Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx, Hillerød fra 1999 – 2005
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf International erfaring Lidt om skolen og vores internationale erfaringer: ca. 400 elever (17 kl.) 35 lærere Internationale erfaringer: –elevudveksling med gymnasium i Frankrig sammen med stx og hhx (støtte fra EU) –elevudveksling i flere år med gymnasium i Metz –elevudveksling med gymnasium i Kiel –lærerudveksling
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Formål med forlagt undervisning Undervisningen skal tilrettelægges på en sådan måde at eleven kan få merit for den undervisning som eleven har modtaget i Australien.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Før opholdet Det praktiske: visum, flybilletter, finde værtsfamilier m.m. Møder med forældre og elever Ordensregler Danske lærebøger Det faglige: Sprog Adfærd Kultur Introduktion til Australien Fagplaner oversættes og sendes til Australien Kontakt australske og danske lærere om undervisningens indhold
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf organisering Vi havde flg. overvejelser i forhold til hvornår opholdet skulle placeres: –Eleverne skulle være fortrolige med uddannelsen –Godt social klima i klassen –Eleverne skulle have en vis modenhed når de skulle tilbringe et semester ”på den anden side af jorden” –Hensyn til fagenes placering samt valgfag
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Opholdet blev placeret i efterårssemesteret på 2. år Ud fra flg. hensyn: Ingen eksaminer Ingen store projekter Vi kunne nå at give eleverne ekstra undervisning hvis det gik galt Vi ”tvang” eleverne til at tage den samme model (valgfag) Et semester (20 uger), senere 10 uger
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Under opholdet På trods af træning var det vanskeligt for elever (især i starten) at blive undervist på engelsk bl.a. pga.den naturvidenskabelige fagterminologi Eleverne skulle lære ikke at tale dansk indbyrdes når der var en australsk lærer til stede Australske lærere evaluerede de danske elever Undervisningskulturen er anderledes, den danske afslappede undervisningsform og omgangstone findes ikke i Australien
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Dansk lærer med i Australien De første par gange i hele semesteret, senere kun ca. 6 uger. Den danske lærer var en slags mentor for eleverne, underviste ikke de danske elever men underviste et australsk hold. Klarede mange praktiske problemer undervejs
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Hvad fik eleverne ud af opholdet? Eleverne er blevet dygtigere til at udtrykke sig på engelsk Får selvtillid, lærer at klare sig selv Eleverne har vænnet sig til at en ”native speaker” i Australien ikke nødvendigvis taler et formfuldendt engelsk. Multi-etnisk samfund, mange variationer af engelsk – ligner det vil møde senere i livet Kommunikere fagligt indenfor den naturvidenskabelige fagrække Arbejde sammen med mennesker der er ”forskellige” fra en selv mht. holdninger, normer, vaner etc. (kulturforståelse) Det er ikke som derhjemme Rosekultur At brokke sig Svært at tilpasse sig en dansk hverdag – de er ikke længere noget særligt klimaet forskellen mellem Dk og Australien ”Det har været så spændende, at jeg bare skal af sted igen.” og ”Vi er mere afklaret med at komme af sted ”
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Hvad har vi som skole fået ud af vores internationale projekt Stor åbenhed i forhold til at deltage i internationale projekter Fleksibilitet i lærergruppen i forhold til at ændre på lærerplanerne Efteruddannelse af de lærere der var udstationeret Fik gjort op med fordommen om at htx er for ”nørder” Tiltrak en ny stærk (faglig) elevtype
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Økonomi Undervisningen i Australien blev finansieret via undervisningstaxameteret Eleverne betalte for flybillet, indkvartering hos værtsfamilier, lommepenge Eleverne kunne få SU som udeboende
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Hvorfor blev projektet indstillet Den australske skole satte prisen op på undervisning – det betød at vi ikke kunne finansiere programmet via taxameteret Den australske skole blev omorganiseret og dermed blev internationalisering centraliseret Den ledelse som vi havde haft en godt samarbejde med forsvandt Behovet for at tiltrække europæere til australske undervisningsinstitutioner er ikke længere så stort – europæerne kommer af sig selv
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Fremtiden Givet en elev i 1. g merit for forårssemesteret under forudsætning af at hun tager nogle bestemte fag under sit ophold i New Zealand Denne proces har været relativ let fordi lærerne er vant til at forholde sig til udenlandske lærerplaner og de har oplevet at elever sagtens kan klare at få gennemgået stof på en anden måde og alligevel bestå