Møder via video, web eller telefon Kapitel 7 Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Advertisements

Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Den virtuelle medarbejders kommunikation Kapitel 11 Ann Merrit Rikke Nielsen, Mie Femø Nielsen og Amalie Malling Dahl.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
VENSKABET: EN IDEHISTORIE Med fokus på etiske og pædagogiske aspekter.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Forslag fra arbejdsgrupperne
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Børnebakkens Indsatser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Robuste Fællesskaber.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Den gode tone Lse.
Digital teknologi i undervisningen
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
SUMO - analyse.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Sådan bruger du præsentationen
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
UNI-Login til forældre UNI-Login til ForældreIntra og MinUddannelse
Arbejdsglæde & samarbejde
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Undervisningsplanlægning
Barnesyn og børneperspektiv
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Møder via video, web eller telefon Kapitel 7 Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen

Indhold Information and Communications Technology ICT-møders særlige vilkår: Telefonmøder Eksempler på udfordringer ved telefonmøder Videomøder Eksempler på udfordringer ved videomøder Valg af kommunikationsmedie Mødedeltagernes ageren

Information and Communications Technology Virtuelle møder medieres via ICT, som står for information and communications technology. Almindelige virtuelle møder er: Telefon- og videomøder. Virtuelle, medierede typer af møder er dagligdag for medarbejdere i internationale virksomheder overalt i verden. ICT-møder er praktiske, idet de sparer både tid og penge, men de har også nogle særlige vilkår.

ICT-møders særlige vilkår ICT-møders særlige vilkår: Deltagerne er ikke fysisk til stede i samme rum på samme tid, men kommunikerer igennem en medieret, auditiv og ofte visuel tilstedeværelse med begrænset adgang til kropssprog, mimik og brug af objekter. Man vælger ICT-møder, frem for fx , fordi kommunikationen kan foregå synkront, og mange kan være i aktiv dialog, selvom alle ikke befinder sig på samme lokalitet. Man interagerer ved ICT-møder ikke bare via maskiner; man interagerer med maskiner (Suchman 1987). Det er teknologificeret interaktion (Hutchby 2001)

ICT-møders særlige vilkår Forskellige teknologier tilbyder forskellige affordances eller brugsmuligheder, dvs. muligheder for hvordan produktet kan bruges (Gibson 1979, 1982; Hutchby 2001). Man kan sortere ICT-medier efter deres ”media richness” (Daft og Lengel 1984, 1986). Dette bør medarbejdere overveje, når de vælger mødetype.

Telefonmøder Den mest udbredte type ICT-møde er telefonmødet (TC) Eksempler: –Telefonopkald fra én kollega til en anden. –Aftalte møder i et mødelokale, hvor man sidder flere kollegaer om en telefon og har forbindelse til kollegaer på en eller flere andre lokationer. –Møder, hvor man samtidigt deler skærmbillede. –Møder, hvor man sidder ved sin pc og lytter med til mødesnakken, mens man kan lave andre aktiviteter samtidig.

Telefonmøder Når man interagerer via telefonen, afskæres man fra en stor del af sine kommunikative ressourcer, fx kropsprog, mimik, gestik osv. Det øger risikoen for misforståelser af, hvad den anden person siger eller udtrykker fysisk (Heath og Luff 1992). Det kan især være problematisk, når medarbejdere skal tale med kolleger og forretningsforbindelser, de ikke kender på forhånd.

Medarbejderne er nødsaget til i højere grad verbalisere tanker, følelser og handlinger, da de ikke kan hinandens ansigtsudtryk eller fysiske handlinger. Thomas (Co-Th) har brug for at finde noget, og fordi han vil være uopmærksom, gør han de andre opmærksomme på, at mødet lige må sættes på standby og verbaliserer samtidigt sine handlinger. Eksempler på udfordringer ved telefonmøder

Medarbejderne er nødsaget til i højere grad verbalisere tanker, følelser og handlinger, da de ikke kan hinandens ansigtsudtryk eller fysiske handlinger. Medarbejdere udnytter telefonens muting-funktion til at afholde et ’hemmeligt’ møde, mens at de andre deltagere forsætter selve mødet parallelt.

Videomøder I dag findes der mange former for videomøder eller videokonferencesystemer (VC-møder). Eksempler: –Nogle logger på deres computer og anvender software som Skype, GoToMeeting eller WebEx. –Andre går ind i et mødelokale med fastmonteret videoudstyr og skaber forbindelse til de andre deltagere. –Andre er mere eksperimenterende og anvender telepresence-robotter. –Nogle har sofistikeret udstyr med kamera, der følger lyd. Videomøder giver deltagerne mulighed for at se hinanden, men interaktionen kan stadig være hæmmet.

Eksempler på udfordringer ved videomøder Videomøder giver deltagerne mulighed for at se hinanden, interaktionen kan stadig være hæmmet: –Manglende øjenkontakt på trods af visuel adgang

Eksempler på udfordringer ved videomøder Videomøder giver deltagerne mulighed for at se hinanden, interaktionen kan stadig være hæmmet: –Manglende øjenkontakt på trods af visuel adgang –Minimal visuel adgang til deltagere, eks. pga. skærmdeling eller mange deltagere

Eksempler på udfordringer ved videomøder Videomøder giver deltagerne mulighed for at se hinanden, interaktionen kan stadig være hæmmet: –Manglende øjenkontakt på trods af visuel adgang –Minimal visuel adgang til deltagere, eks. pga. skærmdeling eller mange deltagere –Forskellige forventninger til interaktionsnormer pga. lokale mødekulturer, kulturelle praksisser og normer

Eksempler på udfordringer ved videomøder Videomøder giver deltagerne mulighed for at se hinanden, interaktionen kan stadig være hæmmet: –Manglende øjenkontakt på trods af visuel adgang –Minimal visuel adgang til deltagere, eks. pga. skærmdeling eller mange deltagere –Forskellige forventninger til interaktionsnormer pga. lokale mødekulturer, kulturelle praksisser og normer –Mangel på gode, stabile internetforbindelser i mange dele af verden. Det gør, at mange fravælger video for ikke at spilde tid på/døje med kraftige lyd- og billedforsinkelser eller afbrydelser undervejs.

Valg af kommunikationsmedie Det er en fordel at vælge videomøder når: –Komplekse emner skal drøftes. –Mødedeltagerne kun har begrænset kendskab til hinanden. Det er en fordel at vælge telefonmøder når: –Deltagerne kender hinanden godt på forhånd og kun skal drøfte mere simple emner. –Hvis internetforbindelsen er dårlig.

Mødedeltagernes ageren Mødelederen har et stort ansvar for at tage styringen over mødet og tage ansvar for tildeling af taleture og inddrage alle uanset lokation. Mødedeltagerne bør indgå aktivt i dialoger og ikke gemme frustrationer bag parallelle møder-i-mødet eller forringe kvaliteten af deres tilstedeværelse ved at lave andre ting undervejs i mødet. Alle mødedeltagere bør være opmærksomme på egne og andre interaktionsnormer og tage forbehold for forskelle mellem disse.