Strategisk kommunikation Bo Fibiger Dept. of Information and Media Science Aarhus University
Organisations kommunikation Intern kommunikation vs Extern kommunikation –PR-aktiviteter vs –Marketing Reklame Anden marketing Fibiger
Definitioner Ledelse: Beskæftiger sig med at få noget til at ske gennem andre Public relations: Beskæftiger sig med den gensidige relation mellem organisation og interessenter Markedsføring: Beskæftiger sig med overførsel af produkt til forbruger
Kampagner 1 samlet kommunikationsindsats afgrænset tidsforløb hensigt defineret af senderen simultan brug af flere medier A. Reklamekampagner B. Informationskampagner Poulsen
Kampagner 2 reklamekampagner informationskampagner PR-kampagner Sepstrup
Informationsarbejde offentlig - kommerciel offentlig - ikke kommerciel privat - kommerciel privat - ikke kommerciel Sepstrup
PR-genrer marketings-PR informations-PR corporate-PR dialog-PR
PR-aktiviteter propagandainformation kommunikation dialog Form marketinginformationledelsesamfund Struktur envejsmålrettetassymetrisk symmetri Analyse trossagkvantitativ kvalitativfokus Mål legitimeringpåvirkning indvirkning samvirke Modtager forsvarsløs genstridigproblemløser do Metafor maskineorganismeorganisme hjerne Funktion enelederstaborganisationdirektion Højbjerg + Fibiger
PR og offentlighed public affairs – lobbyisme issues management – tilpasningsstrategi – påvirkningsstrategi – kampstrategi Blach & Højbjerg
Corporate communication marketing strategy human resources - branding - advertising - architechture - education - mobilizing - strategic dialogue - internal marketing - interior design - styling P. O. Berg + Fibiger
Offentlig information 1 aktiverende information regelinformation holdningsskabende information Blach & Højbjerg
Offentlig information 2 Formål: rettigheder og pligter interesse forståelse deltagelse indflydelse identitet Carlsbæk & Søndergaard
Offentlig information 3 Typer: regelinformation – nyhedsinformation – opfølgningsinformation – situationsinformation indflydelsesinformation almen debatskabende information indirekte information