Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SAF Forside Blå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde:
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Flemming Riishøj Adjunkt Institut for Ledelse & Forvaltning
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 16. MARTS 2016 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Fagprøve - en kort oversigt.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Stefan Hermann Rektor Forside Blå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet
Software Architecture in Practice
Skolernes kvalitetsrapport
Undervisning og formativ feedback
Offentliggørelse den 20. maj
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Forberedelse til eksamen
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Netværksmøder - Drejebog
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Sådan bruger du præsentationen
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Krav til informationsformidling
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
KÆRE DELTAGER Slet dette slide inden aflevering OBS!
KÆRE DELTAGER Slet dette slide inden aflevering OBS!
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Manual til indsendelse af BUDGET
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde: Farvetema = TEACH Sundhed, Pleje og Rehabilitering: Farvetema = HEALTH Teknologi, Ernæring og Sundhed: Farvetema = TECH vælges under Design / Farver. Klik på det farvetema du skal bruge i præsentationen Rektorlayouten nås her: Højerklik på sliden, vælg Layout / Metropol Basis / Title slide Basis Blå eller Title slide Basis Grå På den efterfølgende tekstside vælges farve tema under Design / Farver / REKTOR Side 1 Navn Navnesen Titel Afdelning 10 august 2009 Velkommen til laborantuddannelsen - en del af Professionshøjskolen Metropol 11. marts 2015

Laborantuddannelsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Program  Praktikprøven (Rapport)  Afsluttende eksamensprojekt  Projekt forløb  Vejleder rollen  Den gode opgave  Pause (skolevejleder)  Rapport  Eksamen  Bedømmelsesgrundlag  IntraPol og hjemmeside 11. marts 2015 Side 2

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Praktikprøven Formål: Formålet med praktikprøven er, gennem en skriftlig rapport, at dokumentere den studerendes læringsudbytte af praktikken. Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 3

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Forløb og krav:  Den studerende udarbejder en rapport på basis af hele praktikperioden  Den studerende beskriver kort, hvorledes læringsmålene for praktikperioden er opnået ( Uddannelseselementerne, der blev beskrevet ved praktikstart på blanket B)  Læringsmålene er beskrevet i "Retningslinjer for praktikperioden på laborantuddannelsen – Laborant AK” Tag evt. udgangspunkt i Bilag 1 (oplæg til praktikprøven)  Rapporten forventes at have et omfang af 5-10 sider Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 4

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Uddrag fra Retningslinier til praktikprøven- her gives eksempler på spørgsmål til 1. uddannelseselement til inspiration til praktikrapporten  1. Arbejdspladsens organisering og kultur (5 ECTS):  Redegør for arbejdspladsens produkter (medicin, analyser, kandidater, serviceydelse)  Beskriv arbejdspladsens organisering i relation til din placering (hvem og hvordan tages beslutninger om hvilke emner?)  Beskriv hvordan beslutninger og relevant information kommunikeres ud på arbejdsplad-sen  Beskriv indkøbsprocedurer (hvem bestiller kemikalier, udstyr mv., hvordan udvælges produkt og forhandler, hvordan bestilles hjælp/produkter fra andre afdelinger)  Giv eksempler på, hvorledes du har tilpasset dig til arbejdspladsens kultur 11. marts 2015 Side 5

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Aflevering af praktikrapporten:  Onsdag i uge 15 dvs. 8. april. Afleveres på IntraPol sammen med Ugejournalen, der evt. kan være bilag til praktikrapporten  Problemformulering til det afsluttende eksamensprojekt afleveres også senest den 8. april til skolevejleder på , (side 5 i Retningslinjer til Afsluttende Eksamens- projekt) ( Se deadlines) Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 6

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Bedømmelsesgrundlag: Rapporten vurderes som en helhed og der tages udgangspunkt i følgende:  Formidling  At læringsudbyttet for alle fire uddannelseselementer er beskrevet: o Arbejdspladsen organisering og kultur o Sikkerhedsarbejde/arbejdsmiljø o Kvalitetssikring o Laboratorietekniske metoder  At hele praktikperioden er beskrevet Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 7

