ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Advertisements

Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Ved overlæge Jes Gerlach
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
…Personlighedsforstyrrelser… Torben Heinskou Overlæge Afsnit for personlighedsforstyrrelser og traumer, Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Voksne og ADHD Hedensted Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Unge & psykiske sygdomme
ADHD..
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Middellevetid Veluddannede 30-årige københavnske mænd kan se frem til at leve over 7 år længere end en 30-årig med kort uddannelse. Hvis man bor på Nørrebro,
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Program Velkommen Samarbejdet med pårørende
Antal besvarelser: 52.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Hvor meget hjælper familier i dag?
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Personlighed og Kompetencer
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
ADHD i familien Jette Munck Børnepsykiatrisk distriktssygeplejerske
Børne- og Familieafdelingen
Kursus for personer med demens og pårørende
Adhd & autisme Vanskeligheder og muligheder
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
AF Mads Korsgaard Poulsen
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed

(slides) (ADHD-guide) (DIVA 2.0)

Hvorfor diagnosticeres som voksen - er det ikke et modefænomen?

ADHD Før i tiden mente man ikke, at voksne kunne have ”DAMP”, ”MBD” osv., men det ved man i dag, at mange har. A ttention (opmærksomhed) D eficit (manglende) H yperactivity (hyperaktivitet og impulsivitet) D isorder (forstyrrelse) - findes i mange blandinger og sværhedsgrader ADD er, når der ikke er hyperaktivitet

ADHD Voksne med ADHD har haft det siden barndommen 3-5 % af den voksne befolkning har ADHD (ca danskere) har brug for behandling og social støtte 3-4 gange så mange mænd som kvinder - men da mænd er mindre tilbøjelige til at søge hjælp, er der lige så mange kvinder som mænd i behandling Der er 70-80% arvelighed

Beskrivelse af voksne med ADHD ”Voksne med ADHD har let ved at blive distraheret, har ringe planlægnings- og organisationsevne og lider af humørsvingninger og vredesudbrud. De søger spænding og risici for bedre at kunne koncentrere sig, har ofte et stof- eller alkoholmisbrug og er impulsive og rastløse. Derudover lider de næsten altid af yderligere en eller flere andre ting som f.eks. stress, angst, depression, misbrug, søvnbesvær, bipolar lidelse eller personlighedsforstyrrelse. Alt dette resulterer i problemer med at fungere i skolen, på arbejdet og i personlige forhold” (Kooij 2010)

Kun ADHD 31 % Angst/ depression 30-40% Adfærds- forstyrrelser % Autisme /Asperger ca. 30 % Indlærings- vanskeligheder % Tics og Tourette Stof- og alkohol- misbrug Personlig- hedsfor- styrrelser Epilepsi Søvn- forstyrrelser

Hvordan stilles diagnosen? DIVA 2.0 – diagnostisk interview Udviklingshistorie som barn Psykologisk undersøgelse Observationer fra skolen (børn) Samtale med pårørende Problemerne kommer til udtryk på alle ”arenaer” (skole, arbejde, familie, venner)

Diagnostiske kriterier Opmærksomhedsvanskeligheder Hyperaktivitet Impulsivitet Begyndelsesalder før 7 år Optræder i forskellige situationer Giver betydelige vanskeligheder

Opmærksomhed Opmærksomhedsforstyrrelse på mindst 6 af disse områder: 1. Kan ikke fastholde opmærksomhed på detaljer, laver skødesløse fejl 2. Kan ikke fastholde opmærksomhed på leg eller andre opgaver 3. Synes ikke at høre, hvad der bliver sagt 4. Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver 5. Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter 6. Undgår eller afskyr opgaver, der kræver vedholdende opmærksomhed 7. Mister ting, man har brug for 8. Lader sig let distrahere af ydre påvirkninger 9. Er glemsom i forhold til dagligdags aktiviteter

Hyperaktivitet Hyperaktivitet på mindst 3 af følgende områder: 1. Uro i hænder, fødder 2. Forlader sin plads, også når det forventes at blive siddende 3. Farer omkring på en utilpasset måde (har et særligt højt og utilpasset aktivitetsniveau) 4. Støjende adfærd ved leg og andre aktiviteter og har svært ved at forholde sig stille og roligt. 5. Overdreven motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre (føler hele tiden behov for at være i aktivitet – har svært ved at slappe af).

Impulsivitet Impulsivitet på mindst 1 af følgende områder: 1. Svarer før spørgsmål er afsluttet – eller afslutter andres sætninger. 2. Kan ikke vente på, det bliver vedkommendes tur. 3. Afbryder eller maser sig på. 4. Taler for meget, uden situationsfornemmelse

Hvorfor er det svært at diagnosticere ADHD hos voksne? Evt. hyperaktivitet er ofte forsvundet Voksne med ADHD har kompenseret for deres mangler i nogen grad Voksne ADHD-ptt. har i meget høj grad comorbiditet, der dækker over en evt. ADHD Er i høj grad en kvantitativ og ikke en kvalitativ diagnose Kender ikke/leder ikke efter symptomer på ADHD

ADHD 4 centrale udfordringer: (Sverre Hoem, norsk psykolog med ADHD) 1. Bevare eller genvinde selvrespekten 2. Fremme struktur for at undgå kaos 3. Mestre nære relationer 4. Undgå destruktiv afhængighed

ADHD - behandling Medicin Social støtte Struktur Mentor Specialtilrettelagt undervisning og lignende Psykoterapi – samtale- eller adfærdsterapi Undervisning Coaching Låse op for et menneskes potentiale for at maksimere dets præstation Rådgivning af netværket Udvikling af kompenserende strategier Kalender, Betalingsservice, Tæl-til-10, skemaer, oversigtstavler m.m.

”Den gode nyhed” Inden for de seneste år er ADHD kommet på dagsordenen – man kan faktisk få kvalificeret hjælp (det kunne man ikke for 15 år siden) Find dig ikke i, at dit liv er som det er Erkend at du lider af ADHD Søg hjælp Arbejd ansvarligt med din behandling Så får du et meget bedre liv!!

(slides) (ADHD-guide) (DIVA 2.0)