Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

17. januar 2008 Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb v. Henrik Lindholm, projektleder, MI Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "17. januar 2008 Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb v. Henrik Lindholm, projektleder, MI Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke."— Præsentationens transcript:

1 17. januar 2008 Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb v. Henrik Lindholm, projektleder, MI Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator

2 Praktiske oplysninger Toiletter i kælderen Forplejning Pauser Frokost

3 Præmis for arbejdet Elementer som er mulige at definere for afdelingen Elementer som afdelingen har indflydelse på Elementer som er givet på forhånd andetsteds fra. Beslutninger fra Klinisk Fagligt Råd Juridiske aspekter Kontrakter og servicemål Fx objektiv undersøgelse Fx parametre i lægemiddelmodul

4 4 22-09-2016 Metode for dagen Gennemgang af standardarbejdsgang –Identifikation af elementer og indhold –Betydning for afdelingens arbejdsgange Gennemgang af notatskabeloner –Identifikation af behovet for eventuelle tilpasninger Diskussion af relevante arbejdsgange og nødvendige procedurer

5 Mål for dagen Standardarbejdsgangen gennemgået og relevante problemstillinger gennemgået Afdelingens fremtidige arbejdsgange gennemgået Notatskabeloner og nøgleord gennemgået. Afklaring af om de eksisterende notatskabeloner dækker dokumentationsbehovet. Specifikke parametre i COSMIC gennemgået

6 6 22-09-2016 Dagsorden Formiddag: (her deltager sekretærer) Gennemgang af arbejdsgangen Visitation/indlæggelse/start ambulant forløb. Henvisninger –Elektroniske –Papir Registrering af ambulant besøg/indlæggelse i FPAS –Knytte notat til den rigtige kontakt Registrering af samtykke Registrering af allergi Registrering af kontaktpersoner Regler for signering og godkendelse af notater mm Arbejdsgang omkring indskanning af dokumenter Understøttelse af assistance fra andre afdelinger (print af journal) Diktering Overgangen til COSMIC den 3. marts

7 Dagsorden Eftermiddag: Gennemgang af Primærjournalen –Eventuel udarbejdelse af specialespecifik anamnese –Eventuel udarbejdelse af specialspecifik objektiv undersøgelse 2. dag: Forsat arbejde med specialespecifik anamnese og objektiv undersøgelse Arbejdsgang i forhold til registrering af diagnosekoder Visningen Indlæggelsesforløb Diktering Opsamling fra dagen

8 31. januar 2007 Standardarbejdsgang 001 Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb

9 9 22-09-2016 Arbejdsgangen starter Når henvisningen modtages, eller der har været telefonisk kontakt med henvisende læge.

10 10 22-09-2016 1. Kontrakt: Servicemål 2. Den Gode Medicinske Afdeling 1. Sund Dialog: samarbejdsaftale ml kommuner og sygehusvæsen

11 11 22-09-2016 1.Øvrige aftaler i Fyns Amt: Ny vejl. til klinikken om håndtering af frit og udvidet frit sgh.-valg. 2.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.-ventestatus 1.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – livstruende sygdomme 2.Den Gode Medicinske Afdeling – henvisning og visitation 1.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål -tid 2.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen - indlæggelse 1.Øvrige aft i Fyns Amt: Ny vejl. til klinikken om håndtering af frit og udv. frit sgh.-valg. 2.Den Gode Medicinske Afdeling –henvisning og visitation 3.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål -tid 4.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. – patientens retsstilling, journal

12 12 22-09-2016 1.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål - operation 2.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- ventestatus Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok. - genoptræning/service 1.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- ventestatus 2.Øvrige aftaler i Fyns Amt: Ny vejl. til klinikken om håndtering af frit og udvidet frit sgh.valg.

13 13 22-09-2016 1. Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- information 1.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen – indlæggelse 2.Den Gode Medicinske Afdeling – kontinuitet og koordination 1.Den Gode Medicinske Afdeling – kontinuitet og koordination 2.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – kontaktpersoner 3.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen - kontaktpersoner 1.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – information 2.Den Gode Medicinske Afdeling – information 3.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- patienters retsstilling, information 4.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen – indlæggelse 1.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- journal

14 14 22-09-2016 Den Gode Medicinske Afdeling - genoptræning 1.Den Gode Medicinske Afdeling – ernæring 2.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- screening 1.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- information 1.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen – indlæggelse 2.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- udveksling af inf. med kommune 1. Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen - indlæggelse

15 15 22-09-2016 1.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen – indlæggelse 2.Den Gode Medicinske Afdeling - planlægning under indlæggelsen, ernæring 3.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- med. adm.

