Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop ved forårskonference i projekt ’Styrket indsats for dobbeltdiagnosticerede’ 12. maj 2015 v/ Marita Dalsgaard, Psykiatri og Handicapchef, Vordingborg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop ved forårskonference i projekt ’Styrket indsats for dobbeltdiagnosticerede’ 12. maj 2015 v/ Marita Dalsgaard, Psykiatri og Handicapchef, Vordingborg."— Præsentationens transcript:

1 Workshop ved forårskonference i projekt ’Styrket indsats for dobbeltdiagnosticerede’ 12. maj 2015 v/ Marita Dalsgaard, Psykiatri og Handicapchef, Vordingborg Kommune og Mia Hesselberg Nielsen, Ledende oversygeplejerske, Psykiatrien Syd, Region Sjælland

2 ’Sammen om psykisk udfordrede unge’ Et-årigt projekt med deltagere på tværs af børne/unge- og voksenområdet: – Regionspsykiatrien – Vordingborg Kommune – Almen praksis Gennemført i 2014 (og videreføres i 2015) med midler fra Region Sjællands Tværsektorielle Pulje Som et forsøg har Vordingborg Kommune haft projektstyringen

3 Projektets formål var givet! Medvirke til at sikre, at psykisk udfordrede unge mellem 15-25 år oplever en tidlig, koordineret og målrettet indsats for at forebygge sygeliggørelse og marginalisering, og for at fastholde de unges kontakt til uddannelse og arbejde i almensektoren. Vi valgte at fokusere på følgende delmål: I.Styrket koordinering og samarbejde på tværs II.Styrket inddragelse af de unge og deres netværk III.Styrket brug af virtuel kommunikation til fælles møder og konferencer Samt at projektets aktiviteter skulle medvirke til at sikre en vedvarende forbedring af indsatsen på tværs – også efter projektets afslutning

4 Enheder der har deltaget i vores projekt – Afdeling for Sundhed Center for Rusmidler Region Sjælland – Afdeling for Børne- og Ungdomspsykiatri Næstved klinik – Psykiatrien Syd Sengeafsnit Distriktspsykiatrien OPUS Almen praksis – Praktiserende læger Vordingborg Kommune – Afdeling for Børn og Familie Børn og Unge Familiecenter Kalvehave PPR og Forebyggelse – Afdeling for Psykiatri og Handicap Center for Socialpsykiatri Visitationen – Afdeling for Borger og Arbejdsmarked Jobcenter UU-vejledningen

5 Hvorfor videomøder? En metode der kan understøtte projektets to andre delmål – som jo egentlig er hovedformålet med projektet  En af udfordringerne ift. at styrke en tidlig og koordineret indsats:  Konkret er det svært at finde tid til at planlægge og afholde fysiske samarbejdsmøder på tværs med store geografiske afstande.  Videomøder kan:  Forbedre muligheden for netværkssamarbejdet mellem enhederne gennem introduktion af virtuelle møder som alternativ til almindelige fysiske møder (delmål 1)  At skabe fundamentet for at kunne støtte de unge i deres hverdagsarenaer gennem brug af virtuelle kommunikationsmedier (delmål 2)

6 Derfor gjorde vi følgende: 1.Udarbejdede teknisk og praktisk analyse ift. udstyr og holdninger. 2.Identificerede 3-4 mødeformer med fokus på at standardisere en ønsket virtuel samarbejdsmodel. 3.Udviklede en fælles platform hvor bl.a. selvinstruerende værktøjer og skabeloner findes. 4.Udviklede fokuseret uddannelse for ”mødeledere”, ”mødedeltagere” og ”ledere/ambassadører” 5.Monitorerede indsatsen gennem spørgeskema, fokusgruppe og workshop for at kunne optimere brugen af virtuelle møder fremadrettet.

7 Vores fælles platform! Er en fælles hjemmeside med relevante informationer:  Nem adgang til viden om hinandens områder på tværs  Nem adgang til låste lister med kontaktoplysninger på hinanden på tværs  Nem adgang til redskaber ifm. virtuel kommunikation  Nem adgang til samarbejdsaftaler, blanketter, skabeloner mv. www.regionsjaelland.dk/sammenom (hjemmesiden er forsat under udvikling)

8 Udfordringer

9 Hvad siger medarbejderne så? Interview med medarbejdere på tværs af enheder ved projektets afslutningsworkshop vimeo.com/113998271vimeo.com/113998271 (HD) vimeo.com/114150782vimeo.com/114150782 (SD) December 2014

