Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Digitalisering og medialisering
Matematik er det nye sort!
Kreativ digital matematik
Matematik HHX Tina Nørrelykke
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Efterslægten – Net-HF  Tilbyder fleksibel enkeltfagsundervisning til de mange kursister, der ikke kan/vil følge normal skematilrettelagt undervisning.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Den åbne innovative folkeskole
Portfolio eksamen Mit event bureau
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dronninglund 2/2-05.
Faglig udvikling i praksis 2017
Undervisningsvideoer
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Portfolio IT B.
Flippedlearning Historie
BygSoL Søren Beikes ´13.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Google som læringsredskab
Projekt Parallelle Programmer
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Interprofessionel Læring og Samarbejde
It i folkeskolens matematikundervisning
Baseline.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Madkoloni Bornholm Klassepræsentation.
Skoleudvikling i Praksis 1
Fastholdelseskaravanen
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Demokrati og medborgerskab
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i praktisk-musiske fag
MEEBOOK – en digital læringsplatform
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Den Store Plantejagt 4. klasse Forundersøgelse.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Underviserne og LMS.
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Digitale læremidler Udviklingspotentialer

Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8 klasses elever har en iPad

Hvad skaber et godt læremiddel Fagligt indhold God struktur – design Stilladsering Progression (en tydelig progression -nye udfordringer – ”gå et spadestik dybere”) Differentiering Elevnoter – mulighed for at gøre sig nogle sig noter Multimodalitet (spændende/interessant) Cooperativ - dele deres viden - arbejde sammen. Opslagsværk (førfaglige begreber, faglige begreber)

Læremidler - opbygning Læremidlets opbygning betyder noget for lærerens brug Åbne læremidler (ingen fast struktur – læreren skal skabe den didaktiske platform) ”Lukket” læremidler (der er didaktiseret som holder ”læreren i hånden”).

Nye muligheder Screencast (instruktionsvideo, eleverne underviser) 3D print Programmering (Lego-League) Digitale læremidler skal åbne op for at kunne eksperimentere, undersøge, udfordre Skal bruge de digitale forcer (oplæsning, video, audio, faktabokse) ”Eleverne skal kunne eksperimentere sig frem til nogle matematiske erkendelser og sammenhænge ved at arbejde med de visuelle figurer. Det giver en helt anden indgang til matematikken end den traditionelle matematikundervisning, hvor man må lære teorien fra bunden –ofte igennem nogle ret abstrakte begreber. I GeoGebra kan eleverne se de matematiske principper i funktion” Programmer som lægger op til udforskende læring