08.07.12 Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
Svend Gønge-skolens værdier...
Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Anerkendende APV.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vejlederens kommunikation
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Refleksioner og opsamling ift. i går
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
HelsingørModellen var nøglen
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Fokus på Kerneopgaven Anders Seneca, Dogmekompagniet.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Sammen finder vi ud af det
Sådan bruger du præsentationen
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Indre By / Østerbro LokalMED
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
SUF - gevinstrealisering
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Mere MOST - mindre fravær
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Tag snakken – bryd vanerne
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Lederlivsundersøgelse 2015
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus på styringsredskaber – løser det alene udfordringen? Vores antagelser er: –Skal velfærd fortsat lykkes kalder det på nye ideer, kreativitet og anderledes løsninger. –Kvalitet opstår i mødet mellem borgeren og medarbejderen. –Skal indsatsen være effektiv, er det i front de fornuftige faglige beslutninger skal tages Det fordrer at vi slipper medarbejderne fri og bygger samarbejdet på tillid, anerkendelse, indflydelse og respekt

Hvad ønskede vi at få ud af projektet? At borgerne oplevede et kvalitetsløft At arbejdsmiljøet blev øget (faglig stolthed og plads til personlig integritet) At beslutninger blev truffet i fronten i mødet mellem borger og medarbejder (handle rum skaber effektivitet og kvalitet) At Medarbejdere blev nysgerrige og udforskende i udøvelse af deres opgaver (kreativitet og innovation)

Hvad har vi fået ud af projektet? Leder, AMR og TR har fået et tæt samarbejde og oplever sig fælles om ansvaret for opgaven / de svære emner Det tætte samarbejde skaber tryghed og tillid til at bruge hinanden leder og medarbejdere imellem. (effektivitet, kvalitet og kreativitet) Fællesskabsfølelse Synergieffekt – sammen ved vi mere end summen af vores viden hver i sær. (tillid til at turde) Bedre løsninger for borgerne (kvalitet) Fejl kan også føre til forbedringer, især hvis vi bruger hinanden Bedre arbejdsmiljø og øget trivsel og meget mere energi til at løse opgaverne (både fysisk og psykisk) Skabt legalitet om at alt ikke kan nås altid og noget må sorteres fra. Fjernet den dårlige samvittighed over ikke at nå alt !!.

Det mest udfordrende? Projektets styrke har også været dets udfordring – ikke at kende alt på forhånd, men skulle bygge vejen mens vi går At finde rum og tid blandt mange andre opgaver og udfordringer At motivere alle til at deltage, især hvor det var frivilligt at deltage

Hvad har været det bedste ved projektet? At være fælles om projektet (leder / AMR / TR) har skabt fælles forståelse for de udfordringer der er i plejesektoren og at alle skal bidrage til løsningen for at det lykkedes Selvstændigheden til at designe lige netop den indsats der var behov for / gav mening i de enkelte distrikter (og disse var meget forskellige). At slippe kreativiteten løs og prøve nye veje / nye løsninger At se det lykkedes At få et bedre kendskab til kollegaerne – det skabte tryghed og dermed tillid til at søge viden og råd At få rum til refleksion At være sammen med de øvrige distrikters medarbejdere og høste / dele deres erfaringer