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Karaktergivning:  Bedømmes som bestået eller ikke bestået OBS ! I er sidste hold fra Metropol med denne bedømmelse  Prøveresultat meddeles normal senest 10 arbejdsdage efter afleveringen (På IntraPol) Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 8

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Afsluttende eksamensprojekt Formål: Prøven skal dokumentere den studerendes evne til på et metodisk grundlag at kunne bearbejde og formidle en kompleks og praksis nær problemstilling i relation til en konkret opgave indenfor uddannelsens formål Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 9

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" 11. marts 2015 Side 10 For indsættelse af graf eller anden grafik, klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Projektets rammer:  Varighed svarende til ca. 7 ugers fuldtidsarbejde  Den studerende skal arbejde selvstændigt med projektet  Rapporten skal indeholde observationer fra den studerendes eget arbejde  Virksomheden stiller projektvejleder til rådighed  Skolen stiller projektvejleder til rådighed  Rapport: o Max. 25 sider og 25 siders bilag o 1 side: 2000 tegn u/ mellemrum

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" 11. marts 2015 Side 11 For indsættelse af graf eller anden grafik, klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Projektperioden - opstart:  Informationsmøde på skolen for den studerende, virksomhedsvejleder og skolevejleder (i dag)  Møde i virksomheden mellem den studerende og de to vejledere  Konkretiserer problemformulering  Virksomhed indsender blanketterne: ”Afsluttende eksamensprojekt” og ”Problemformulering” til skolevejlederen senest onsdag i uge 15, den 8. april  Skolen/skolevejleder kvitterer og returnerer kopi

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" 11. marts 2015 Side 12 For indsættelse af graf eller anden grafik, klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Projektperioden:  Informationssøgning  Praktisk laboratoriearbejde  Resultatbehandling og rapportskrivning  Løbende kontakt med vejledere  Rapporten afleveres onsdag den 3. juni 2015 senest kl 12 på IntraPol  Automatisk elektronisk bekræftelse på aflevering  Skolen giver besked om eksamensdato, tid og lokale  Eksamensforberedelse  Eksamen i uge 25 eller uge 26

Laborantuddannelsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Afsluttende eksamensprojekt 11. marts uger4-5 uger1 uge Praktisk arbejde Laboratorie arbj. Kvalitetssikring. Eksamen Forberedelse Litteratur Læse Reagenser Afslutning Bearbejde resultater. Skrive rapport. Godkendt Problem- formulering Aflevere: Rapport på IntraPol

Laborantuddannelsen Tekstside med 2 spaltet bullettekst Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau” For indsættelse af graf eller anden grafik klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Fortrolige projekter:  Gør tydeligt opmærksom på at projektet er fortroligt: o Skriv JA på blanketten ”Afsluttende eksamensprojekt” Evt. begrænsninger på censor skrives på samme blanket o Skriv tydeligt FORTROLIGT på forsiden af rapporten 11. marts 2015 Side 14

Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde: Farvetema = TEACH Sundhed, Pleje og Rehabilitering: Farvetema = HEALTH Teknologi, Ernæring og Sundhed: Farvetema = TECH vælges under Design / Farver. Klik på det farvetema du skal bruge i præsentationen Rektorlayouten nås her: Højerklik på sliden, vælg Layout / Metropol Basis / Title slide Basis Blå eller Title slide Basis Grå På den efterfølgende tekstside vælges farve tema under Design / Farver / REKTOR PAUSE / Snak med skole projektvejleder til kl marts 2015

Laborantuddannelsen Tekstside med 2 spaltet bullettekst Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau” For indsættelse af graf eller anden grafik klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Vejlederroller:  Virksomheds projektvejleder o Faglig indsigt o Vejlede om faglige emner  Skole projektvejleder o Rådgive om Problemformulering Projektafgrænsning Rapportopbygning Studerende Virksomheds vejleder Skole vejleder 11. marts 2015 Side 16

