31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientpakker Angina /NSTEMI
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Lidt om EPJ - igen Kick-Off i dag !!!.
Servicemål i Region Midtjylland
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Introduktion ved Anne Reuss
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Sygeplejerske - Alkoholbehandler
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Sygeplejedokumentation i Epj Vedtaget på temadag på Bjerget 14. nov Skadestuen Kirsten Bisgaard og Metha Sørensen Rev. 23. okt /MS & /MS.
Præsentation af MidtEPJ ved Anæstesiologisk Afdeling
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Implementering af EPJ - intromøde
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Den Kreative arbejdsform
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Velkommen.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Hospitalsenheden VEST Medicingennemgang – det skal vi have styr på.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Medicinafstemning og medicingennemgang (MGG) Medicinsk Afdeling, VS
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
17. januar 2008 Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb v. Henrik Lindholm, projektleder, MI Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke.
PIT STOP-MØDE VEDR. SERVICEASSISTENT-PROJEKTET 24. NOVEMBER 2014 NNF’S LOKALER, ØSTRE PARKVEJ 2G, RINGSTED.
31. januar 2007 Workshop Operation og invasive procedure.
31. januar 2007 Workshop Dødsfald - hjertedød. Præmis for arbejdet Elementer som er mulige at definere for afdelingen Elementer som afdelingen har indflydelse.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
RSD-LS Region Syddanmark Økonomiseminar Sundhedsstyrelsen afregningssystem - Revision af afregninger til kommuner (Kommunal medfinansiering)
31. januar 2007 Workshop Rekvisition og svar. Præmis for arbejdet Elementer som er mulige at definere for afdelingen Elementer som afdelingen har indflydelse.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
HVORDAN SKABER VI KONSENSUS OM EN HØJ FAGLIG STANDARD? UDVIKLING AF KLINISKE RETNINGSLINJER PÅ TVÆRS AF SEKTORGRÆNSER Peter Bagger Praktiserende speciallæge.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Aftale format – Use cases
Udkast til justering af KS
Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Grundliggende principper
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Workshop Medicinering v.
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Ned med tvang – op med forebyggelse
Styregruppemøde den 7. marts 2018
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Task Force for udredningsret Møde i Sundhedsudvalget d. 28
Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar &
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator

Præmis for arbejdet Elementer som er mulige at definere for afdelingen Elementer som afdelingen har indflydelse på Elementer som er givet på forhånd andetsteds fra. Beslutninger fra Klinisk Fagligt Råd Juridiske aspekter Kontrakter og servicemål Fx objektiv undersøgelse Fx parametre i lægemiddelmodul

Metode for dagen Gennemgang af standardarbejdsgang –Identifikation af elementer og indhold –Betydning for afdelingens arbejdsgange Gennemgang af notatskabeloner –Identifikation af behovet for eventuelle tilpasninger Diskussion af relevante arbejdsgange og nødvendige procedurer

Mål for dagen Standardarbejdsgangen gennemgået og relevante problemstillinger gennemgået Afdelingens fremtidige arbejdsgange gennemgået Notatskabeloner og nøgleord gennemgået. Afklaring af om de eksisterende notatskabeloner dækker dokumentationsbehovet.

Dagsorden Gennemgang af standardarbejdsgangen Klinisk kontakt Gennemgang og afklaring af om den eksisterende skabeloner dækker dokumentationsbehovet. Gennemgang af standardarbejdsgangen Assistance Gennemgang og afklaring af om den eksisterende skabelon dækker dokumentationsbehovet. Afsendelse af notater Opsamling

31. januar 2007 Standardarbejdsgangen 006 Klinisk kontakt

Arbejdsgang starter Når sundhedspersonale, alene eller sammen med andre, forbereder sig på den kliniske kontakt

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- information

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- information, forsøgspersoner

Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – information 2.Den Gode Medicinske Afdeling –information 3.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- journal

Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – information 2.Den Gode Medicinske Afdeling –information 3.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- patienters retsstilling

Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – tid 2.Den Gode Medicinske Afdeling – planlægning under indlæggelsen

Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – tid 2.Sund Dialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen - indlæggelse 3.Den Gode Medicinske Afdeling –planlægning under indlæggelsen

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. – faggruppers retsstilling

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. – faggruppers retsstilling, andmeldelse/registre

Arbejdsgangen slutter Når sundhedspersonale har journalført, iværksat handlinger og evalueret den kliniske kontakt.

