Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Information til de unge om Coop Madskolen – Bliv delikatesseassistent, slagter, bager eller konditor! Coop udbyder i samarbejde med ZBC en helt ny uddannelse.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Konkrete samarbejdsflader mellem UU og Jobcenter Jens Folman, jobcenterchef Kalundborg Kommune Jørgen Dan Pedersen, centerleder UU Nordvestsjælland.
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner. Eksempler på udvalgte overgangsvejledninger. Udfordringer, lokalt og nationalt. Oplæg til work-shop.
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
STX Uddannelse.
Februar 2017 PKU-konference
Fordybelse i et projekt
Brobygning – EUD og efterskolerne
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Dagens program Du skal have kendskab til:
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Uddannelsesplanen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Det gode møde i folkeskolen
Social- og sundhedsuddannelserne
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
UU - Status og uddannelsesstatistik
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
UU - Status og uddannelsesstatistik
Inklusion i Folkeskolen
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Forældremøde.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Uddannelsesområdet i Grønland
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Samtale om folkeskolen i
Uddannelsesstrategi 2014 – fokus på vejledning
Nyt fra ministeriet Billeddias
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen

Målgruppe og målsætning: Unge i alderen 14–20 år der ikke er uddannelsesparate. Fra 8. klasser, 9. klasser og produktionsskoler. Målsætningen er, at 80% af de unge efter endt deltagelse og endt grundskole vil være klar til at påbegynde en erhvervsuddannelse Det langsigtede effektmål er, at mindst 75% af deltagerne fastholder og gennemfører uddannelsen.

Partnere i projektet UU Nordvestsjælland Cattenbaum filmproduktion Ung i Odsherred Vig Bio

Indhold i forløbet Teamwork øvelser Gruppevejledning Personlige egenskaber, styrker, kundskaber, ressourcer Fokus på det der lykkes Positiv tankegang Filmproduktion Individuel vejledning

Hvorfor filmproduktion Tage udgangspunkt i noget de synes er spændende, og som de kan se et produkt af på kort tid Godt til at skabe refleksion over eget liv Respekt for udstyr og medie Godt udgangspunkt for vejledningssamtaler Gallafest ved filmpremieren med uddeling af priser

”Simon kom tilbage fra film/vejledningsforløbet sprudlende af glæde og selvtillid. Jeg oplevede, at han fik et selvtillidsboom af at være på kurset. Han kom forbi på skolen en sen eftermiddag efter skoletid, og ville høre om jeg ville med til filmpremieren i biografen. Han fortalte glad, at han havde fået nogle rigtig gode nye venner, at han havde lært en masse om at lave film, og at han havde fået plads på en ordblindeefterskole efter sommerferien. Efterfølgende har han brugt sine nye filmvenner og sin nye viden til en film han lavede som produkt til sin projektopgave i 9. klasse. ” Citat: Tina klasselærer på Svebølle Skole

Gruppevejledningen Alle unge på forløbet blev vejledt som et hold hver dag. Gruppevejledningen bestod af mange forskellige elementer som undervisning på holdet, dialog mellem vejledere og unge, en teamworkdag, praktiske øvelser, kognitive øvelser og mindfullness. Det er en helt særlig måde at vejlede på, når man følger de unge tæt gennem længere tid. Der opstår et helt særligt fællesskab blandt de unge. Og der opstår et helt særligt fællesskab blandt vejlederne og de unge. Sammen sætter det gang i en vigtig udvikling.

Gruppevejledningen Hverken gruppevejledning, individuel vejledning eller praktik arbejde med filmproduktion bør stå alene i forhold til denne målgruppe. Det er kombinationen af de tre dele, som giver et succesfuldt vejledningsforløb. Afslut forløbet med individuel vejledning. Få samlet op på, hvad den unge har lært i gruppevejledningen og i forløbet, og hvad det nu helt konkret kan bruges til.

Effekten af indsatsen I alt har 22 unge deltaget i filmprojektet. 10 på forløbet i foråret 2014 og 12 i efteråret Status for de 22 elever er som følger: Forårets 10 elever: 1 elev går i 10. klasse på en efterskole 7 elever går på produktionsskole 2 elever går på EUD grundforløb Efterårets 12 elever: 1 elev går i 8. klasse 9 elever går i 9. klasse 1 elev går i 9. klasse i et særligt kompetenceforløb (et forløb for unge der ikke kan være i normalskolen) 1 elev er flyttet fra området, og vi ved ikke hvad hun laver

Hvad producerede de så? Se filmene her: 6A Og en lille film om projektet ”bag om kameraet”: