 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faglig læsning Dagsorden
Advertisements

Elsker DU også at læse lektier?
Sprogbaseret læring i naturfag
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
(før), Under og efter læsning
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Fordybelse i et projekt
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Ordpatruljen på Lyshøjskolen
Notatteknik.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Lektion 5 Afslutningsmødet
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
BygSoL Søren Beikes ´13.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Baseline.
"Så, nu har jeg læst det," sagde lille Ida til sin biologilærer, "men jeg forstod det ikke.” "Hmm," sagde bio-Bent, der var en rar lærer, der gerne ville.
Faglig læsning og skrivning
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Personlighed og Kompetencer
Facilitering af vidensamarbejde mellem SMV’er og forskere
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Progression sprogbaseret undervisning
Videnskabeligt projekt
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Studievalgsportfolio
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Workshop 1.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 8: Supervision og sparring
Problembehandling er ikke en færdighed v. Adrian Bull
Præsentationens transcript:

 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem, vejledningssituation  Modeler for læsevejlederens vejledning / funktion  Opgave: nærlæsning af en tekst  Til næste gang Læs og lær – vejlederrollen 1

Modellering  Faglæreren skal være en god rollemodel  vise nytten af brugen af fx redskaber og andre aktiviteter i den daglige undervisning  Direkte undervisning i relevante redskaber og strategier  vise hvad, hvordan, hvorfor  Gradvis udvikling og beherskelse  fra enkle arbejdsprocesser til komplekse  Selvstændiggøre eleverne  fra lærermodellering til selvbeherskelse 2

Udvikling af gode læsevaner  Udvikling af tekstforståelse og metakognintiv bevidsthed  Bevidsthed om:  læsning en aktiv meningssøgende proces – et tænkearbejde  relevante tekstforståelsesstrategier (hvad, hvordan og hvorfor)  nødvendige faser i faglig læsning (før, under, efter)  egen læring 3

Læselove (Arnbak)  Du må ikke gå i gang med at læse, før du har gjort din hjerne parat til at læse noget nyt  Du skal vide, hvad du skal bruge teksten til, før du går i gang med at læse  Du må ikke springe ord og begreber, du ikke forstår, over  Du skal gøre tekstens viden til din egen 4

Du må ikke gå i gang med at læse, før du har gjort din hjerne parat til at læse noget nyt  Eleverne skal lære at få overblik over deres viden om emnet (eller deres ikke viden), så de kan bruge denne forhåndsviden konstruktivt i deres tilegnelsesproces Modellering:  Hjælp eleverne med at aktivere deres viden om teksters emne fx gennem billeder, spørgsmål, egne erfaringer  Lær eleverne at bruge redskaber til at få struktur og overblik over deres viden fx mindmap, diagrammer.. 5

Du skal vide, hvad du skal bruge teksten til, før du går i gang med at læse  Eleverne skal forberede deres faglige læsning ved at se teksten an.  Eleverne skal etablere et læseformål og bruge dette til at fokusere på centrale informationer i teksten Modellering:  Læreren udpeger tekstens centrale elementer og det, eleverne efter læsning skal kende til  Læreren fastsætter læseformål, formulerer spørgsmål til testen 6

Du må ikke springe et ord eller begreber over, du ikke forstår  Eleverne skal lære at blive opmærksomme på ord i teksten, de ikke forstår Modellering:  Brug samme ord og begreber i din gennemgang, som anvendes i teksten  Udlever (eller gør den på anden måde synlig)en liste med centrale faglige ord og begreber og disses betydning (før læsningen)  Sørg for, at eleverne kender fagord og begrebers funktion, at de kan forklare betydning, og at de ved, hvordan det udtales og skrives 7

Du skal gøre tekstens viden til din egen  Eleverne skal lære at fokusere og fastholde tekstens centrale informationer  Eleverne skal lære at gengive tekstens viden med egne ord Modellering:  Visning og brug af forskellige notatteknikker Understregning, nøgleord, styrkenotater, sletning af unødvendig indformation, grafiske figurer, resume mm. 8

Hvor mange strategier?  Gode læsere er bevidste om egen læring og bruger en række strategier  Hvor mange forståelsesstrategier har den enkelte elev brug for at lære?  Hvor mange forståelsesstrategier bør den enkelte elev bruge i sin faglige læsning? 9