Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tænketankens vision i en skolekontekst
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Arbejdsglæde & samarbejde
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Undervisningsplanlægning
Barnesyn og børneperspektiv
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Præsentationens transcript:

Søren Smidt UCC

 De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur

 Rutinepædagogik  Aktiviteter  Legepædagogik

 De pædagogiske rutiner som læringsrum  Hvad kendertegner dem?  Personalets forståelse og praksis i forhold til børnene læreprocesser  Intentionalitet i pædagogernes praksis  Børnenes initiativer og aktive handlinger, som element i læreprocesserne

 1. Eventuelle skriftlige materialer om rutinen  2. Videooptagelse af udvalgt rutine 3. Skriftlig formulering af egne tolkninger med fokus på læringsmiljøet som helhed, børnenes læring og personales intentioner og mål for rutinen og børnenes læring. 4. Udskrift af interview med personalet med fokus på læringsmiljøet som helhed, børnenes læring og personalets intentioner og mål for rutinen og børnenes læring

 Samlebetegnelse for de daglige gøremål, der knytter sig til varetagelsen af institutionens funktioner i forhold til børnenes grundlæggende behov for søvn, mad, hygiejne, påklædning osv..

 er skelettet i det pædagogiske arbejde, og indgår centralt i hverdagslivet.  er særdeles betydningsfulde idet de er daglige, tilbagevendende og vedvarende, og er spredt ud over dagen  udgør den rytme som også al anden pædagogisk arbejde må udfolde sig i forhold til, og er indlejret i.

 Der foregår læring i garderoben, ved de daglige måltider, på badeværelset når børnene skal vaske hænder, have skiftet ble, gøres putteklar eller på toilettet, puttes og i forbindelse med børnenes ankomst og henholdsvis modtagelse i dagtilbuddet, og afsked om morgenen og det modsatte om eftermiddagen i forbindelse med hentning af børnene

 Det er umiddelbart meningsfuldt for børnene at være med og blive inddraget i og være aktør og deltager i de daglige pædagogiske rutiner i institutionerne.  Børn har brug for og profiterer af at blive taget i brug og deltage aktivt i og bidrage til det fælles daglige liv, og de opgaver der skal løses.

 meningsfuldhed, engagement, medansvar og ansvarlighed, handlemuligheder og handleevne, selvstændighed, selvhjulpenhed  muligheder for succesoplevelser øges, og følelsen af at kunne bruges, deltage i fællesskaber og kunne bidrage, og have værdi og betydning og være nødvendig styrkes.

 Sammen om at løse et problem, evaluere en aktivitet, udfolde en fortælling  Begge parter bidrager, tænker med, udvikler

 Fortæl mig hvad du tænker  Hvad forestiller du dig?  Hvorfor er du enig i?  Hvordan kan vi finde ud af..  Hvis jeg spurgte Anna, ville hun være enig?  Hvorfor synes du at..  Fortæl mig mere om det  Jeg ved ikke, hvad synes du?

 Fremmer en lang række kompetencer hos børnene: personlige, sociale, kulturelle, sproglige og motoriske.  Skaber fællesskab hvor alle kan deltage og bidrage

 Det intentionelle i pædagogisk personales måde at understøtte børnenes læreprocesser på.  Fokuspunkter:  Organisering og struktur  Relationer og kommunikation: voksne/barn, voksne/voksne  Fysiske rammer og indretning  Børnenes perspektiv  Pædagogisk faglighed

 Det didaktiske perspektiv beskæftiger sig med at tydeliggøre og bevidstgøre intentionerne i det pædagogiske arbejde.  Traditionelt er didaktik blevet forstået som målfastsættelse, planlægning og evaluering.  Imidlertid er læring altid flerdimensionel, hvorfor arbejde med mål og planlægning også må være flerdimensionel og mangefacetteret

 Pædagogisk arbejde fordrer planlægning og refleksion.  Refleksionen handler både om det indholdsmæssige og processuelle:  Hvad skal læres ?  Hvilke mål sættes for læringen ?  Hvordan skal læringen foregå?

 Formulering af mål for børnenes læring og medarbejdernes faglige kompetencer  At sætte mål fremmer refleksion og opmærksomhed  Mål er vigtige fordi de sætter kurs, og muliggør evaluering  Målene skal være konkrete og evaluerbare

 Fokus på både børnenes og medarbejdernes læring og kompetencer. Og hvad medarbejderne skal gøre og rammesætte for at den ønskede læring finder sted.  Målene kan bidrage til udvikling af ny viden, nye kompetencer og engagement hos både børn og medarbejdere og i organisationen.

 Ved siden af et fælles læringsfokus for børnene, kan der tillige formuleres et individuelt personligt læringsfokus for det enkelte barn. Disse mål skal formuleres ud fra et forsøg på at indkredse børnenes eller barnets perspektiver, engagementer, optagetheder og motivationer, fordi kvaliteten af målene afhænger af, at det fremtræder meningsfuldt og væsentligt for børnegruppen eller barn.

 Ved siden af et fælles læringsfokus, kan man også formulere et personligt læringsfokus.  Den enkelte medarbejder formulerer sit personlige læringsfokus, det vil sige mål for, hvad vedkommende ønsker at lære.  Det er afgørende for udfaldet og værdien, at både fælles og personlige mål fremtræder meningsfulde for deltagerne, og at den enkelte deltager har ejerskab til det.

 Abstrakte  Aktioner/handlinger  Børn/medarbejdermål filtret sammen i stedet for hver for sig  Skrevet som tekst i stedet for i punktform  Afskrevet i stedet for omskrevet  Lav i stedet for høj sammenhæng med genstandsfeltet  For få (eller for mange) (under – eller overambitiøst)  Flere mål i et

Analyse af mål:  0 = Ingen  1 = Lav grad  2 = Moderat grad  3 = Høj grad

Mål for børnene 1.At være en del af fællesskabet o Få øje på hinanden o Giver en hånd o Hjælper o Venter på tur 1.At danne (nye) venskaber) 1.At være en god kammerat o Respekterer grænser o Hjælper o Omsorg for hinanden o Aflæser kropssprog/ansigtsudtryk/følelser 1.at styrke børnenes selvværd 1.Fokus på opgaven

Mål for personalets kompetencer 1.At kunne have opmærksomhed og respekt for børnenes perspektiver/intentioner 1.At kunne rammesætte og ikke fastlåse 1.At kunne være tydelige i ALT hvad vi gør 1.At kunne ssætte ord på hvad vi gør og Hvorfor vi gør det 1.At kunne anerkende og motivere 1.At kunne være nærværende 1.At kunne arbejde siddende 1.At kunne være guidende 1.At kunne arbejde bevidst med at være rollemodel

 Kerneopgaven er, i samarbejde og partnerskab med forældre og kollegaer, at skabe læringsmiljøer for børnene, der fremmer alle børnenes trivsel, udvikling, læring og deltagelsesmuligheder.

 Børn træder ind i livet med det grundprojekt at skulle danne sig selv, sit selv og sin identitet. Et selvdannelses- og identitetsprojekt, som forudsætter udviklingsstøtte og samarbejde fra de centrale voksne i barnets liv. Udviklingsstøtte til at fastholde og videreudvikle dette projekt.

 Børn er ligeværdige og sociale aktører med ret til at blive set og hørt og aktiv deltagelse og indflydelse på eget liv  Børn lærer i sociale relationer og fællesskaber og har brug for fagligt og socialt kompetente professionelle