Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop Medicinering v.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop Medicinering v."— Præsentationens transcript:

1 Workshop Medicinering v.
3. Seance af journalmodulet er Skriv journal – Hvordan ændrer jeg i et notat? Formålet med Skriv journal – Hvordan ændrer jeg i et notat? kursisterne får kendskab til de muligheder der er for at ændre i de skrevne notater. Det er væsentligt, at kursisten får fokus på følgende: forskellen på at rette i et gemt notat og i et signeret notat hvis notatet er signeret er der ikke mulighed for at slette det helt 30. oktober 2007

2 Dagsorden Velkomst og introduktion Gennemgang af standardarbejdsgang
Opgaver i afdelingen Afklaring af parametre og opsætninger i COSMIC Deadline for tilbagemeldinger

3 Praktiske oplysninger
Toiletter i kælderen Forplejning Pauser Frokost

4 Formålet med workshops
Justere/tilrette eksisterende dokumentationsmateriale i COSMIC Udarbejde nyt dokumentationsmateriale for afdelingen i COSMIC

5 Workshopdeltagerens rolle
Løbende afstemme problemstillinger med medarbejdere og den øvrige ledelse i afdelingen Formidle beslutninger taget på workshops og i samarbejde med medarbejdere og den øvrige ledelse planlægge og sikre gennemførelse af ændringer i hidtidige arbejdsgange Være sparringspartner for afdelingens ressourcepersoner

6 Præmis for arbejdet Elementer som er mulige at definere for afdelingen
Elementer som afdelingen har indflydelse på Elementer som er givet på forhånd andetsteds fra. Fx objektiv undersøgelse Fx parametre i lægemiddelmodul Beslutninger fra Klinisk Fagligt Råd Juridiske aspekter Kontrakter og servicemål

7 Mål for dagen Standardarbejdsgangen gennemgået og relevante problemstillinger gennemgået Afdelingens fremtidige arbejdsgange gennemgået Specifikke parametre i COSMIC gennemgået Deadline for tilbagemelding fastlagt

8 Standardarbejdsgangen 003 Medicinering
3. Seance af journalmodulet er Skriv journal – Hvordan ændrer jeg i et notat? Formålet med Skriv journal – Hvordan ændrer jeg i et notat? kursisterne får kendskab til de muligheder der er for at ændre i de skrevne notater. Det er væsentligt, at kursisten får fokus på følgende: forskellen på at rette i et gemt notat og i et signeret notat hvis notatet er signeret er der ikke mulighed for at slette det helt 31. januar 2007

9 Definition af medicineringsprocessen
den proces, der foregår fra et lægemiddel ordineres til patienten indtager lægemidlet processen består af en række hovedaktiviteter ordination af lægemiddel dispensering af lægemiddel administration af lægemiddel

10 Arbejdsgangen starter
Ved identifikation af en indikation for behandling med lægemiddel

11 Love og SSTs vejl. : Retsinformations gældende dok
Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- patienters retsstilling Den Gode Medicinske Afdeling - information 11

12 12 Den Gode Medicinske Afdeling – medicinering
Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- faggruppers retsstilling, med. adm., anmeldelse/register Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- med. adm. 12 Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- med. adm.

13 13 Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- med. adm.

14 Love og SSTs vejl. : Retsinformations gældende dok
Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- apotek, anmeldelse/registre 14

15 15 Den Gode Medicinske Afdeling –medicinering
Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- med. adm. 15

16 16

17 17 Den Gode Medicinske Afdeling –medicinering
Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- med. adm., information 17

18 18

19 Arbejdsgangen slutter
Når dispenserede lægemidler er administreret, eller der er udstedt en recept på ordinerede lægemidler.