10 Udvalgte resultater fra evalueringen Størstedelen er enige i, at videomøder er et anvendeligt supplement til fysiske møder i deres hverdag Størstedelen er også enige i, at videomøder kan være med til at styrke samarbejdet på tværs af kommune og region Der er generelt enighed om, at møderne bliver mere effektive med mindre smalltalk og mere fokus på opgaven Flere fremhæver fleksibiliteten ved, at alle ikke behøver deltage i hele mødet, men kan deltage i den del der er relevant for dem. Flere fremhæver også, at de sparer tid på transport, hvilket giver mere tid til andre opgaver Mange var motiverede til at komme i gang med virtuelt samarbejde efter uddannelsen og følte sig klar til at komme i gang med at bruge virtuelle møder i forbindelse med arbejdet.

11 Udvalgte udfordringer  Ledelsesopbakning og prioritering på tværs af alle de involverede enheder - Flere giver udtryk for at ledelsesopbakningen mangler  Identificering af ildsjæle/superbrugere i alle enheder - Flere udtrykker, at mange der ikke har været på uddannelsen stadig er ’bange’ for teknikken og tror det er svært at anvende  Flere oplever, at det manglende kendskab til, hvem man kan samarbejde virtuelt med er en barriere - Endnu har ikke alle adgang til videomødefaciliteter  Udbredelse af vores fælles hjemmeside - De fleste synes at hjemmesiden er god og anvendelig, men mange har svært ved at finde den og tror den kan findes via intranettet  Vi er ikke rigtig kommet i gang med videomøderne på tværs, og er derfor ved at etablere konkrete aftaler

12 Hvad forsætter vi med i 2015? Opstart ambassadørnetværk på lederniveau Fælles temamøder på medarbejderniveau Udpegning af superbrugere i hver enhed Øvelse i virtuelle møder på tværs af enheder Afdækning af tekniske problemer i alle enheder Udvikling og udbredelse af vores fælles hjemmeside Øge inddragelsen af ungemålgruppen Udbredelse til andre interesserede kommuner

13 Opmærksomhedspunkter, hvis I vil i gang! Husk ledelsesopbakningen i alle de deltagende enheder Adgang til det tekniske udstyr – videokonferencelokaler og/eller videoklient til PC/iPad Uddannelse/kursus med hands-on, for at alle kan få det i fingrene Superbrugere og ildsjæle - har stor betydning for hvor selvkørende implementeringen er i de forskellige enheder Intern koordinering – det kræver tid og prioritering at løbe det i gang Fælles platform og adgang til fælles e-learning – det fordre også et fælles sprog Tid til at øve, øve, øve og konkrete aftaler om løbende videomøder med andre enheder (fx som i Faxe)

14 Tak for jeres opmærksomhed – Spørgsmål? www.regionsjaelland.dk/sammenom

15 Fokus på dobbeltdiagnose – Virtuelle møder Leder af Rusmiddelcentret - Karina Nørby Rusmiddelkonsulent - Niels H. Enemark

16  Baggrund for projektet  Kick off møde omkring dobbeltdiagnoser  Det var ildsjæle i huset som kunne bære et sådant projekt  Hvad var ønsket?  Tæt kontakt til psykiatrien  Lave et projekt der kunne holdes lavpraktisk  Hvad ville vi opnå?  Afprøve nye kontaktflader og kommunikationsveje

17  Pilotprojektet  Implementering blandt medarbejdere i rusmiddelcentret  Ugentlige møder  Tidspunkter for virtuelt møde  Fordele  Klienter der er indlagt/ventes udskrevet  Tidlig orientering om klienter  Tidlig tilknytning til rusmiddelcenter  Tidlig relation  Motivations mulighed til et personligt møde

18  Effekten af de virtuelle møder  Vi griber flere der ellers ville have undgået rusmiddelcenter  Informationer om 20 indlagte patienter  7 forespørgsler fra rusmiddelcentret omkring patienter  4 virtuelle møder med indlagte patienter  Udfordringer  God introduktion til den virtuelle konference  Mulighederne for medarbejderne  Lade erfaringer komme til orde  Tidsforbrug  Ødelægger det den personlige relation?  Mulighed for at koble andre dele af kommunen på

19 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Workshop ved forårskonference i projekt ’Styrket indsats for dobbeltdiagnosticerede’ 12. maj 2015 v/ Marita Dalsgaard, Psykiatri og Handicapchef, Vordingborg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google