Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator Rie Raffing WHO-CC Overlæge Claus Fristrup OUH Kursusleder Hanne Tønnesen WHO-CC
Baggrund for mødet i dag Efter at have kørt som en forsøgsordning siden efteråret 2013 ansøger specialet nu om, at ordningen gøres permanent. Rådet ønsker en præsentation af evaluering af forskningstræningskurset for Kirurgi. Der skal tages stilling til en evt. forlængelse eller permanentgørelse af ordningen.
Udvikling af kurset 2013 Det nye kirurgiske træningskursus i forskning blev udviklet på baggrund af: Behov for et kursus målrettet de mange kirurgiske HoU læger helt uden forskningserfaring Gode resultater af nydesignet selvstændigt kursus – Med fokus på kirurgisk forskning – Med bedre integration af praksis og teori
Det integrerede kursus Undervisningsmodul I (fem dage) Outcome: Følgende afsnit i projektbeskrivelsen: Baggrund, formål, materiale og metode. Søgestrategi og resultat. To do liste. Plan for gennemførelse. Undervisningsmodul II (fire dage) Outcome: Projektbeskrivelse. Klinisk forskningsmodul (ti dage) Outcome: Gennemført forskningsprojekt samt oplæg til præsentation på DKS eller lignende. Undervisningsmodul III (en dag) Præsentation af forskningsprojektet ved eks DKS eller lignende.
Deltagere fra Region Syd deltagere ud af 56 i alt fordelt på 5 kurser PeriodeKursusKursistNavn Efterår Teis Holmbo Larsson Forår Jesper Meng Rahn Nielsen Forår Farzad Sadeghi Forår Anne Reiss Axelsen Forår Randi Maria Simonsen Forår Poulina Súsanna Petersen Efterår Malene Just Busse Forår Pernille Øhlenschläger Larsen Efterår
Evalueringsskemaet 1. Hvordan vil du overordnet bedømme kurset? - Indhold - Planlægning og gennemførelse - Relevansen af det udleverede materiale - Sværhedsgrad - Besøg på forskningsafdeling
Evalueringsskemaet 2. Hvordan vil du bedømme din indsats på kurset? 3.1 Underviserens evne til at formidle stoffet levende og interessant 3.2 Underviserens evne til at inddrage kursisterne i undervisningen 3.3 Underviserens faglighed
Evalueringsskemaet 4. Hvad ville du gerne have mere af på kurset? 5. Hvad ville du gerne undvære på kurset? 6. Har kurset givet dig en viden, som du konkret kan bruge i dit videre forløb? 7. Har du andre kommentarer, du gerne vil dele med kursusledelsen?
Gennemsnit for delkategorier i %
Kursets overordnede samlede gennemsnit over tid i %
Kursisternes kommentarer til kursets indhold (efterår 2015) Mere statistikundervisning Vi har udvidet undervisningen; Udarbejdelse af statistik og analyseafsnittet i den enkeltes egen forskningsprotokol / projektbeskrivelse fra en time til tre timer Undvære undervisning om kommunikation med vejleder Vi har revideret indholdet til at handle om voksenlæring Undvære besøg på forskningsinstitution Vi har taget besøget ud af forårets program Har kurset givet dig en viden, som du konkret kan bruge i dit videre forløb? Alle kursister har svaret ja på det spørgsmål
Andre kommentarer fra evalueringen Samtlige andre kommentarer: ”Godt og nødvendigt kursus” ”Generelt god service og godt tilrettelagt” ”Fedt med tiden til individuelt arbejde med vores projekter med super god mulighed for individuel hjælp undervejs” ”Reference-program-undervisningen var et hit” ”AH burde komme og høre om PubMed søgning. Så vil han bedre kunne hjælpe os med hans input”
Udtalelse fra DKS OG YDK ”Set med uddannelsesudvalgets briller på kan jeg sige, at der er så positive tilbagemeldinger vedr. forskningstrænings- kurset, at Selskabet (DKS) nu har valgt at lægge det ind i Målbeskrivelsen af 2015.” (Randi Beier Holgersen) ”Yngre Danske Kirurger vil således på bagrund af ovenstående på det kraftigste anbefale at forskningstrænings- kursus forbliver i kirurgisk regi.” (Emma Possfelt-Møller)