20 Klinisk Fagligt Råd’s beslutninger for arbejdsgangen I/II
De to fynske Lægemiddelkomiteer skal kontinuerligt bistå med fastlæggelse af relevante definitioner i medicineringsprocessen, herunder håndtering af tilladelsespræparater og definition af fx administrationstider i forhold til konkrete klokkeslæt. Sortimentet fra Sygehusapoteket skal altid være up-to-date, da det er grundlaget for ordination af lægemidler. Dokumentation af alle medicineringsprocessens faser sker i EPJ. Undtaget herfra er de medicineringstyper, der aktuelt ikke understøttes af EPJ. Patientens indtagelse af lægemiddel skal dokumenteres i det omfang, der ikke er tale om selvmedicinering. Såfremt patienten ikke giver samtykke til indhentning af oplysninger, skal medicinering foretages på papir. Patienter, der er indlagt på afdelinger, der har EPJ, skal bære stregkodearmbånd med henblik på entydig identifikation. Lægen og tandlægen skal selv indtaste ordinationer i medicinmodulet, dette må ikke overdrages til andre. Undtaget herfra er telefonordinationer. Dokumentation af lægemiddelallergi skal foretages af en læge. Tiltrådt på Fælles Områdeledelsesmøde 28.februar 2005

21 Klinisk Fagligt Råd’s beslutninger for arbejdsgangen II/II
Der skal foreligge skriftlige instrukser for: Lægemidler i delegeret sortiment. Håndtering af administration af lægemidler til patienter, der ikke er til stede på administrationstidspunktet. Social- og sundhedsassistenters adgang til dispensering og administrering af lægemidler. Hvilke lægemidler medicinstuderende, som er ansat som lægevikarer, har ret til at ordinere. Hvorledes sygeplejestuderende og social- og sundhedsassistentelevers eventuelle dispensering og administrering af lægemidler kontrolleres af en sygeplejerske. Det anbefales, at der generelt anvendes generisk navn i forbindelse med lægemidler. Lægemidler skal om muligt, vælges fra det rekommanderede sortiment. Registrering skal ske tidstro og data skal kun skrives en gang. Endvidere bemærkes, at denne arbejdsgang skal genfremsættes for KFR, hvis der indføres nye systemer på fx intensiv-afdelinger mv. Indsættes Tiltrådt på Fælles Områdeledelsesmøde 28. februar 2005

22 Beslutninger om følgende:
Struktur for organisering af lægemiddelskabeloner

23 Beslutninger om følgende:
Hvem opretter lægemiddelskabeloner? Udpegning af afdelingsadministrator (kursus, startdato)

24 Beslutninger om følgende:
Hvilke lægemidler skal kunne tilgås via delegeret sortiment

25 Beslutninger om følgende:
Oprettelse af delegerede ordinationer (afdelingsadministrator: kursus, startdato)

26 Beslutninger om følgende:
Arbejdsgangen vedrørende dispensering og administrering af lægemidler

27 Beslutninger om følgende:
Hvorledes afdelingen skal styre og sikre håndtering af terapistyret medicinering

28 Beslutninger om følgende:
Arbejdsgangen vedrørende Afslutning af administrationsliste

29 Beslutninger om følgende:
Placering af ansvar for pausering af lægemidler

30 Beslutninger om følgende I/II:
Parameter Standard Afdelingens parameter Behandlingstid for telefonordination 1 døgn Standardinterval i administrationslisten +/- 1 døgn Tidsgrænse for advarsel ved administrering af lægemidler +/- 1 time Begrundelse for at forbigå en lægemiddeladvarsel (lægemiddelcave) (ingen, frivillig, tvungen) Begrundelse for at forbigå en advarsel om dobbeltordination (samme ATC-kode) Aldersinterval for graviditets- og amningsadvarselstekster 15-50 år Standard for søgetype ved lægemiddelsøgning (handelsnavn, generisk substans skabelon) skabelon Ønskes ’Indikation’ som tvunget ved ordination? (Ja/Nej) Ønskes tvungen indikation ved afvigelser fra rekommandationslisten (Ja/Nej)

31 Beslutninger om følgende II/II:
Administrationstider for lægemidler Parameter Tidspunkt Morgen Middag Eftermiddag Aften Nat Administration x 1 Administration x 2 Administration x 3 Administration x 4 Administration x 5 Administration x 6 Administration x 7 Administration x 8

32 Sikring af følgende: Der foreligger instrukser for samtlige delegerede lægemidler.


Download ppt "Workshop Medicinering v."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google