Beslutninger for arbejdsgangen I/II ”Klinisk Kontakt” er en væsentlig arbejdsgang i det kliniske arbejde og anvendes i mange sammenhænge og af alle faggrupper for at sikre kvalitet og dokumentation. I den Kliniske Kontakt anvendes tværfaglige dokumenter i form af eksempelvis en behandlingsplan. Under formulering af sundhedsproblemer skal der være mulighed for at formulere mål og evaluere systematisk. Alle data vedr. den ”Kliniske Kontakt” dokumenteres i den tværfaglige journal og der foretages de relevante og specifikke registreringer.

Beslutninger for arbejdsgangen II/II KFR forudsætter, at der i løbet af ”Klinisk Kontakt” foretages de relevante registreringer og kodninger. Ved afslutningen på ambulante forløb foretages en kvalitetskontrol af obligatoriske indberetninger og kvalitetsdata.KFR forudsætter, at der i løbet af ”Klinisk Kontakt” foretages de relevante registreringer og kodninger. Ved afslutningen på ambulante forløb foretages en kvalitetskontrol af obligatoriske indberetninger og kvalitetsdata. Ledelsen i den enkelte afdeling skal definere, hvilke personalegrupper, der udfører hvilke aktiviteter i den enkelte ”Kliniske Kontakt”.Ledelsen i den enkelte afdeling skal definere, hvilke personalegrupper, der udfører hvilke aktiviteter i den enkelte ”Kliniske Kontakt”. Registrering skal ske tidstro og data skal kun skrives en gang.Registrering skal ske tidstro og data skal kun skrives en gang. Tiltrådt på Fælles Områdeledelsesmøde 26. maj 2005

Notatskabeloner som gennemgås Klinisk kontakt –Standard objektiv undersøgelse Gennemgang Samtale Konference Målte værdier Elementer som afdelingen har indflydelse på

Klinisk kontakt..\..\..\..\Notatskabeloner\ Klinisk kontakt.doc

Gennemgang..\..\..\..\Notatskabeloner\ Gennemgang.doc

Samtale Hvis lægen selv skriver et notat efter en telefonsamtale, skal der udarbejdes en arbejdsgang der sikrer, at sekretæren får besked således samtalen også registreres i FPAS...\..\..\..\Notatskabeloner\ Samtale.doc

Konference..\..\..\..\Notatskabeloner\ Konference.doc

Målte værdier..\..\..\..\Notatskabeloner\ Målte værdier.doc

31. januar Assistance

Arbejdsgangen starter Når den behandlingsansvarlige afdeling finder indikation for, at der rekvireres rådgivende eller behandlende assistance fra en anden afdeling

Den Gode Medicinske Afdeling – planlægning under indlæggelsen

Den Gode Medicinske Afdeling – henvisning og visitation, planlægning under indlæggelsen

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. – information 1.Den Gode Medicinske Afdeling – information 2.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- patienters retsstilling, information

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. – faggruppers retsstilling, journal

Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. – patienters retsstilling, ventestatus

Arbejdsgangen slutter: Når rådgivning og /eller behandling i relation til assistancen er gennemført

Beslutninger for arbejdsgangen I/II 1. Administrativ registrering, herunder indskrivning af notat: Den assisterende afdeling udfører den administrative registrering af assistancen uden for almindelig arbejdstid, herunder også oprettelse af kontakter i FPAS. Det findes hensigtsmæssigt, at der udarbejdes lokale vejledninger for administrativ registrering. Det bemærkes hertil, at det på nuværende tidspunkt ikke vil være muligt at etablere en systembaseret løsning.

Beslutninger for arbejdsgangen II/II 2. Engangsordination vs. fast ordination Ved rådgivende assistance skal der gives mulighed for at formulere en medicinordination, der efterfølgende kan signeres direkte i medicinmodulet. Tiltrådt på Fælles Områdeledelsesmøde 21. november 2005

Notatskabelon som gennemgås Assistance –Ved assistance på afdelinger, der endnu ikke er på COSMIC skal afdelingen udarbejde en arbejdsgang, der sikre at afdelingen, hvor der er gået assistance, får lægens notat. Elementer som afdelingen har indflydelse på

Afsendelse af notater Der findes nuværende 5 notater, der kan afsendes til egen læge og speciallæger: Ambulant klinisk kontakt Ambulant gennemgang Ambulant primærjournal Ambulant operationsnotat Epikrise

Afsendelse af notater Afdelingerne skal udarbejde en arbejdsgang, der sikre, at sekretærerne ved, hvilken notatskabelon de skal skrive notatet i.