Munkensdam Gymnasium efterår 2012. Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Krav til informationsformidling
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojekt
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Studieretningsprojekt
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojekt
StudieRetningsOpgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
StudieRetningsOpgaven
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Munkensdam Gymnasium efterår 2012

Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling fra dansk eller historie eller begge fag  Forår 2013: Studieretningsopgave (SRO)  Efterår 2013: Studieretningsprojekt (SRP)

 Senest 14.9.: Valg af fag. Du vælger selv det/de fag du ønsker at skrive opgaven i.  Fra til 5.10.: Vejledningsfasen, hvor du sammen med din vejleder/dine vejledere indkredser problemstilling og problemformulering.  5.10.: Dit forslag til endelig opgaveformulering afleveres til vejleder/e til godkendelse  til 26.10: Vejledningsfase, hvor du arbejder og skriver  Skrivedag  Opgaven afleveres

 Opstille en problemformulering som udgangspunkt for efterfølgende opgaveformulering  Besvare den ved hjælp af fagets/fagenes metoder  Sørge for der er sammenhæng i opgaven  Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer  Finde materiale og vurdere dets brugbarhed  Bruge dokumentation (citater og andre kildehenvisninger)  Beherske formalia, opgavetekniske krav  Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces  Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

 Problemformulering: et spørgsmål i fagligt stof, der ønskes undersøgt ex: Hvordan skildrer Henrik Ibsen kvindens stilling, og hvorfor bliver denne et tema i litteraturen omkring 1870?  Opgaveformulering: oplysninger om hvordan spørgsmålet søges besvaret. Skal afspejle de taksonomiske niveauer. - redegørelse - analyse - diskussion, vurdering, perspektivering ex:På baggrund af en redegørelse for kvinders samfundsmæssige stilling omkring 1870 analyseres Henrik Ibsens Et Dukkehjem. I forlængelse heraf diskuteres Noras løsning – at forlade hjemmet./ Der perspektiveres til litteraturens rolle under Det moderne gennembrud.

Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven) Indledning ( skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen) Opgavens hovedafsnit Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling) Noter Litteraturliste Eventuelle bilag

Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

Max. 8 sider Skriftstørrelse 12 1½ linjeafstand Margin 2-3 cm Ikke indeholdt i siderne: indholdsfortegnelse, illustrationer, litteraturliste, noter, evt. bilag

Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Venstremargin (3 cm) Højremargin (2 cm) Bundmargin (3 cm) Topmargin (3 cm) Toptekst på alle sider med navn, klasse og fag Fodnote Kapiteloverskrift fed Sidetal Afsnit adskilt med tom linje Brødtekst (12 pkt.)

Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne  Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn)  Titel på bog eller artikel  Udgave af bog (hvis det ikke er den første)  Forlag eller udgivelsessted  Årstal for udgivelse  Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver. København, Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, Kejserinde Dagmars genbegravelse KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer:  Resuméer  Redegørelser  Analyser  Perspektiveringer Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

 Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten  En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, s. 135  Dette gælder også ved citater

 Besvarer jeg opgaveformuleringen?  Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte?  Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen?  Har jeg en klar og sammenhængende struktur?  Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit?  Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klar?  Skriver jeg klart og sammenhængende?  Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol)  Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer?  Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

 Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009  Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU (hentet )  Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur 2009  Om dokumentation og kildehenvisninger (hentet )