Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Når to mennesker gør det samme… …og så alligevel ikke.
Advertisements

Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Karrierelæring og karrierekompetencer ”Karrierekompetence er at vide, hvad man har lyst til i livet. Det handler om at kende de muligheder, der er, og.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Aarhus Kommunes ønsker til leverandører Vi ønsker, at leverandørerne kan Bidrage til at frigøre ressourcer Bidrage til byens udvikling Bidrage til at.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
ØU – De store linier Budget, budgetopfølgning og regnskab Genåbning af budget 2010, risikoafdækning Udarbejdelse af effektiviseringsstrategi Økonomisk.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
HANDLING OG PLAN1 Repetition af modellen. HANDLING OG PLAN2 Repetition af modellen FORMÅL  Sikre at vi fortsat har samme forståelse af udgangspunktet.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Lars Hvilsted Rasmussen
Etablering af virksomhed
Virksomhedens udvikling
Efterskoleforeningen
Vandløbsvedligeholdelse Sloths/Aalborg metode
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
THY Business Breakfast.
Landsdækkende virksomhedskampagne
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Vandløbsvedligeholdelse Sloths/Aalborg metode
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Læring gennem registrering og indberetning
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Hvorfor resultatløn?.
Projektgruppe – Projektroller
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Inspiration spørgsmål og Billeder
Overvej din kommunikation
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Kvalitetsdagen 2015 Braithwaite, Marks & Taylor, 2014.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
En vision for almen praksis
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større.
Markedsføring i LOF Et ambitiøst og strategisk arbejde over hele året
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Hvad er meningen med dit liv?
Informations – og dialogmøde
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Personaletræf Brogården 2018
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
Bliver jeg en bruttotrup fægter?
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Uddelegering af opgaver til personalet

Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress PERSONALET: Større arbejdsbyrde Mere travlhed Mindre tid til kvalitet Jeg får flere opgaver Mere stress

Kan vi tænke anderledes? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress PERSONALET: Opkvalificering Større ansvar Mere kvalitet Nye spændende opgaver Interessant arbejde

Uddelegering Opgaveglidning eller Opgaveoverdragelse

Opgaveglidning Opgaveglidning: En proces, der ofte forløber spontant uden større planlægning, ”det sker bare”

Opgaveoverdragelse Opgaveoverdragelse: En struktureret og velplanlagt proces, hvor begge parter tager aktiv del i processen.

Hvad bør overvejes før uddelegering? Hvad er den ønskede effekten af uddelegeringen? - Aflastning eller merarbejde? - hvordan sikres aflastningen? - hvordan hindres utilsigtet merarbejde?

Uddelegering og ansvar Ansvar skal følge opgaverne! Hvilket selvstændighedsniveau skal opfyldes? 70%? 80%? 90%? Hvis niveauet ikke opfyldes, skal der tænkes på bedre instrukser eller yderligere uddannelse!

Den faglige kvalitet Faglig kvalitet, gerne bedre, - men som minimum ikke ringere Brug uddelegeringen til at se på den faglige kvalitet, der skal alligevel ændres på procedurer.

Uddelegering og økonomi Uddelegeringen skal være økonomisk rationel Lav beregninger på den økonomiske effekt af uddelegeringen. Økonomi kontra aflastning

Uddelegering via projekter Projektstyring, - nøglen til struktur Giver en struktureret fremadskridene proces Giver en genkendelig struktur for opgave overdragelse

Uddelegering giver udvikling Nye opgaver giver personalet faglige udfordringer Er med til at give en følelse af kontinuerlig udvikling Udvikling i huset, - der må ikke gro mos på vores personale, - eller os selv…

Uddelegering og uddannelse Uddelegering giver ofte et naturligt behov for kurser. Gør det lettere at vælge relevante kurser til personalet