TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut
DAGSORDEN −Hvorfor fokus på de stærke elever? −Hvem er de stærke elever? −Hvilke tilbud er der til stærke elever? −Fokus på grundforløbspakker for stærke elever −Erfaringer med at udvikle tilbud
KORT OM UNDERSØGELSEN BAGGRUND − Projekt igangsat af EVA selv DATAMATERIALE − Forundersøgelse incl. desk study og eksplorative interviews − Fem casestudier − Spørgeskemaundersøgelse blandt alle uddannelsesledere UDDYBENDE OM UNDERSØGELSEN - tilbud-til-staerke-elever
HVORFOR FOKUS PÅ STÆRKE ELEVER? Udfordringer til alle – både de svage og de stærke elever – er på den politiske dagsorden fx: - Globaliseringsaftalen Erhvervsuddannelsesloven 2007 (Ungdomsuddannelse til alle) - Sorø-mødet Talentarbejdsgruppen 2011
HVEM ER DE STÆRKE ELEVER? I hvilken grad opfatter I følgende som kendetegn ved de 'stærke elever' på din indgang? De 'stærke elever' … (Sæt én markering i hver linje)
HVILKE TILBUD ER DER TIL STÆRKE ELEVER?
ORGANISERING AF SÆRLIGE TILBUD − Individuelt tilpassede forløb − Deltagelse i konkurrancer og særlige events − EUX − Særlige hold for stærke elever
GRUNDFORLØBSPAKKER FOR ‘STÆRKE ELEVER’ MÅLGRUPPE OG INDHOLD -Målgruppe er de fagligt ambitiøse (67 %), mens 46 % har de studieorienterede der overvejer efterfølgende videregående uddannelse. -Indholdet er ekstra fag-faglige udfordringer (89 % i høj eller nogen grad 89 %), mens fag på højere niveau indgår hos 63 %) ORGANISERING -72 % på de enkelte indgange. 27 % organiseret på tværs af indgange. -41 % af forløbene er længere end det ordinære. 24 % er kortere.
POSITIVT UDBYTTE VED SÆRLIGE GRUNDFORLØBSPAKKER
NEGATIVT UDBYTTE VED SÆRLIGE GRUNDFORLØBSPAKKER
ERFARINGER MED AT UDVIKLE TILBUD −Eleverne kommer ikke af sig selv, men skal identificeres og opfordres −Faglige udfordringer til underviserne −Opbakning fra ledelsen er afgørende −Driften løber rundt, men behov for ekstra ressourcer til udvikling
OPLÆG TIL DEBAT -Kan I genkende det billede som EVAs undersøgelse tegner? -Hvor er I i forhold til arbejdet med stærke elever? Og hvor vil I hen? -Hvilket positivt og negativt udbytte har I oplevet af jeres nuværende indsatser? -Hvad er drivkræfter og barrierer for at udbyde særlige tilbud til stærke elever? Hvad vil I anbefale andre at gøre?