Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLeif Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University
2
Landsdækkende morgenaviser journalistikudvikling (korrespondenter + reportage/feature/new journ) de unge læsere (formidling = layout + ‘blocking’ + grafik) segmentering (kernesegmenter + nabosegmenter) den øst/vest danske opdeling
3
Provinspressen 1 fusioneringer (fx Vestkysten/Jyske Tidendende, Aarhus Stiftstidende/Randers Amtsavis/Djursland) udgiversamarbejde (fx Politiken/Fr.borg Amtsavis, JyllandsPosten/Midtjyllands Avis/Horsens Folkeblad/Vejle Amts Folkeblad)
4
Provinspressen 2 redaktionelt samarbejde (fx de tre stiftstidender) særlige magasintillæg ændret udgivelsestidspunkt annnoncesamarbejde opkøb af ugeaviser
5
Radio satellitradio - specialkanaler kabelradio - Radio 2 networking (nat + nyheder) lokalradioerne: (sendestyrke + nævnsområde + finansiering) digitalisering ‘den 4. radiokanal’
6
DRs kanalprofilering program 1: –kultur + debat program 2: – klassisk musik program 3: – full service for alle under 40 år program 4: – regional full service voksne over 35 år
7
Almene krav 2 Krav til programvirksomheden uafhængighed af økonomiske og politiske interesser alsidighed, kvalitet og mangfoldighed relevans, pålidelighed og upartiskhed i nyhedsformidlingen sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat sikre befolkningen adgang til national kunst og kultur bedste og billigste modtageforhold for hele befolkningen
8
Lokal tv stationer 19951998 kommercielle2316 almene1420 foreninger118 religiøse59 total5353
9
Lokalradiostationer 19941998 kommercielle8299 almene7667 foreninger 5334 religiøse4528 total 256228
10
Lokalradiolytning 98 P4lokal Nordjylland2251 Østjylland2636 Midt&vest3340 Vejle2637 Syd3936 Fyn24 25 Næstved2921 København3423
11
Lytning 98 Kbhn DR4lokal 12 - 19 år563 20 - 29 år848 30 - 39 år1723 40 - 49 år3121 50 - 59 år4717 60 - 69 år636 70 år +568
12
DRs fælles nyhedsredaktion 1 bedre udnyttelse af research og ideudvikling mulighed for større specialisering bedre tværmedial udnyttelse sammenhængende nyhedsflow på tværs DR som attraktiv arbejdsplads
13
DRs fælles nyhedsredaktion 2 TVA DR2’s nyhedsredaktion Radioavisen P1’s Orientering korrespondentnettet relevant teknik
14
DRs fælles nyhedsredaktion 3 Værdikæden: nyhedsindsamling nyhedsudvælgelse nyhedsbearbejdning –vinkling og formidlingsform nyhedsformidling
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.