebærer en forandring eller en udvikling (den danske ordbog)

Fra ko til karton – trin 1 Mælken skal ud af koen! Malkning

Fra ko til karton – trin 2 Fra landmand til mejeri Transport

Fra ko til karton – trin 3 Opdeling af mælk i fløde og skummetmælk Centrifugering

Fra ko til karton – trin 4 Fremstilling af de enkelte mælketyper Blanding

Fra ko til karton – trin 5 Uskadeliggørelse af bakterier Varmebehandling (pasteurisering)

Fra ko til karton – trin 6 Undgå flødepartikler i almindelig mælk Findeling (homogenisering)

Fra ko til karton – trin 7 Fordeling i håndterbare størrelser Tapning

Makkerparopgave Hvilke trin skal man igennem for at lave en kartoffel om til en pose chips (almindelige, kun tilsat salt)? Skriv ned!

Chips Vask Skrælning Sortering Snitning Opvarmning Tørring/afkøling Saltning Pakning

Hvorfor skal vi lærer proces? Kom med forslag:

Enhedsoperationer En enhedsoperation er et trin i en proces F.eks. vask, skrælning, snitning, opvarmning, afkøling, saltning og pakning Og malkning, transport, centrifugering, blanding, findeling og tapning Kan I tænke på andre enhedsoperationer?

Diskutér med din makker… … hvad I forstår ved filtrering og kom med eksempler

Diskutér med din makker… … hvad I forstår ved tørring og kom med eksempler

Diskutér med din makker… … hvad I forstår ved inddampning og kom med eksempler

Diskutér med din makker… … hvad I forstår ved dekantering og kom med eksempler

Diskutér med din makker… … hvad I forstår ved ekstraktion og kom med eksempler

Flowdiagrammer En måde at gøre en kompliceret proces overskuelig Anvender geometriske figurer Input, output, enhedsoperation Forskellige programmer, f.eks. yEd Graph Editor fra yworks.com

Flowdiagrammer Det kan være smart at blive enige om symboler, MEN symbolerne er ikke universelle! Eksempel på symbol organisering: Input (til venstre) – brug cirkel Enhedsoperation (i midten) – brug firkant Output (til højre)– brug trekant Slutprodukt (nederst i midten) – brug rhombe

Flowdiagram for fremstilling af chips Uren-heder Kartofler Vask

Flowdiagram for fremstilling af chips Uren-heder Kartofler Vask Skrælning Skræl

Flowdiagram for fremstilling af chips Uren-heder Kartofler Vask Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl

Flowdiagram for fremstilling af chips Uren-heder Kartofler Vask Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl Snitning

Flowdiagram for fremstilling af chips Uren-heder Kartofler Vask Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl Snitning Vask Små stykker

Flowdiagram for fremstilling af chips Vask Kartofler Uren-heder Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl Snitning Små stykker Kogning Olie

Flowdiagram for fremstilling af chips Vask Kartofler Uren-heder Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl Snitning Små stykker Olie Kogning Tørring/afkø-ling Salt

Flowdiagram for fremstilling af chips Vask Kartofler Uren-heder Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl Snitning Små stykker Olie Kogning Tørring/afkø-ling Salt Pakning

Flowdiagram for fremstilling af chips Vask Kartofler Uren-heder Skrælning Skræl Sortering Kartofler med fejl Snitning Små stykker Olie Kogning Tørring/afkø-ling Salt Pakning Saltede chips

Anvendelse af flowdiagrammer Hvornår skal flowdiagrammer bruges? Hvornår kan flowdiagrammer IKKE bruges?

I laboratoriet - I Forbered jer grundigt på øvelsen inden I går i laboratoriet Tasker og overtøj placeres under bordene Undgå løb o.l. Ingen mad eller drikke!!!! Anvend altid kittel eller forklæde

I laboratoriet - II Hold orden på arbejdspladsen Anvend sikkerhedsbriller og handsker, hvis øvelsen kræver det Arbejd i stinkskab, hvis øvelsen kræver det Ryd op, inden laboratoriet forlades, dvs Opvask i opvaskemaskine Bordet tørres af

Lav flowdiagram Inddampning Arbejd i jeres Makkerskabsgruppe: Enhedsoperationer ved en adskillelse: Filtrering Opvarmning Inddampning Adskillelse Tørring Dekantering

Øvelse 1 I skal i laboratoriet adskille en blanding i dens fire bestanddele: vand, salt, sand, olie Tegn et flowdiagram over, hvordan I vil gøre Udfør øvelsen i laboratoriet og notér vægten af de enkelte dele (salt, sand, olie)

Øvelse 2 Fra sol til sukker: Enhedsoperationer ved Fremstilling af sukker Fra sol til sukker: https://www.youtube.com/watch?v=DAM89Zv_C-k Se filmen samt læs teksten. Vurder hvilke enhedsoperationer der gennemgås Opstil enhedsoperationerne i et flowdiagram. Udvalgte grupper præsentere deres diagrammer.