Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Advertisements

Kvalitet i Skolepraktik. 3 formål 1.Etablering af virksomhedsklynger 2.Et korps af praktikambassadører 3.Koordinerende praktikpladscenter Smed, industritekniker.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
Herningsholm Erhvervsskole
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Skolepraktik - Euc nordvest Projektet omhandler: Virksomhedsforlagt undervisning i brancherne / uddannelserne: Tømrer Ernæringsassistent Smed Industritekniker.
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Way2Go - Din vej til en erhvervsuddannelse Brobygning til uddannelse – unge lediges vej til uddannelse Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. november.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Benchmarking af socialt ansvar - Hvorfor og hvordan.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Plancher til møde om Akutpakken og Akutjob Palle Christiansen – Regionsdirektør Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Landsorganisationen i Danmark Praktikpladser til alle Høring på Christiansborg d. 6. maj LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen i Danmark.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Efterspørgslen i den maritime industri
Præsentation af resultaterne fra
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Hvordan skaber vi mulighederne for den kommende generation ?
Praktik- og skoleophold i udlandet for elever i erhvervsuddannelserne
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
UU - Status og uddannelsesstatistik
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
EUD-området i forandring - en status.
Tro på dig selv - det gør vi
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Handlingsplan for øget gennemførelse
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Netværksmøder - voksenlærlingeordningen
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
UU - Status og uddannelsesstatistik
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Forældremøde.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
Uddannelsesområdet i Grønland
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen
Fastholdelseskaravanen
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Forberedende ungdomsuddannelse – FGU
Nyt fra ministeriet Billeddias
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Sammenhængende Unge Indsats i Vallensbæk Kommune
Hvorfor Praktikplads-AUB?
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne

Udfordringerne Tæt samspil med virksomhederne er en forudsætning for høj beskæftigelse. Vi får ikke praktikpladser nok til 95% målsætningen. Vi har unge som har meget vanskeligt ved at få en praktikplads uanset udbuddet af pladser. Skolepraktikken har et dårligt omdømme. Der er brug for kvalitetssikring af skolepraktik.

Hvad har vi brug for? Minimum nye uddannelsesaftaler om året. En permanent og fleksibel løsning. En løsning med entydig ansvar og koordination. En samfundsmæssig investering for at sikre, at alle kan færdiggøre en uddannelse. Vi har brug for et parallelt spor

4 indsatsområder 4 indsatsområder for at skabe et parallelt spor: 1.Konkrete kvalitetsmål. 2.Mange veje til at nå praktikkompetencer. 3.Skolekoordineret praktik. 4.Behovsstyret uddannelsesgaranti.

1. Konkrete kvalitetsmål Kvaliteten i praktikken skal sikres gennem klare praktikkompetencer fastsat af de faglige udvalg. Kompetencerne samles i lærlingens logbog og afkrydses efterhånden, som de er opnået. Kompetencerne skal ikke nås i en bestemt rækkefølge. Logbog

SKPUV 2. Mange veje til at nå praktikkompetencerne Med logbogen i hånden kan den unge sammensætte sit uddannelsesforløb på mange forskellige måder: Primært gennem en ordinær aftale. Men også gennem: – Systematiserede delaftaler – Træning på arbejdspladslignende vilkår i skolepraktikken – Praktik eller skole i udlandet – Undervisning – Virksomhedsforlagt undervisning DelaftaleSKPVFUDelaftaleRestaftale

3. Skolekoordineret praktik Koordinationen af praktikdelen skal placeres i en praktikafdeling på erhvervsskolerne. Afdelingen skal sikre, at den unge opnår praktikkompetencerne, finde og formidle praktikpladser samt etablere netværk med virksomheder.

Skolen kan indgå kontrakt med de elever, der ikke har en ordinær uddannelsesaftale og dermed sikre, at de når praktikkompetencerne via en af de andre veje. Ansvaret for den unge ligger hos skolen. Afdelingen skal stå for at etablere virksomhedsforlagt undervisning og snuseforløb, lede den skolebaseret produktion samt formidle praktik- og skoleophold i udlandet. Skolekontrakt

4. Behovsstyret uddannelsesgaranti Alle der ikke får en ordinær praktikaftale, er berettiget til en skolekontrakt. Arbejdsmarkedets behov afgør, hvilke uddannelser der kan oprettes skolekontrakter inden for. Af hensyn til vejledningen, de unges valg og skolernes investeringer, kan en uddannelse kun tages af listen over uddannelser med skolekontrakt med et varsel på 2 år. Forudsigelighed for de unge

Det handler om fremtiden