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Mere om rollen som virksomhedsvejleder:  Vær rådgiver med en ”coach’ene” tilgang (stil hv spørgsmål)  Aftal møder med den studerende  Diskuter resultater  Henvis evt. til ”eksperter” 11. marts 2015 Side 17

Laborantuddannelsen Tekstside med 2 spaltet bullettekst Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau” For indsættelse af graf eller anden grafik klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Eksempler på gode projektopgaver:  Sammenligning af forskellige metoder til bestemmelse af det samme  Afprøve/udvikle en metode ved variation af 2-3 forskellige parametre  Afprøve/udvikle hel ny metode/apparatur  Udvikle og/eller undersøge et produkt 11. marts 2015 Side 18

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Problemformulering:  Et (eller flere) spørgsmål, der lægger op til: o noget der kan gøres o noget der kan måles  Den skal: o være et afgrænset eksperimentelt arbejde o være handlingsorienteret o lægge op til et stykke kvalitetsarbejde 11. marts 2015 Side 19

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Eksempler på problemformuleringer:  Er det muligt at bruge polyamintoxiner til at nedsætte P. falciparum 7G8 stammens resistens overfor klorokin?  Er det muligt at udføre en sammenlignende validering af tre analysemetoder til påvisning af Salmonella i foderstoffer?  Kan en eksisterende HPLC metode, til bestemmelse af enzymaktivitet, videreudvikles mht. større stabilitet under drift. Bemærk 2-3 linjer med et spørgsmål. Parametre beskrivelser m.m. kan være en del af selve problem afgrænsningen, men ikke i problemformuleringen. 11. marts 2015 Side 20

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Den gode rapport (hoveddel):  Indledning  Problemformulering o Problemafgrænsning  Kvalitetssikring  Analyse o Teori bag metoder o Beskrivelse af forsøg og sikkerhedsovervejelser o Resultater o Deldiskussion af resultater  Samlet resultatskema (evt.)  Diskussion af resultater  Konklusion Se uddrag af projekthåndbogen 11. marts 2015 Side 21

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Bedømmelse – rapport:  Formidling  Teoretisk forståelse af principper bag, og af arbejde med, apparater og metoder  Arbejdsmiljø / sikkerhed  Kvalitetssikring, herunder dokumentation  Resultater: Bearbejdning, vurdering, diskussion samt evt. statistik Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 22

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Eksamen (ca. 25 min.): Studerende indleder med oplæg på 10 min. Der kan tages udgangspunkt i f.eks.:  Præsentere emne og problem  Forklare hvorfor emnet er interessant for virksomheden og for den studerende  Præsentere problemafgrænsning og herunder hvordan projektet er planlagt  Fremhæve vigtigste resultater, herunder diskussion og konklusion  Perspektivering Derefter faglig dialog mellem den studerende, skolevejleder og censor. Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 23

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Bedømmelse – eksamen:  Formidling  Teoretisk forståelse af principper bag, og af arbejde med, apparater og metoder  Planlægning  Problemløsning  Vurdering og diskussion af resultater  Perspektivering Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 24

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Karaktergivning:  Hovedvægt lægges på faglig indsigt og overblik  Bedømmelsen er en helhedsvurdering o 50 % rapport o 50 % mundtlig  Karakter efter 7-trinsskalaen 11. marts 2015 Side 25

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" IntraPol – Metropols ”nye” ( for nogle af jer) elektroniske platform. Log ind med studienummer og password – sidste fire cifre af cpr nummer – jeres gruppe er praktik – eksamen uge TJEK 11. marts 2015 Side 26

Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau"  Brug navigations stien: uddannelser/laborant/praktik/retningsliner og uddannelsesdokumenter  Nederst på samme side vil alle de omtalte dokumenter være placeret inklusiv denne PowerPoint Held og Lykke – vi ses til dimissionen 11. marts 2015 Side 27