Læring og Evaluering i Madkamp og madkundskab Merete Vial Oktober 2015 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Læremidler i praktikken
Viden, læring og progression
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Inspiration til reformarbejdet
Madkundskab – et nyt fag i skolen
I praksis Odense 27. oktober 2014
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Evaluering - metoder og værktøjer -
Madkamp - DM i madkundskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Ny Fælles Naturfagsprøve
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Læring og MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Madkamp og madkundskab Kursus Madkamp – DM i madkundskab september 2014 Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
MADKAMPS relation til faget Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Læring og Madkamp, hvordan? - en fagdidaktiks tilgang Kirsten Marie Pedersen MADKUNDSKAB UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læring og MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Madkamps relation til Madkundskab. Madkamps didaktik
Evaluering.
Kreativitet Innovation Entreprenørskab
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Madkamp - DM i madkundskab
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Evaluering – det kræver læringsmål!
Består i år af: Samlet materialer til både elever og lærer en plakat
Køkkenhaven - konserver din køkkenhave
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
(og lidt om Arbejdskendskab)
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Læring og Evaluering i Madkamp og madkundskab Merete Vial Oktober

MADKAMPS fokus Læring i madkundskab - ud fra temaet: Mælk & mælkeprodukter – og deres fysik-kemiske egenskaber Innovation Elevdeltagelse

Læring Hvordan faciliterer vi læring og med hvilken faglighed? Læring gennem forskellige erfaringsformer/tilgange/virksomhedsformer 3

Erfaringsformer 3 grundlæggende erfaringsformer Kilde: HBC – Mad og æstetik s. 22, modellen er inspireret af Kants tænkning 4 forstanden fornuften smagsdommen

Læring iflg. Illeris Læring er en varig kapacitetsændring Læring Viden Den kognitive dimension Moral De sociale og samfundsmæssige dimensioner Oplevelse Psykodynamiske processer 5

Virksomhedsformer Kilde: HBC – mad og æstetik s. 95 6

Virksomhedsformerne i materialet 7

Innovation Innovation betyder skabelse af noget nyt på baggrund af færdigheder og viden. Innovation er et af de fire tværgående emner i den nye folkeskolereform. I læringsforløbet Madkamp er målet, at eleverne er innovative, og derved udvælger og udformer noget nyt – dvs. retter med mælk og mælkeprodukter, og at de formidler deres viden og erfaringer i relation til emnet mælk & mælkeprodukter – og deres fysisk-kemiske egenskaber. At udvikle noget nyt gennem en udvælgelsesproces forudsætter, at eleverne i læringsforløbet får mulighed for at undersøge, eksperimentere, forklare, arbejde praktisk samt samtale og stille spørgsmål. Kort sagt – arbejde med de 3 erfaringsformer. Kilde: Lærervejledningen til: Mælk & mælkeprodukter – og deres fysisk-kemiske egenskaber 8

Elevdeltagelse Elevdeltagelse indikerer en undervisning, hvor eleverne er aktive, medbestemmende og har indflydelse. Eleverne skal have mulighed for at opstille forslag og beskrivelse af, hvordan de kan få viden og opøve nye færdigheder, som de kan anvende i deres proces med at udvikle nye retter eller ændre på kendte og sammen med læreren opstille nye læringsmål. De skal i læringsforløbet kunne afprøve og eksperimentere med madlavningsteknikker og grundmetoder. Det er lærerens opgave at være lyttende, at vejlede og faciliterer eleverne, så de kan tilegne sig færdigheder og viden gennem de undersøgende, eksperimenterende og teoretiske opgaver, der giver eleverne baggrund for at vælge, hvad de vil præsentere af retter med mælk, og hvordan de vil formidle deres proces og viden. Kilde: Lærervejledningen til Mælk & mælkeprodukter – og deres fysisk-kemiske egenskaber 9

