Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus 47847 © Undervisningsministeriet. Marts 2014. Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Advertisements

SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
47843 Økonomisk planlægning af udviklingsprojekter Forfatter: Eva Bundesen, CampusVejle, Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Mål, delmål og progression - Ressourceforløb den
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Innovationstjek v/ Henrik Blach Innovationsagenterne.
Februar 2011 Klimaråd - Grøn vækst Image size: 7,94 cm x 25,4 cm Grøn vækst Energi og bæredygtighed Buisiness og arbejdspladser Alternative title slide.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Virksomhedens udvikling
Modul 6: Personlig salgscoaching
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Vejledning: selvbetjeningssystem
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Den røde tråd i bevillingspraksis
DUBU Superbrugerrollen
Landsdækkende virksomhedskampagne
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Projektgruppe – Projektroller
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
3. november 2015.
Tro på dig selv - det gør vi
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
(Firmanavn) forretningsplan
Kursus for nye efterskoleledere
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Det Perfekte Pitch Sådan præsenterer I jeres idé for en investor.
Udviklingstendenser, Personas og workshops
Baggrund..
Velkommen til faglærerseminar om Teamorganisering
At tænke uddannelse som en del af et læringsforløb
Børne- og undervisningsudvalget den
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Innovation i humanistiske fag
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Workshop 1.
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
Per Clausen, Uddannelsesnævnet
Værktøj: Projektets organisation
Præsentationens transcript:

Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse i samarbejde med Per Møller og Jesper Kaas. Materialet kan frit kopieres med angivelse af kilde. Materialet kan frit viderebearbejdes med angivelse af følgende tekst: ”Dette materiale indeholder en bearbejdning af Salg og marketing ved iværksætteri, Marts 2014 udviklet for Undervisningsministeriet af Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse i samarbejde med Per Møller og Jesper Kaas.”

Målbeskrivelse Deltageren kan udarbejde en målrettet salgs- og marketingsplan med det formål at opnå den størst mulige effekt i forhold til en konkret forretningsplan og investering og kan i sin markedskommunikation sikre en visuel identitet i henhold til virksomhedens idégrundlag/forretningsplan. Deltageren kan opstille realistiske målsætninger, der sikrer en succesfuld udarbejdelse af en handlingsplan. Deltageren kan deltage i beslutningsprocesser, der omsætter essensen af en forretningsplan til konkrete handlinger. Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med eller skal arbejde med salg og marketing ved iværksætteri - fra ord til handling på baggrund af en forretningsplan.

Kursusindhold 1.Introduktion - overgang fra ord til handling 2.Case iværksætteri og innovation 3.Salg og marketing 4.Målgrupper og segmentering 5.Koncept og servicepakke 6.Strategier og politikker 7.Mål og budgetter 8.Planlægning og handlingsplaner 9.Kontrol og tilpasning 10.Fremlæggelse af salgs- og marketingsplan

1. Introduktion – fra ord til handling Delmål: Deltagerne opnår viden om, hvordan der arbejdes med overgangen ”fra ord til handling”, og bliver fortrolige med konceptmodellen, der kan være udgangspunktet i kursets videre forløb.

1. Introduktion – fra ord til handling Konceptmodellen:

2. Case – Midtkøbing Supermarked Delmål: Deltageren præsenteres for en fælles case og referenceramme for selvstændigt at kunne omsætte egen idé-/forretningsplan til konkrete salgs- og marketingsaktiviteter.

2. Case – Midtkøbing Supermarked

3. Salg og marketing Delmål: Deltagerne får kendskab til salg og marketing, og viden om de forskellige markedssegmenter samt hvilke beslutningsprocesser der er knyttet til iværksætteri.

3. Salg og marketing Salgstrappen:

4. Målgrupper og segmentering Delmål: Deltageren skal kunne segmentere de primære markeder, og herunder udpege de relevante og potentielle målgrupper/kunder ud fra casens situationsanalyse.

5. Profil, koncept og servicepakke Delmål: Deltageren skal med baggrund i de valgte målgrupper sammensætte servicepakken af kerne- og periferiydelser, som passer til deres behov.

5. Profil, koncept og servicepakke

6. Strategier og politikker Delmål: Deltageren opnår kendskab til forskellige typer af salgs- og marketingsstrategier og kan udarbejde relevante strategier og politikker i forhold til egen forretningsplan eller case.

6. Strategier og politikker Hvad er en strategi: En strategi er langsigtet planlægning, som fører til eller mod et mål. planlægningmål Kilde: Wikipedia

6. Strategier og politikker Salgsstrategi - eksempel: Hvis ”strategi” betyder vejen til målet betyder ”salgsstrategi” for os – vejen til kunden. De fleste salgsstrategier har karaktér af hensigtserklæringer såsom ”vi vil være den førende udbyder af… om 3 år” eller ”vi vil vækste med 10% i DB inden udgangen af…” og den del af at arbejde med strategier er ikke svær. En salgsstrategi skal understøttes af en handlingsplan der fokuserer på indsatsområder og ressourcer. Kilde: Wikipedia

7. Mål og budgetter Delmål: Deltageren skal med afsæt i de overordnede økonomiske målsætninger kunne udarbejde mål og budgetter for konkrete salgs- og marketingsaktiviteter. Deltageren skal kunne udarbejde konkrete mål og budgetter for indeværende og kommende perioder i forhold til de givne rammer, markeder og målgrupper.

7. Mål og budgetter SMART-modellen:

8. Planlægning og handlingsplaner Delmål: Deltageren opnår kendskab til nødvendigheden af planlægning som forudsætning for at kunne igangsætte, koordinere og styre ønskede salgs- og markedsføringsaktiviteter. Deltageren skal kunne anvende forskellige teknikker til at omsætte sine iværksætterideer til konkrete aktivitets- og handlingsplaner.

9. Kontrol og tilpasning Delmål: Deltageren opnår kendskab til rutiner for opfølgning på ønskede målsætninger og sikring af dokumentation af effekten. Deltageren skal kunne foretage løbende kontrol af aktiviteter og sikre at disse afvikles som planlagt, samt at der sker målopfyldelse i forhold til valgte målsætninger og budgetter. Deltageren skal kunne tilpasse og udarbejde alternative planer og løsninger, hvor der tages hensyn til ressourcer og korrigerede mål samt kunne udarbejde resuméer, årsagsforklaringer og kommentarer som følge af afgivelser fra de ønskede mål og budgetter.

10. Fremlæggelser Delmål: Deltageren skal fremlægge og argumentere for, hvordan egen forretningsplan kan omsættes til en konkret salgs-, marketings- og handlingsplan.

Links Inspiration, kilder og web adresser Bog: Iværksætteri i praksis –