Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej 34 3400 Hillerød tlf. 4822 2700 Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Advertisements

Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Efterskole Projekt AIESEC Danmark. Hvad er AIESEC? Verdens største studenterdrevne organisation Til stede i mere end 125 lande Over medlemmer.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
MIDT- OG VESTSJÆLLANDS Ældre Adfærd i trafikken Midt- og Vestsjællands politi Færdselsafdelingen Vicepolitiinspektør Peter Stryhn Torsdag den 27. november.
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød Den lærende byggeplads Inspiration og idé generering Brainstorm på godt.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Kontaktlæreren som Mentor
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
STX Uddannelse.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Brobygning – EUD og efterskolerne
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
THY Business Breakfast.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Elevernes evaluering af grundforløbet
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Det gode møde i folkeskolen
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Det man ikke ser har man ikke ondt af
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Styrkede gymnasiale uddannelser
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Din mulighed for at forfølge noget større
Velkommen Dagens program.
Reformen.
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
En god start på lægelivet
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Alle rettigheder forbeholdes
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Personaletræf Brogården 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Undervisningsplanlægning
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx, Hillerød fra 1999 – 2005

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf International erfaring Lidt om skolen og vores internationale erfaringer: ca. 400 elever (17 kl.) 35 lærere Internationale erfaringer: –elevudveksling med gymnasium i Frankrig sammen med stx og hhx (støtte fra EU) –elevudveksling i flere år med gymnasium i Metz –elevudveksling med gymnasium i Kiel –lærerudveksling

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Formål med forlagt undervisning Undervisningen skal tilrettelægges på en sådan måde at eleven kan få merit for den undervisning som eleven har modtaget i Australien.

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Før opholdet Det praktiske: visum, flybilletter, finde værtsfamilier m.m. Møder med forældre og elever Ordensregler Danske lærebøger Det faglige: Sprog Adfærd Kultur Introduktion til Australien Fagplaner oversættes og sendes til Australien Kontakt australske og danske lærere om undervisningens indhold

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf organisering Vi havde flg. overvejelser i forhold til hvornår opholdet skulle placeres: –Eleverne skulle være fortrolige med uddannelsen –Godt social klima i klassen –Eleverne skulle have en vis modenhed når de skulle tilbringe et semester ”på den anden side af jorden” –Hensyn til fagenes placering samt valgfag

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Opholdet blev placeret i efterårssemesteret på 2. år Ud fra flg. hensyn: Ingen eksaminer Ingen store projekter Vi kunne nå at give eleverne ekstra undervisning hvis det gik galt Vi ”tvang” eleverne til at tage den samme model (valgfag) Et semester (20 uger), senere 10 uger

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Under opholdet På trods af træning var det vanskeligt for elever (især i starten) at blive undervist på engelsk bl.a. pga.den naturvidenskabelige fagterminologi Eleverne skulle lære ikke at tale dansk indbyrdes når der var en australsk lærer til stede Australske lærere evaluerede de danske elever Undervisningskulturen er anderledes, den danske afslappede undervisningsform og omgangstone findes ikke i Australien

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Dansk lærer med i Australien De første par gange i hele semesteret, senere kun ca. 6 uger. Den danske lærer var en slags mentor for eleverne, underviste ikke de danske elever men underviste et australsk hold. Klarede mange praktiske problemer undervejs

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Hvad fik eleverne ud af opholdet? Eleverne er blevet dygtigere til at udtrykke sig på engelsk Får selvtillid, lærer at klare sig selv Eleverne har vænnet sig til at en ”native speaker” i Australien ikke nødvendigvis taler et formfuldendt engelsk. Multi-etnisk samfund, mange variationer af engelsk – ligner det vil møde senere i livet Kommunikere fagligt indenfor den naturvidenskabelige fagrække Arbejde sammen med mennesker der er ”forskellige” fra en selv mht. holdninger, normer, vaner etc. (kulturforståelse) Det er ikke som derhjemme Rosekultur At brokke sig Svært at tilpasse sig en dansk hverdag – de er ikke længere noget særligt klimaet forskellen mellem Dk og Australien ”Det har været så spændende, at jeg bare skal af sted igen.” og ”Vi er mere afklaret med at komme af sted ”

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Hvad har vi som skole fået ud af vores internationale projekt Stor åbenhed i forhold til at deltage i internationale projekter Fleksibilitet i lærergruppen i forhold til at ændre på lærerplanerne Efteruddannelse af de lærere der var udstationeret Fik gjort op med fordommen om at htx er for ”nørder” Tiltrak en ny stærk (faglig) elevtype

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Økonomi Undervisningen i Australien blev finansieret via undervisningstaxameteret Eleverne betalte for flybillet, indkvartering hos værtsfamilier, lommepenge Eleverne kunne få SU som udeboende

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Hvorfor blev projektet indstillet Den australske skole satte prisen op på undervisning – det betød at vi ikke kunne finansiere programmet via taxameteret Den australske skole blev omorganiseret og dermed blev internationalisering centraliseret Den ledelse som vi havde haft en godt samarbejde med forsvandt Behovet for at tiltrække europæere til australske undervisningsinstitutioner er ikke længere så stort – europæerne kommer af sig selv

Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Fremtiden Givet en elev i 1. g merit for forårssemesteret under forudsætning af at hun tager nogle bestemte fag under sit ophold i New Zealand Denne proces har været relativ let fordi lærerne er vant til at forholde sig til udenlandske lærerplaner og de har oplevet at elever sagtens kan klare at få gennemgået stof på en anden måde og alligevel bestå