TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.
Information til de unge om Coop Madskolen – Bliv delikatesseassistent, slagter, bager eller konditor! Coop udbyder i samarbejde med ZBC en helt ny uddannelse.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Sund By temagruppemøde ”Mad og måltider” D. 10. maj 2016 Sedsel N. Gyldenløve, Sundhedskonsulent i Frederikssund Kommune Handleplan til Frederikssund Kommunes.
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
JAR KURSUS – UDGAVE 3 – marts 2015 Lokalitet Sagstrin (afgørelser) Aktiviteter (historik/mulige forureningsårsager) Projekt (financier) Matrikel (ois)
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Konkrete samarbejdsflader mellem UU og Jobcenter Jens Folman, jobcenterchef Kalundborg Kommune Jørgen Dan Pedersen, centerleder UU Nordvestsjælland.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
10. klasse og 10. klassecentre resultater fra forskningen
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Amanda, Jimmie, Sebastian
Modul 2.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Brobygning – EUD og efterskolerne
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Mette Lynge Sørensen Pædagogisk konsulent
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Frivilligheden i Vordingborg
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
1. Arbejdskraftreserven
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Hvorfor resultatløn?.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Udbyder 50 erhvervsuddannelser – herunder EUX
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Netværksmøder - Drejebog
Vil du være ekstra attraktiv for virksomheder?
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Rammesætning for dagen
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Danmarks Vejlederforening
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut

DAGSORDEN −Hvorfor fokus på de stærke elever? −Hvem er de stærke elever? −Hvilke tilbud er der til stærke elever? −Fokus på grundforløbspakker for stærke elever −Erfaringer med at udvikle tilbud

KORT OM UNDERSØGELSEN BAGGRUND − Projekt igangsat af EVA selv DATAMATERIALE − Forundersøgelse incl. desk study og eksplorative interviews − Fem casestudier − Spørgeskemaundersøgelse blandt alle uddannelsesledere UDDYBENDE OM UNDERSØGELSEN - tilbud-til-staerke-elever

HVORFOR FOKUS PÅ STÆRKE ELEVER? Udfordringer til alle – både de svage og de stærke elever – er på den politiske dagsorden fx: - Globaliseringsaftalen Erhvervsuddannelsesloven 2007 (Ungdomsuddannelse til alle) - Sorø-mødet Talentarbejdsgruppen 2011

HVEM ER DE STÆRKE ELEVER? I hvilken grad opfatter I følgende som kendetegn ved de 'stærke elever' på din indgang? De 'stærke elever' … (Sæt én markering i hver linje)

HVILKE TILBUD ER DER TIL STÆRKE ELEVER?

ORGANISERING AF SÆRLIGE TILBUD − Individuelt tilpassede forløb − Deltagelse i konkurrancer og særlige events − EUX − Særlige hold for stærke elever

GRUNDFORLØBSPAKKER FOR ‘STÆRKE ELEVER’ MÅLGRUPPE OG INDHOLD -Målgruppe er de fagligt ambitiøse (67 %), mens 46 % har de studieorienterede der overvejer efterfølgende videregående uddannelse. -Indholdet er ekstra fag-faglige udfordringer (89 % i høj eller nogen grad 89 %), mens fag på højere niveau indgår hos 63 %) ORGANISERING -72 % på de enkelte indgange. 27 % organiseret på tværs af indgange. -41 % af forløbene er længere end det ordinære. 24 % er kortere.

POSITIVT UDBYTTE VED SÆRLIGE GRUNDFORLØBSPAKKER

NEGATIVT UDBYTTE VED SÆRLIGE GRUNDFORLØBSPAKKER

ERFARINGER MED AT UDVIKLE TILBUD −Eleverne kommer ikke af sig selv, men skal identificeres og opfordres −Faglige udfordringer til underviserne −Opbakning fra ledelsen er afgørende −Driften løber rundt, men behov for ekstra ressourcer til udvikling

OPLÆG TIL DEBAT -Kan I genkende det billede som EVAs undersøgelse tegner? -Hvor er I i forhold til arbejdet med stærke elever? Og hvor vil I hen? -Hvilket positivt og negativt udbytte har I oplevet af jeres nuværende indsatser? -Hvad er drivkræfter og barrierer for at udbyde særlige tilbud til stærke elever? Hvad vil I anbefale andre at gøre?