Strategisk kommunikation Bo Fibiger Dept. of Information and Media Science Aarhus University.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Et af mine fortrukne medier Af: Hr. Skafte. Husets markedsføring • Nyheder • Kurser • Netværk • Job • Blogs • Foreninger • Jura • Gratis / Medlemskab.
Der er penge i kommunikation
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Organisering for fremtiden
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Virksomheder - definition
Markedskommunikation - del 1
Ledelsesperspektiver
Lektion 1: Strategisk kommunikation og Public Relations
[Produktnavn] Marketingplan
Kommunikationsnetværk 9. September 2009 / Spejdercenter Holmen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Cheminova En CSR Virksomhed? Hvorledes Cheminova kan forstås som en social ansvarlig virksomhed.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Kommunikationsparametrene Kap. 5
OOA&D Et Crash-kursus.
Lektion 2: Stakeholderteori
Rambøll Managements definition af it-governance
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Reklame & Markedsføring
Hvis relationer er svaret… Hvorfor så relationer? Hvordan fokuseres på relationer? BCK 2015 Paneldebat 5. februar 2015.
Design, brugere og industrien AAA-ID Aarhus School of Architecture Department for Design Jørgen Rasmussen Head of Department Associate professor Design,
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
IT-Universitetet i København mere info på
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Præsenteret af Daniel^1.732 og Christian Hold 2 Hvem er BRFKredit  Første realkredit institut  Råd om boliglån  Finansiering af bolig  Tæt forhold.
Mediesystemet Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University.
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Brug.
Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
MyImage 2016 Rapporten er personlig og må anvendes internt i virksomheden i sin helhed og dele af rapporten må anvendes eksternt med kildeangivelse Rapporten.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Jørgen Bang og Bo Fibiger
Digitalisering, interaktivitet og konvergens
Dept. of Information and Media Science
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Borgere i offentlige rum - Data om ophold og færden
Kap 25 Branding Kapitel 25.
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
YIT A/S Danmark Præsentation SLA DFM Frank Uffe Jensen / Morten Olsen
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Tværmedial Kommunikation 5 Kommunikationsstrategi
Erfaren Projekt- og Software konsulent til Professional Services
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Tværmedial kommunikation 3 kapitel 3: Kommunikationsstrategi
Ecommerce - drift og kundeservice
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Strategisk kommunikation Bo Fibiger Dept. of Information and Media Science Aarhus University

Organisations kommunikation Intern kommunikation vs Extern kommunikation –PR-aktiviteter vs –Marketing Reklame Anden marketing Fibiger

Definitioner Ledelse: Beskæftiger sig med at få noget til at ske gennem andre Public relations: Beskæftiger sig med den gensidige relation mellem organisation og interessenter Markedsføring: Beskæftiger sig med overførsel af produkt til forbruger

Kampagner 1 samlet kommunikationsindsats afgrænset tidsforløb hensigt defineret af senderen simultan brug af flere medier A. Reklamekampagner B. Informationskampagner Poulsen

Kampagner 2 reklamekampagner informationskampagner PR-kampagner Sepstrup

Informationsarbejde offentlig - kommerciel offentlig - ikke kommerciel privat - kommerciel privat - ikke kommerciel Sepstrup

PR-genrer marketings-PR informations-PR corporate-PR dialog-PR

PR-aktiviteter propagandainformation kommunikation dialog Form marketinginformationledelsesamfund Struktur envejsmålrettetassymetrisk symmetri Analyse trossagkvantitativ kvalitativfokus Mål legitimeringpåvirkning indvirkning samvirke Modtager forsvarsløs genstridigproblemløser do Metafor maskineorganismeorganisme hjerne Funktion enelederstaborganisationdirektion Højbjerg + Fibiger

PR og offentlighed public affairs – lobbyisme issues management – tilpasningsstrategi – påvirkningsstrategi – kampstrategi Blach & Højbjerg

Corporate communication marketing strategy human resources - branding - advertising - architechture - education - mobilizing - strategic dialogue - internal marketing - interior design - styling P. O. Berg + Fibiger

Offentlig information 1 aktiverende information regelinformation holdningsskabende information Blach & Højbjerg

Offentlig information 2 Formål: rettigheder og pligter interesse forståelse deltagelse indflydelse identitet Carlsbæk & Søndergaard

Offentlig information 3 Typer: regelinformation – nyhedsinformation – opfølgningsinformation – situationsinformation indflydelsesinformation almen debatskabende information indirekte information