Traditionel tilgang til madkundskabsundervisnin gen Deltagerorienteret madkundskabsundervisnings De lærende Modtagere af fagligt stof. Eleverne skal udvise viden og færdigheder. Kyndige aktører, idemagere og ”undervisere”. Fortolker ideer og afprøver. Nøgleordet er valg. LærerenLeder og motiverer. Er fokuseret på læringsudbytte i relation til fagets slutmål Facilitatorer, interaktionsvejledere, dialogpartnere i forhold, til videnstilegnelse og udvikling af retter. IndholdLukket i forhold til emnetÅbent indhold, hvor der kan diskuteres og forhandles om betydninger og forståelser. Jævnfør overvejelser over, hvordan eleverne skal erfare det faglige indhold Elevdeltagelse Inspiration: Venka Simovska i: Sundhedspædagogik i sundhedsfremme s. 33. Gads forlag 2012) 10

Målstyring ifm. Madkamp Læringsforløbet om: Mælk & mælkeprodukter – og deres fysisk kemiske egenskaber dækker kompetenceområderne: Fødevarebevidsthed med færdigheds-og vidensområdet: Råvarekendskab Madlavning med færdigheds-og vidensområderne: Madlavningens fysik og kemi Smag og tilsmagning Madens æstetik 11

Overblikket – matrix på emu KOMPETENCEOMRÅDER – 4 KOMPETENCEMÅL Færdigheds og vidensområder (2-5 pr. mål) Til hvert område 2 faser med hver et målpar (f – v) (28/20 mp) LÆSEPLAN lovtekst Undervisningsvejledning Læringsmål (2-5 per målpar = max 240 læringsmål ) Tegn på læring (som eksempel til et læringsmål pr. målpar) Udfordringsopgave vejledende 12

Læringsmålsstyret undervisning Det nye sort fra UVM 13

MADKAMPs læremiddel har opstillede læringsmål – elever og lærer kan opstille andre læringsmål Madkamp retter sig mod elevernes tilegnelse af færdigheder og viden samt formidling af det valgte (og lærte) ud fra konkrete produkter – retter med mælk & mælkeprodukter Formidlingsformer med fx anvendelse af IT i et fagsprog med alle elever Indhold og læremid del Proces -forløb Afslut ning Opstil ling af nye mål Læringsmål i Madkamp 14

Evaluering FORMATIV tegn på læring, formidler, viser, samarbejder, opgaver med åbne svar osv. SUMMATIV Test, tip en 13, opgaver med lukkede svar, masterchef osv. 15

Formative evaluering er den løbende evaluering. Opstille tegn for opfyldelse af læringsmål. Tegn på at eleven har nået sit mål. Tegn kan være at anvende fagsprog, at kunne forklare en proces, at kunne bruge en madlavningsteknik i en ny sammenhæng. Formative evaluering

Ex. fra Madlavning Madlavningens fysik og kemi Fase 1 Eleven kan lave mad under hensynstagen til fysisk-kemiske processer Eleven har grundlæggende viden om madlavningens fysik og kemi Fase 2 Eleven kan skabe retter der tilgodeser sammenhæng mellem madlavningens grundmetoder og fysisk-kemiske egenskaber Eleven har viden om sammenhængen mellem madlavningens grundmetoder og fysisk-kemiske egenskaber 17

Evaluering – tegn på læring Tegn på læring Eleverne kan udnytte proteiners evne til at denaturere og koagulere i madlavningen Niveau 1 Eleven kan tilberede og forklare et blødkogt og et hårdkogt ægs fysisk-kemiske forandringer Niveau 2 Eleven kan tilberede mælkeretter, og forklare mælkens opførsel (proteiner og fedt) under opvarmning både med og uden syre. Niveau 3 Eleven kan tilberede og forklare proteinernes funktion i en ægte sovs (mayonnaise, bearnaise osv) 18

Summativ evaluering Evaluering af den færdige ret (produktet), som eleverne har udviklet. Eleverne præsentere retten, her knyttes fagsproget til i form af: tale - beskrivelser skrevne tekster billeder/ film med lyd/undertekster/ tale illustration af procesforløb 19

Opgave Prøv at planlægge et forløb på 4-6 gange. Tag hensyn til de forskellige erfaringsformer Prøv at formulere læringsmål til hver undervisningsgang – ikke se på de skrevne! Prøv at formulere tegn på læring til hver undervisningsgang Hvordan vil du evaluere og hvilke evalueringstyper er du ude i? Er er overensstemmelse mellem mål og evaluering? 20