Efterskolen i samfundet Én efterskole – for alle? Om efterskolens samfundsmæssige ansvar og kritiske mulighed Leo Komischke-Konnerup UC Syddanmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Almen dannelse vs. skoledannelse
Samfundslære: Styreformer
Uddrag af politiske principprogrammer
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
KFF Åndsfrihed Åndsfrihed, demokratiforståelse og friskoler (i dansk perspektiv)
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Forskning der flytter: erfaringer og anbefalinger Andreas Roepstorff.
VENSKABET: EN IDEHISTORIE Med fokus på etiske og pædagogiske aspekter.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
LIVETS ORD November 2016 “Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft” (Fil 4,13)
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Ungdommens Folkemøde
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Efterskoleforeningen
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUCCES MED SALG 1.
Nye forstander på efterskoler 2016
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Det rette tilbud fra første kontakt.
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen
Knallertens udstyr.
Teoretisk Pædagogikum
Er græsset også grønt om natten.
Produktionsskole på kanten midt på Nørrebro
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
En introduktion af Otto
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Det hele begyndte i de dage, hvor disse rapporter udkom fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker
professionsideal for lærere
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Individ At være et hjerte.
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Hvordan motiverer vi de unge?
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Efterskolen i samfundet Én efterskole – for alle? Om efterskolens samfundsmæssige ansvar og kritiske mulighed Leo Komischke-Konnerup UC Syddanmark

Efterskolen i samfundet – et udviklingsprojekt 12 ledelsespersoner fra 11 almene efterskoler i Vejleregionen (tak til dem) Gæster fra universitet, professionshøjskole, folketing, erhvervsliv, pressen, specialefterskolen, organisationsverdenen. (tak til dem) En række to-dages arbejdsseminarer. En antologi med bidrag fra forstandere og forskere.(tak) Forfatterne har været stillet frit og udtrykker egne synspunkter (ikke afrapportering men debat) Må ikke hjemtages men bliver eftersendt af Klim (tak)

EIS-projektets formål Ikke at fremhæve efterskolens mange kvaliteter – men stille kritiske spørgsmål til efterskolen (dem kender alle allerede) Hvordan kan vi forstå forholdet mellem efterskolen og samfundet? Hvem er efterskolen egentlig til for? (for alle – eller blot for de i forvejen lykkelige?) Hvad er det egentlig man vil når man driver efterskole? Hvad er efterskolens samfundsmæssige ansvar? Hvad ville samfundet mangle hvis efterskolen ikke fandtes? Efterskolen og den offentlige debat om skolen og samfundet?

Efterskolens succes Efterskolen er (måske) Danmarkshistoriens største ungdomspædagogiske succes. Så derfor: Spørgsmålet om efterskolen er ikke længere en sag mellem elever, forældre og efterskole. Efterskolen er blevet et offentligt anliggende og ikke et rent privat. Efterskolen må forstå sig selv som (del af) en samfundsinstitution.

Efterskolen i samfundet Derfor to spørgsmål centrale: 1. Hvad er efterskolens samfundsmæssige virkelighed? (efterskolens samfundsmæssige kontekst, landskab, hvilke samfundsmæssige kræfter virker ind på efterskolen …) 2. Hvad er efterskolens betydning for samfundet? (efterskolens samfundsmæssige nytte, værdi, betydning, opgave …)

To tendenser To stærke samfundsmæssige kræfter virker ind på efterskolen i disse år: En stadig mere styrende og kontrollerende stat (konkurrence, egennytte, tilpasning, ikke baseret på folkelighed men på videnskab, eksperter og en bestemt globaliseringsforståelse ) Grundforestilling: Pædagogisk-politisk almagt Et stadig mere flydende samfund (individualisering, globalisering, opløsning af menneskelige fællesskaber og personligt ansvar, en uendelig kæde af nye begyndelser/afviklinger, politikkens og pædagogikkens magtesløshed) Grundforestilling: Pædagogisk-politisk afmagt

Ufordringen for efterskolen Efterskolen må orientere og begrunde sig i forhold til disse to stærke kræfter i samfundet: 1.Skal efterskolen tilpasse sig, blive en del af, bekræfte konkurrencestatens forestillinger om mennesket og samfundet? (pædagogisk almagt) 2.Skal efterskolen selv gå i ”flow” og koble sig på, bekræfte et stadig mere individualiseret, flygtigt og flydende samfund? (pædagogisk afmagt)

Hverken - Eller Påstand: Hvis efterskolen skal forblive efterskole så kan den Hverken tilpasse sig konkurrencestaten og blive del af en pædagogisk-politisk almægtighed (mennesket er mere en d arbejdende borger) Eller tilpasse sig en flydende modernitet og blive del af en pædagogisk-politisk afmægtighed (mennesket er mere end evigt formbart resultat af samfundsmæssige betingelser og omstændigheder)

Hvad gælder egentlig for efterskolen? Hvis efterskolen skal forblive efterskole i et flydende samfund og en styrende stat må den i stedet finde ud af hvad det egentlig vil sige at være efterskole: Er efterskolen selv en uendelig række af fleksible, plastiske institutioner eller findes der noget der er fælles, noget der er alment for efterskolen? (er der noget der gælder for efterskolen eller kan en efterskole være hvad som helst ?)

