Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Danehofskolens værdigrundlag
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Værdigrundlaget i Greve
Alle børn skal være del af fællesskabet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hierarki for styringsredskaber
Socialisation og identitet
Den gode klasse Forældrenes rolle
Lærerprofessionen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Serendipity Ordet refererer til det fænomen at man opdager noget godt eller vigtigt eller interessant, alt imens man er i gang med at søge noget helt andet.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kultur i organisationer
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærermiddelkultur(er)?
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne-
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne- og ungdomsliv på.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Anne-Marie Dahl Fremtidsforsker, cand.scient.pol., sidefag i psykologi Megatrends og modtendenser, der påvirker fremtidens.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Dagens temaer –Baggrunden for personalepolitikken og servicetjekket –Regler og rammer i personalepolitikken –Den lokale proces: præsentation, forberedelse.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Identitet Kultur og uddannelse Bjarke Malmstrøm Jensen, Læringskompagniet.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Hvad er KUU for en uddannelse ?
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Bløde færdigheder er hård valuta
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber Fremtidens samfund og læring?

Selvoptimering: (Fornuft - individualisme) Alt beregnes: I samfundet, i den offentlige sektor Jeg optimerer mit forbrug og min indsats på arbejde Offentlig service som velfungerende bagland for MIG Klippekort til offentlig ydelser: Børnehave, skole, ældrepleje Penge & konkurrence, globalisering, fusioner, outsourcing Et effektivt arbejdsmarked Løsere ansættelse, få fastansættelser Betaling for konkret arbejde og indsats, ingen overenskomst? Kompetencer: Ekspertise, specialviden, brugbart, hard core Fleksibilitet og omstillingsparathed Alt måles og vejes: Tests, målinger, evalueringer Lærer = markedsleverandør Eks. PISA undersøgelser, karakter på nettet

Væridfællesskaber: (Følelser – fællesskab) Vi har behov for at føle fællesskab og spejle os Værdi, etik, tradition, relation, tryghed Lokalsamfund som fælles anker og værdigrundlag Fra modtager til deltager, at yde noget at gøre en forskel Tryghed & stabilitet i service Relation vigtigere end brand, kundefællesskaber Vi tager ansvar for hinanden på arbejdspladsen, reflekterende teams Historier om ”os”, traditioner, symboler og maskotter Projektspiller, teammål og fælles bonus Alle bidrager i teamet, evne til samarbejde og skabe relationer Sociale og bløde kompetencer, kulturbærer Lærer = proceskonsulent Eks. Trin for trin, ”den gode stol”

Fornuftsfællesskaber: (Fornuft – fællesskab) Behov for struktur og fællesskab – ellers falder alt fra hinanden Skabe gensidig forståelse og enighed om normer Lokalsamfund som velfungerende fællesskab Fællesskaber er praktiske ! Ikke rationelt at zappe Offentlig service – fælles basissystem, sikkerhed i service Fastansatte & soliditet, løfte i flok, koordinering Arbejdsgrupper sammensættes via tests Aflønning på baggrund af gruppepræsentation LEAN og kvalitetsstyring Rationel samarbejdsevne, ikke bare proces Fælles forståelsesramme, grundviden, koordinering, forhindre kaos, kanon Lærer = Dannelseskonsulent Eks. HC Andersens eventyr til alle børn på skolen, forældreundervisning

Selvskabelse: (Følelser - individualisme) Livet består af konstante valg, kun jeg kan vælge for mig Selv finde mening og sammenhæng Relationer til andre er flygtige – noget i det for MIG Oplevelse, udlevelse, identitet, selvrealisering Individuel service, brugerbetaling eller privat velfærdsservice Branding, medier, spindoctors, brands vigtigere end mennesker Ydelser udvikles med individuelle brugere/kunder Kernefunktion = servicefolket Innovative, kreative medarbejdere, krøllede hjerner Evne til at zappe ind og ud på projekt Selvindsigt, kulturel empati Tema & byggeklods Det kreative og følelsesmæssige kan ikke måles Lærer = oplevelsesguide Eks. Hvert barn sin logbog med profil og mål, reflektions-stil med MIG i centrum

Gruppedialog 1: Samfund og læring version 2018? I DENNE fremtid: Hvordan ser samfundet og arbejdsmarkedet ud? Hvordan ser skolen ud? Hvordan ruster vi vores børn til denne fremtid? Hvilke kompetencer bliver efterspurgte? Hvad er lærerens/pædagogens rolle? Hvad forventer forældrene af skolen?

Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber Fremtidens samfund og læring?

Gruppedialog 2: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Læring og faglighed” ”Skolens organisering og rammer” ”Lærernes/pædagogernes kvalifikationer og skolen som arbejdsplads” ”Skolens indhold – hvem bestemmer” ”Rummelighed og skolen for alle”

Gruppedialog 2A: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Læring og faglighed” Hvilke læringsformer skal undervisningen bygge på. Hvilken faglighed skal skolen stå for. Hvilke fag skal skolen indeholde.

Gruppedialog 2B: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Skolens organisering og rammer” Hvordan skal skolen organiseres. (klasser, hold elevgrupper) Afdelingsopdeling.

Gruppedialog 2C: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Lærernes/pædagogernes kvalifikationer og skolen som arbejdsplads” Hvilke kvalifikationer skal lærerne/pædagogerne i skolen have? Hvor gøres skolen attraktiv som arbejdsplads?

Gruppedialog 2D: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Skolens indhold – hvem bestemmer” Hvem skal bestemme skoles indhold? Hvis er skolen? Skal skolen være statens eller kommunens – folkets?

Gruppedialog 2E: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Rummelighed og skolen for alle” Hvor rummelig skal skolen være? Skal skolen være for alle?