Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hvad er behovene i Danmark?
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Set i forældreperspektiv
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011
Baggrunden for indførelsen af PALS
Modul 1 - Processer.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Synlig ledelse i krisetid
Kommunernes beskæftigelsesindsats for arbejdsmarkedsparate ledige
Udvikling – del II.
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Digitaliseringsstyrelsen
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Hugo von Linstow Seminar om DanBIF & Amternes Naturdata 8. November 2004.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Visionen for de fremtidige opgaver Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
”Et kærligt puf” Jakob Willer
Lotte Hvas Praktiserende læge, dr.med. Næstformand i Det Etiske Råd
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Øget tillid – mindre misbrug
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
Præsentation af forretningsplan
”Et kærligt puf” Jakob Willer
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Præsentation af forretningsplan
Fra anledning til udvikling
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen

11 Dagsorden IndledningTilsynsbesøg i Danske BankHvorfor gør vi det?Den risiko baserede tilgangPraktiske udfordringerRisikostyrings- eller juridisk disciplin

22 Overordnet forpligtelse (lov og vejledning) til at monitorere kunders transaktioner Er der udvekslet SWIFT nøgle med korrespondentbanken er denne kunde - uanset om korrespondentbanken har produkter eller ej I 2012 modtog Danske Bank et påbud for utilstrækkelig monitorering af korrespondent- bankerne. Påbuddets indhold mindede meget om den overordnede forpligtelse i loven Danske Bank prøvede i 2012 at etablere relevant monitorering, men vi lykkedes ikke at analysere os frem til scenarier, som vi fandt gav mening Den seneste inspektionen startede i januar 2015 og blev afsluttet i marts Danske Bank modtog i juni og september udkast til rapporter som ikke omtaler mulig politianmeldelse. Vi anerkender, at monitoreringen fortsat er utilstrækkelig. I november 2015 oplyser Tilsynet, at de planlægger at politianmelde os. Det kæmpede vi imod da vi fandt, at en politianmeldelse ville fjerne fokus fra løsning af problemet 1. april 2016 indførte vi de første to automatiske monitoreringsscenarier på korrespondentbanker Materien i politianmeldelsen af Danske Bank

33 Politianmeldelsen Finanstilsynet har siden 2008 foretaget en række ’on-site inspections’ af Danske Banks indsats på hvidvaskområdet. Hvidvask tilsynsbesøg i Danske Bank, Danmark EmneInspektørerSanktioner 2008BørneopsparingerNormale tilsynsfolkNej 2010 Alm. privat og erhvervskunder Normale tilsynsfolk støttet af eksperter Ja, påbud korrespondentbankerEksperterJa, påbud fokus på høj risiko kunder Eksperter Ja, påbud og politianmeldelse

44 Er det pga. Tilsynets fokus eller er det fordi vi ikke ønsker at de økonomisk kriminelle benytter vores produkter og services? Vi (bankerne og samfundet) vil forhindre, at de økonomiske kriminelle benytter bankernes produkter og services til deres ulovlige berigelser. Med respekt for anden regulering vil vi helst afvise de økonomisk kriminelle som kunder og i det omfang afvisningen ikke kan lade sig gøre eller der er tale om en eksisterende kunde vil vi begrænse kundens muligheder for at anvende bankens produkter og services mest muligt. Hvis vi lykkes med ovenstående vil vi vil slippe af med den åbenlyse hvidvask således, at vi kan fokusere flere kræfter på den organiserede kriminalitet og skatteunddragelse. Kunne der etableres en tillid hos tilsynsmyndighederne om, at vi har det samme mål kunne vi allokere ressourcerne til områder som afgjort ville gøre, at de økonomisk kriminelle ville vælge en anden bank end Danske Bank. Hvorfor gør vi det?

55 Vi er forpligtet til at foretage en risiko baseret tilgang. Det betyder, at vi skal bruge flest ressourcer på de kunder, der udsætter os for den største hvidvask- og terrorfinansierings- risiko. Den risiko baserede tilgang medfører konkret, at bankerne skal forholde sig til, hvilke hvidvask-/terrorfinansieringsrisici den enkelte kunde, jurisdiktion, produkter og kanaler samlet indebærer overfor banken og implementere kontroller, der skal mitigere disse risici. Den risiko baserede tilgang er allerede gældende, men forpligtelsen bliver tydeliggjort med det 4. hvidvaskdirektiv. Der bliver lavet en supranational, en national og én af hver af de forpligtede banker. Erkendelsen af at indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering bør styres af en risikovurdering er kommet sent i Danske Bank, men vi arbejder målrettet med dette nu. Den risiko baserede tilgang

66 At kunne dokumentere, at vi har den rigtige kunde på bøgerne er en særskilt svær opgave i en bank med flere millioner kunder. I forlængelse af den risiko baserede tilgang vil niveauet af legitimation tilmed afhænge af, hvor stor en hvidvask- terrorfinansieringsrisiko kunden udsætter banken for. Tæt knyttet til forpligtelsen om at kunne dokumentere hvem kunden er, skal vi klarlægge kundens forventning til formålet og omfanget af forretningsomfanget med banken. Hertil kommer, at vi forventes at overvåge på ovenstående og i tillæg hertil at monitorere på kundernes transaktioner. Danske Banks praktiske udfordringer med hvidvaskloven

77 De færreste jurister der har arbejdet med indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering vil mene, at det er en svær juridisk disciplin. Det der er svært (i hvert fald i større banker) er at etablere en kultur (et kontrol miljø), hvor man får sikret, at man vil kunne leve op til en ganske tæt prøvelse af om hver enkelt kunde er legitimeret tilstrækkeligt, at vi i tilstrækkelig grad forstår hvad det er kunden vil bruge os til og at vi foretager en passende overvågning af kundens transaktioner. At etablere det fornødne setup er i højere grad en risikostyrings- og ikke en juridisk disciplin. Risikostyrings- eller juridisk disciplin

88 Spørgsmål