Direktørgruppen SAMlær 170812 Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Projektarbejde En praksishistorie.
Når effektmåling rammer organisationen
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Illustrationer til undervisningsbrug
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
God læring God undervisning
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Illustrationer til undervisningsbrug
Skolen og den sociale arv
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Specialisering 271 UMD.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
at få sund fornuft til sund adfærd….
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
”Blog som læringsplatform”
Vision mission værdier handleplaner
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
CLARA Projektbeskrivelse
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
It som transferværktøj
Grundliggende principper
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Direktørgruppen SAMlær Odense

Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning Formelle uddannelser

Arbejdstidsaftaler Er afsluttet, men bestemt ikke død Vilkår dukker hele tiden op i forbindelse med udviklingsprojekter Vendes i morgen

Undervisningsdifferentiering og IKT Afsluttet (næsten alle var med) Aktiviteterne fortsætter Kunne bruge erfaringer i det fortsatte arbejde med IKT Rapport med eksempler

IKT-udvalg Strategi – forstået som et ønske om at ville noget Ressourcer Stemmen fra midten (udvikling og organisering) Træd stierne mens I går (det går hurtigt) Hurtige kompetenceudviklingsforløb med produktion og samtidig støtte (iPad modellen) IT-afdelingen skal arbejde for den pædagogiske produktion (se Svendborg) og ikke omvendt Projekter m.h.p. bedre/billigere produktion?

Blended Learning Grundforløb, hovedforløb, praktik God gang i projektet Afsluttes med billeder og interviews om resultaterne snarere end en skriftlig rapport Kunne kobles sammen med evaluering (se god undervisning) Færdig ved slutningen af året

God undervisning Forventninger (høje, udtrykte og realistiske) Gode relationer mellem lærer og elever (tillid og dialog) Målrettet, klar og tydelig (forståelig) kommunikation Struktur med indbygget sammenhæng, forståelse og logik Klasseledelse - struktur og regler, god atmosfære og baseret på dialog Feedback fra begge sider

Forventninger (høje, udtrykte og realistiske) Gode relationer mellem lærer og elever (tillid og dialog) Målrettet, klar og tydelig (forståelig) kommunikation Struktur med indbygget sammenhæng, forståelse og logik Klasseledelse - struktur og regler, god atmosfære og baseret på dialog Feedback fra begge sider Programteori med følgende elementer: Hvem gøres det for? Hvad er de forventede resultater? Hvilke aktiviteter indgår i den samlede proces? Hvilke virksomme mekanismer (hvad er det der virker i processen)? Hvilke betingelser skal være til stede for at den virksomme mekanisme fungerer? Forbedringer med indbygget evaluering Vi ved det virker:

IKT-opgaven/Blended Learning/God undervisning Bedre og/eller billigere uddannelser Projekter der kan kast lys over mulighederne Hvad gør vi? For hvem? Processen Aktiviteterne Der kræves intern styring og systematisk evaluering Formelle uddannelser

Lederuddannelse (obligatoriske) 1. Det personlige lederskab 1: Lederskab og kommunikation (5 ECTS point) 2. Det personlige lederskab 2: Professionelt lederskab (5 ECTS point) 3. Ledelse og medarbejdere 1: Ledelse i dynamiske relationer 4. Ledelse og medarbejdere 2: Ledelse i lærings- og kompetencerelationer (5 ECTS point) 5. Ledelse og Organisation 1: Organisation og processer (5 ECTS point) 6. Ledelse og Organisation 2: Organisation, styring og strategi (5 ECTS point) Projektledelse 1. Den udviklende organisation 2. Projektledelse 3. Ledelse af forandringsprocesser 4. Den professionelle konsulents forankring 5. Konsulentarbejdets metoder * Pædagogisk udviklingsarbejde * Evaluering i organisationer * Evaluering og evalueringskompetence * Mediedpædagogik * Digitale teknologier i ungdoms- og voksenuddannelserne Valgmoduler Formelle uddannelser

Fælles udgangs- punkt Aflevering Teori PD-eksamen Udvikling og kompetence IKT Blended Learning God undervisning Andet