Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
”Sæt viden i bevægelse og …” Tema eftermiddag Udvikling af samarbejde, vidensdeling og koordinering • Udvikling af samarbejde, koordinering og vidensdeling.
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Lederudvikling.
New Insight - Noter til præsentation
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Din hverdags innovationsguide
Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag
Netværkskoordinatormøde MDI d. 5. februar At koordinere… koordinator, (lat.koordinere + -ator), person, der er udpeget til at samordne noget. koordinere,
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Det Sociale Kapitel
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Udfordringer og fordele ved OPI projekter Carenet
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indhold, indsatser, implementering
1 Oplæg om kronikerstrategien - fokus på kommuner Kommunale repræsentanter: Charlotte Scheppan (delt formandskab), Odense Kommune Sten Dokkedahl, Faaborg.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Workshop ved forårskonference i projekt ’Styrket indsats for dobbeltdiagnosticerede’ 12. maj 2015 v/ Marita Dalsgaard, Psykiatri og Handicapchef, Vordingborg.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Koordination på handicapområdet – København 11. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
Projektet ’Den koordinerende sagsbehandler på handicapområdet’ D. 13. november 2009 Fuldmægtig Mia Schneider og fuldmægtig Bo Jensen, Handicapenheden i.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
’Den koordinerende sagsbehandler på handicapområdet’ V. fuldmægtig Mia Schneider D. 17.nov
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Netværksmøde for socialrådgivere indenfor senhjerneskadeområdet øst for Storebælt ’Den koordinerende sagsbehandler’ Mia Schneider D. 21. okt
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Fra visitator til borgerkonsulent
Tværgående samarbejde –
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen

Disposition Kort indledning til projektet Inspiration til at komme i gang med arbejdet Konkrete redskaber og brug af

Kort om projektet Baggrund Formål Projektkommuner Fokusområder i projektet

Baggrund for projektet Den tværsektorielle indsats over for borgere med handicap, ikke opleves som tilstrækkeligt koordineret Borgere oplevede selv at skulle koordinere egen sag og sikre fremdrift

Formålet med projektet -At de udviklede redskaber medvirker til at sikre en bedre sagsbehandling både ved opstart af nye og i eksisterende sagsforløb -At de udviklede redskaber er med til at styrke koordineringen mellem interne og eksterne parter

De fire kommuner Allerød Kommune, Lyngby Taarbæk Kommune, Odense Kommune og Kolding Kommune De oplevede udfordringer Stor spændvidde i redskaberne Redskaberne er blevet udviklet og afprøvet i kommunerne

Eksempel på fokusområder Allerød Kommune Tværfaglig koordinering på hjælpemiddelområdet Kontaktperson til familier på børneområdet Handleplansarbejde på voksenområdet Lyngby Taarbæk Kommune Koordinator på voksenområdet

Ballerups ’inspirationsønsker’? Hvad menes der med en tovholder/koordinator? Hvad skal der til for at det lykkes? Hvad skal vi undgå? Hvordan kommer vi i gang? Mulige løsninger

Hvad er en koordinator? Hvem skal have den? Hvor er han/hun placeret? Hvilke problemstillinger skal vi først og fremmest have løst? Inspirationsmateriale på hjemmesiden!

Hvad skal der til for at det lykkes?

Forpligtelse af hinanden på tværs Ledelsesmæssig fokus og prioritering Understøttelse af rollen som koordinator (Vi kender en god hjemmeside ) –Handlevejledninger –Hjælpeværktøjer/arbejdsredskaber Udbred og understøt kendskabet til koordinatorfunktionen

Hvad skal der til for at det lykkes? Arbejd bevidst med kulturen, herunder vær bevidst om forskelligt ’policy-fokus’ Tænk Lo-tech frem for Hi-tech Arbejd med at udvikle nødvendige kompetencer, specielt ifht. Mødeledelse ’Bricolage’

Hvad skal vi undgå? En koordinator er ikke altid nok! Koordination er en løbende udviklingsopgave. Man må ikke glemme ’elsparepærelogikken’ Tænk over specialisering ctr. generalisering – Single loop learning Tålmodighed!

Hvordan kommer vi i gang? I dag er en god start – men kun en start. Tænk ’LEAN-agtigt’ dvs. –I forløb –Meget Konkret Involver de relevante medarbejdere men specielt (mellem)lederne Kick-off når tingene skal sættes i værk

Mulige løsninger – dvs. præsentation af hjemmesiden