Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen – Inklusion – i efterskolesammenhæng v. Rasmus Alenkær, psykolog og konsulent med speciale i inklusion 15:15 – 15:40 Tid til refleksion 15:40 – 16:00 Kaffepause – Workshops
Mangfoldighed og Inklusion Kom med i netværk! Facebookgruppen ’Mangfoldighed og inklusion i efterskolen’ facebook.com/groups/ inklusioniefterskolen/
Workshops 1) Unge med udviklingsforstyrrelserSal K 2) Mangfoldighed skaber værdiSal L 3) Dokumentation og samarbejde i inklusionsarbejdetSalon 25 4) Støtte til unge der mistrivesHer!
Det forpligtende fællesskab Undersøgelsen ‘Status på efterskolernes inklusionsarbejde’ (2013) - 80% af de adspurgte almene efterskoler vil gerne inkludere - Der er behov for en strategisk, multi-facetteret tilgang i et åbent fællesskab: Strategisk: Organisering af ressourcer, sikring af kompetencer, systematisk dokumentation, samarbejde med eksterne aktører. Multifacetteret: Forskellige individuelle og gruppemæssige tiltag Åbent fællesskab: Mangfoldig elevflok, inddragelse af elever i arbejde med skolens værdier etc. - At optagelsesproceduren er afgørende – ift. hvad man ved om den enkelte før opholdets start -At når det lykkes, kan det nedbringe frafald blandt elever og sygefravær blandt medarbejdere
Det forpligtende fællesskab
Samarbejde med kommuner Kend kommunen Serviceloven Samarbejde på tværs
Samarbejde med kommuner Personlige kontakter Kommunikation Roller og ansvar Optagelse og udslusning
Samarbejde med kommuner Samarbejdsaftale med Københavns Kommune (Børnefamiliecenter København) Forældresamtykke, relevante oplysninger og økonomi Rammer for mentorstøtte Kontaktperson
Dokumentation og samarbejde Hvilke eksterne parter har I samarbejde med? Hvordan oplever I det samarbejde? Indgår der dokumentation og udveksling af skriftlig information i det samarbejde? Hvilke? Er der en koordinator på skolen af det arbejde? Er der andre på skolen, der er involverede?
Samarbejde med kommuner Det fysiske funktionsniveau Er han/hun meget fysisk aktiv? Eller har den unge svært ved bestemte fysiske opgaver? Har hun/han været syg i længere perioder? Haft skader ved idrætsudøvelse? Har svært ved at løbe? Tager han/hun nogen former for medicin? Det psykiske funktionsniveau Er han/hun generelt glad og tilfreds og velfungerende? Har den unge det svært til daglig? Er han/hun ofte ked af det eller stresset? Er der problemer i familien, som påvirker den unges trivsel? Har han/hun haft kontakt til eller gået i et forløb hos en psykolog? Har den unge en diagnose – som f.eks. ADHD, Asperger eller andet? Det sociale funktionsniveau Har han/hun generelt gode relationer til andre unge i samme alder? Er han/hun glad for sociale sammenhænge/kan godt lide at være sammen med mange andre unge på én gang? Eller trives han/hun bedst med få andre personer ad gangen? Det faglige funktionsniveau Klarer han/hun sig godt i skolen? Er der ting, der volder den unge vanskeligheder – f.eks. at læse, at regne eller andet? Er der fag, der er særligt svært at lære? Har han/hun modtaget specialundervisning i folkeskolen? Hvordan er det dansksproglige niveau? Kan han/hun føre længere samtaler på dansk? Kan han/hun skrive på dansk?