16 16 22-09-2016 1.Kontrakt: Servicemål og kvalitetsmål – kontaktpersoner, information 2.Sunddialog: samarbejdsaft. ml. kommuner og sgh.væsen – indlæggelse, kontaktpersoner 3.Den Gode Medicinske Afdeling – information, henvisning og visitation, planlægning under indlæggelsen, ernæring 4.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- faggruppers retsstilling 1.Love og SSTs vejl.: Retsinformations gældende dok.- faggruppers retsstilling, anmeldelse/registre

17 17 22-09-2016 Arbejdsgangen slutter Når behandlingsplanen er ajourført, handlinger er iværksat og anmeldelser samt indberetninger er foretaget.

18 18 22-09-2016 Beslutninger for arbejdsgangen At gældende servicemål og vedtagne faglige standarder i forhold til Visitation / Indlæggelse skal overholdes. At data vedrørende indlæggelse dokumenteres i den tværfaglige journal og relevante registreringer foretages. At der i videst muligt omfang arbejdes i teams, tværfagligt og tværsektorielt i arbejdsgangen. Visitation er et lægefagligt ansvarsområde. Tiltrådt på Fælles Områdeledelsesmøde 11.april 2005

19 19 22-09-2016 Patientforløb – generelle dokumenter HenvisningVisitationPrimærjournalGennemgangKlinisk kontaktEpikrise Tjekliste Dødsfald Samtale Konference Assistance Skadejournal

20 20 22-09-2016 Kommende aktiviteter i dag: Registrering af kontakt Notat-skabeloner som gennemgås –Primærjournal –Anamnese – standard –Objektiv undersøgelse – standard Signering, indbakke med mere

21 Henvisninger Elektroniske –Medtage med indlæggelse Overfører: –Henvisningsdato –Henvisningsdiagnose (visitationsdiagnosen) –Henvisningsmåde –Henvisningstekst Papir –Hvilke henvisningsoplysninger ønskes i COSMIC ? –Skanning af henvisning ? Elementer som afdelingen har indflydelse på

22 Opstart af kontakt/forløb Registrering af ambulant besøg/indlæggelse i FPAS –Knytte notat til den rigtige kontakt For ambulante… –Faktuelle arbejdsgange skal være analyseret  skrivning ej mulig uden kontakt Telefonisk kontakt Elementer som er givet på forhånd andetsteds fra.

23 Signering og godkendelse Procedure for signering af notater Procedure for godkendelse af notater Behov for kontrasignering Dagligt gennemsyn af ”ikke-godkendte og usignerede notater” Elementer som afdelingen har indflydelse på

24 Diktering Afklaring af hvornår der skrives og hvornår der dikteres Klargøring af ’regler’ for de der må diktere –Diktering i nøgleordsrækkefølge –Klargøring af interne procedurer for hvorledes man regulerer situationer hvor sekretæren oplever manglende oplysninger og forkert rækkefølge i dikteringsrækkefølge  Eskaleringsprocedure Elementer som afdelingen har indflydelse på

25 Dokumenter på papirform Afklaring af hvilke dokumenter der –Skannes via OnBase –Skannes og lægges i COSMIC Afklaring af signering af disse dokumenter –Før indskanning –Efter indskanning  godkendelse Arbejdsgang omkring indskanning af dokumenter –XEROX eller Tele- dataafdelingen hjælper sekretærer med dette Behov for nye nøgleord til indskannede dokumenter Elementer som afdelingen har indflydelse på

26 Overgangen til COSMIC den 19. maj Alle nye patienter fra kl. 11.00 i COSMIC Allerede indlagte føres på papir indtil udskrivelse Ambulante –Allerede i forløb: Procedure afklares med Jonas Hedegaard Knudsen, automatik? –Nye, startes i COSMIC fra kl. 11.00

27 Diagnoser Anvende COSMIC til journalføring af konstaterede eller tentative diagnoser tidstro Problemstilling i forhold til FPAS Elementer som afdelingen har indflydelse på

28 Primærjournal, særlige forhold Nøgleord gennemgås Anamnese Nye regler for registrering af samtykke Problemstilling ved registrering af allergi –Forhold ved diktering –Registrering på korrekt ATC-niveau Behov for specialespecifik objektiv undersøgelse Øvrige ordinationer Lægemidler –registrering Registrering af kontaktpersoner Elementer som afdelingen har indflydelse på

29 xx. januar 2008 Workshop II Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb

30 Dagsorden Gennemgang af Primærjournalen –Specialespecifik anamnese –Specialspecifik objektiv undersøgelse Indikatorer til diverse databaser, for eksempel NIP ”Kvikjournal” Indlæggelsesforløb Diverse øvrige punkter Opsamling fra dagen

31 Diverse punkter Dokumentation af udleverede vejledninger til fx projektpatienter Dokumentation af materiale der sendes til patienter  Gøres af dem der sender Hvordan markere patienter der indgår i forsøgsprojekter  Nyt nøgleord oprettet under primær journal


Download ppt "17. januar 2008 Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb v. Henrik Lindholm, projektleder, MI Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google