Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
FOKUS! På vores udvikling.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
De sidste undervisningstimer
Storyboard Læringsseminar 2
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
IS-Strategi.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Mødeledelse og deltagelse
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
ORBIT arbejdsgangsanalyse seminar
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Mere om projekter… Projektstyring. Af skade bliver man klog, men.. Fra skade: Handling frem for tanke ”Jeg laver det lige selv”, wupti…UPS. Starter.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Projektopgaven.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
DDKM & Dokumenthåndtering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Instruktion til mødeledere
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIKKERHED ONLINE.
Centralforeningen for Stampersonel
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Rationel klinikdrift Et bud

Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid

Rationel klinikdrift God økonomi

Rationel klinikdrift Stor uddelegering

Rationel klinikdrift Høj faglighed

Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid God økonomi Stor uddelegering Høj faglighed

Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter Rationel klinikdrift sat på formel

Øgning i rationaliteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter

Fald i rationaliteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter

Et eksempel Ansættelse af et ekstra personalemedlem vil umiddelbart medføre øgede udgifter. Men også give mulighed for mindre arbejdstid pga. aflastning Eller mulighed for større indtjening Eller mulighed for større faglighed

Brainstorm ”På hvilke områder i min daglige klinikdrift ser jeg muligheder for eller evt. bydende behov for, at tage fat på at udvikle en mere rationel klinkdrift??” Skriv gerne flere labels, men kun et område på hver label!

Dr. Anybody, Dr. Nobody, Dr. Everybody og Dr. Somebody K onsultation kun efter aftale En lille historie om 4 læger, i kompagniskab med delt ledelse. Dr. Anybody, Dr. Nobody, Dr. Everybody og Dr. Somebody K onsultation kun efter aftale

Hvorfor gik mon udviklingen i stå? Anybody could have done it Nobody did it, because Everybody thought Somebody did it.

Fælles ansvar - er ingens ansvar!

Kan ledelse så ikke deles?

Delt ledelse kræver tydelig ansvarsfordeling! Ministeriemodellen. Klar ansvarsfordeling overfor hinanden og overfor personalet Hver minister er 100% ansvarlig Hvert ministerium har en viceminister Store beslutninger træffes som udgangspunkt i enighed Beslutninger refereres altid skriftligt

Regeringen, Klinikgården Regeringen Økonomi minister Beskæftigelses minister BoligministerIT-minister Undervisnings minister

Minister portefølje Beskæftigelses minister: Personalesamtaler, MUS, kurser, lønforhandling, personalemøder Økonomiminister: kontakt til revisor og bank, løbende udvikling i økonomien, huslån o.a. Undervisningsminister: Intern undervisning hver fredag 13 – 14 IT-minister: IT, telefonanlæg, digital signatur Boligminister: Pedel, håndværkerkontakt, tekniske problemer.

Hellere dette:

End dette!

Arbejdsgangsanalyse Analyser først den aktuelle situation. Sæt labels op i rækkefølge med oplysning om funktion. Slut med en hvid label der opsumerer, hvilke ydelser der indgår. Lav forslag til nye arbejdsgange ud fra følgende regler (gerne flere forslag) 1. Så få labels som muligt. 2. Så få røde labels (læge) som muligt. 3. Tænk kreativt, prøv at se nye muligheder 4. Skær ind til benet, hvad er nødvendigt, - vi gør mange ting af gammel vane 5. Husk, at patienten nogen gange kan gøre en del af arbejdet! 6. Husk en hvid slutlabel der opsumerer, hvilke ydelser der indgår Hvordan sikres implementeringen af de nye arbejdsgange? 1. Hvem tager den endelige beslutning? 2. Hvem laver en beskrivelse af proceduren? 3. Hvornår skal ændringerne iværksættes og hvem er ansvarlig? 4. Hvornår skal vi mødes for at evaluere og hvem indkalder? 5. Kan det bære et projekt? Tænk fremad, planlæg møder i god tid, hold alle orienteret undervejs.

Inspirationskatalog om rationel klinikdrift Udfyld, hver i sær, det uddelte skema med en ide fra egen praksis, som du synes er rationel for klinikkens drift. I LUP-gruppen snakkes de enkelte ideer igennem og gruppen udvælger 1 – 2 ideer der bør fremhæves. Hver LUP-gruppe præsenterer de 1 – 2 gode ideer for alle. Alle ideerne indsamles og lægges i et inspirationskatalog på

Har du styr på dit LUP-projekt? Projekter halter ofte på 2 punkter: ”Usmarte” mål Manglende / mangelfuld evaluering

Er dit mål SMART…. Specifikt Målbart Acceptabelt / attraktivt Realistisk Tidsbestemt

EKS: Diabetes forløbsydelse Specifikt: Alle læger i praksis anvender forløbsydelsen Målbart: Alle læger indrullerer patienter Acceptabelt / attraktivt: Alle kan se fordelen? Realistisk: Har vi tid og kræfter? Tidsbestemt: Målet opnået 31/

Hvordan vil du evaluere… Nu er målet blevet SMART og dermed evaluerbart. Brug kvalitetscirklen til at planlægge evalueringen.

Projektopgave Når målene er SMARTE og evalueringen er planlagt, kan du sætte i gang med projektet. Brug din LUP-gruppe, hvis du får problemer. Start hellere i morgen end dagen før LUP 5..

Nogle erfaringer… Prioriter tid til at lave gode projekter, tiden kommer ofte 10 fold tilbage. Lav en kort tidshorisont mellem projektmøder, (14 dage?) - ellers mistes fokus. Husk placering af ansvar og tidssætning Hvad er udviklingsbudgettet i din praksis (tid og penge)…??

Hjemmeopgave og LUP-gruppeopgave Hjemmeopgave: Afprøv arbejdsgangsanalyse- metoden sammen med dit personale. LUP-gruppeopgave: Del jeres erfaringer med arbejdsgangs- analysen. Del jeres erfaringer omkring projektet, hvor langt er I? Er målet SMART?