Én efterskole og for alle? Når vi indledningsvist spørger om efterskolen er én og for alle så spørger man efter det der er fælles eller alment for efterskolen. At spørge efter hvad der er alment for efterskolen er at spørge efter dens identitet, dens logos, dens orden, dens fornuft, dens sammenhæng, dens ide … Hvad får efterskolen til at hænge sammen som efterskole – og ikke som noget andet?

Efterskolen er en fri skole Efterskolerne er vidt forskellige: værdier, profiler, specialiseringer, størrelser, økonomi osv. (se årsmødet men også mange andre oplevelser, ) Fælles for efterskolerne er at de er frie skoler (alle er glade for friheden) (henvisningen til friheden kan afslutte mange diskussioner allerede før de rigtig er begyndt) Men hvad er det for en frihed? Friheden til at være forskellige og værne om denne forskellighed? Eller friheden til at forpligte sig på en fælles opgave?

Hvilken primær forståelse af frihed? Er efterskolernes frihed primært en frihed fra noget: Friheden til at passe sine egne sager, at være fri fra forpligtende sammenhænge, at blive ladt i fred? Eller er efterskolens frihed primært en frihed til noget: Friheden til noget, at forpligte sig på noget, der rækker ud over den enkelte skoles egne interesser? (dannelse er at overskride egne interesser)(efterskolen er en dannelsesinstitution, derfor primært frihed til)

Efterskolens konstitutive og regulative princip Efterskolens frihed er friheden til at påtage sig en bestemt almen opgave med en bestemt almen hensigt: Grundlovens § 76: At sikre et fornuftigt undervisningstilbud til alle børn og unge, der skal leve i et humant og demokratisk samfund (kap. VIII: frihedsrettighederne) (efterskolen er ikke en undtagelse men et vigtigt bidrag til et fælles og offentligt liv i et humant og demokratisk samfund) (at fastholde et humant og demokratisk samfund) Lov om frie kostskoler: gennem undervisning og samvær at udvikle bidrag til lærende deltagelse i menneskelivet – hele livet og for alle (dannelsesproces: at blive til som menneske livet igennem) (almen danelse)

Friheden binder efterskolen til samfundet og staten Efterskolens frihedsbegreb er forpligtet på opretholdelse og udvikling af: 1. Den tilstand (stat) som Grundloven bestemmer skal være i samfundet: frihed og ret, ansvar og pligt 2. Hovedsigtets begreber: livsoplysning, folkelig oplysning, demokratisk dannelse Altså et demokratisk og humant samfund

Efterskolen og menneskelivet Med hovedsigtets begreber forpligtes efterskolen og dens frihed til forestillingen om Menneskelivet som det liv der ikke leves af sig selv men som altid stiller sig som en Etisk udfordring (spørgsmålet om menneskets eksistens/moralske frihed) Kulturel udfordring (spørgsmålet om mennesket som skaber og skabt af omgang i menneskelige fællesskaber) Politisk udfordring (spørgsmålet om menneskets ret til og ansvar for et fælles og anstændigt menneskeligt liv med hinanden) Pædagogisk udfordring (den ældre generations ansvar for den yngre: at de bliver frie mennesker og borgere) (pædagogik er altid en menneskepædagogik)

Mere end en undtagelse Efterskolens frihed gør den ikke til en undtagelse fra noget. Dens ansvar rækker langt ud over dens egne matrikler og dens egne interesser. Hvis samfundet bliver stadig mindre humant og stadig mindre demokratisk – så har efterskolen et ansvar for denne udvikling. Den må svare an! Samfundsmæssigt set er efterskolen sat i verden for at opretholde og videreudvikle den tilstand som beskrives i Grundloven (en human og demokratisk tilstand)

Efterskolens kritiske mulighed Når folkeskolen derfor ophører med at være en folkelig skole er efterskolen i kraft af dens frihed forpligtet på at kæmpe for folkeskolen som en menneskeskole. (ved offentligt at protestere og formidle egne gode erfaringer til resten af samfundet) Når læreruddannelsen i Danmark bliver forpligtet på læreren som ekspert i undervisning så må efterskolen protestere offentligt og gøre opmærksom på at læreren og skolen i et humant og demokratisk samfund altid har et personligt, pædagogisk og politisk ansvar. (et menneskeligt ansvar)

Efterskolens kritiske mulighed Når skole- og uddannelsessystemet bliver stadig mere sorterende og kontrollerende så må efterskolen protestere offentligt og gøre opmærksom på at skole og uddannelse ikke blot handler om økonomi – men om at alle unge får mulighed for at blive frie mennesker og borgere. (og selv gå foran med et godt eksempel)

Efterskolens virkelighed – et fyrtårn midt i samfundet! Når efterskolen virkelig er sig selv som en fri skole så står den altid midt i samfundet, medansvarlig for det fælles og offentlige liv – og aldrig uden for (ikke kun som selvbestemmende men som medbestemmende og solidarisk skoleform) Det er når efterskolen står midt i samfundet og protesterer mod det der er menneskefjendsk i tiden at den er betydningsfuld og nødvendig for samfundet og staten (se Knud Hansen) Aller mest når samfundet bliver for flydende og staten for styrende!