Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

"Så, nu har jeg læst det," sagde lille Ida til sin biologilærer, "men jeg forstod det ikke.” "Hmm," sagde bio-Bent, der var en rar lærer, der gerne ville.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: ""Så, nu har jeg læst det," sagde lille Ida til sin biologilærer, "men jeg forstod det ikke.” "Hmm," sagde bio-Bent, der var en rar lærer, der gerne ville."— Præsentationens transcript:

1 "Så, nu har jeg læst det," sagde lille Ida til sin biologilærer, "men jeg forstod det ikke.”
"Hmm," sagde bio-Bent, der var en rar lærer, der gerne ville have, at Ida forstod teksten, "hvad var det, du ikke forstod?” "Ja, det ved jeg da ikke - den var bare total svær, den der tekst," sagde Ida. Bio-Bent kløede sig i skægget. "Nå, jamen så prøv at læse den igen,” sagde han lidt undvigende og luskede hen for at hjælpe den næste elev. I forlængelse af Stigs oplæg, vil vi gerne vise jer et eksempel på en ordveksling med en elev xxxxx. I kan måske nikke genkendende til dette, for hvad stiller man op, hvis en elev ikke har forstået det læste? Eleven i dette eksempel er ikke i besiddelse af en funktionel læsefærdighed, og læreren mangler redskaber til at gøre noget ved det. Der kan selvfølgelig være mange årsager til, at en elev ikke forstår det læste, og eleven udvikler ikke en funktionel læsefærdighed alene ved at lære sig nogle notatteknikker, men hvis eleven kender formålet med at læse teksten, og læreren samtidig kan lære eleven at tage hensigtsmæssige notater, vil det helt sikkert være et godt skridt på vejen.

2 L = A x F Læsning er Afkodning gange Forståelse
HVAD er LÆSNING…? L = A x F Læsning er Afkodning gange Forståelse 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

3 GRÅZONEELEVER – hvem er de?
Det er de elever, der er i risiko for at falde fra uddannelsen, fordi de har læse- og skrivevanskeligheder (uden at være ordblinde). 18. september 2018 Område / produkt / uddannelse

4 Hvordan opleves eleverne i den daglige undervisning?
18. september 2018 Område / produkt / uddannelse

5 Område / produkt / uddannelse
Læsemagasinet: 18. september 2018 Område / produkt / uddannelse

6 Eksempler på forskellige notatteknikker
Notatteknikker kan hjælpe dig med at: huske en tekst Her kan f.eks. bruges notater, resumé, referat, stikord arbejde med svære ord og steder i teksten Man kan f.eks. understregning, marginnotater, stikord. ordne tekstens indhold og få overblik: Brug f.eks. mindmap, tankekort, ordliste med fagord. 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

7 Faglig læsning og skrivning
Tankekort / mindmap 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

8 Faglig læsning og skrivning
Ordforklaringer Fagbegrebet Ordforklaring Bruttonational produkt 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

9 Faglig læsning og skrivning
Ordkort Denne model er god at bruge til at forstå vanskelige ord før, under og efter læsning. 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

10 Eksempel på udfyldt ordkort
18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

11 Lærerens huskeliste Hvad er formålet med emnet? Hvilke centrale elementer i emnet skal eleverne kende til? Hvordan hænger din faglige gennemgang sammen med teksten? Hvad er formålet med at læse fagteksten? - et fagligt overblik, faglig fordybelse, et supplement til din gennemgang?   Skim de fagtekster, du har til rådighed. Får eleverne den nødvendige faglige indsigt ved at læse teksterne? På hvilke områder og hvordan bør du supplere teksternes informationer? Identificér de vigtigste informationer i teksten (fagets kerneelementer). Notér dig eventuelle overflødige informationer i teksten (dele, som eleverne kan springe over). Vurdér ordlister/ordforklaringer (hvilke ord og begreber plejer du selv at bruge?) Sammensæt en liste af nødvendige fagord og udtryk, som eleverne bør have forklaret inden læsning.  Lav en læseguide til eleverne: Hvad skal læses først? Formålet med denne workshop er bl.a. at klæde jer faglærere på til at kunne hjælpe vores elever i hverdagen. Denne huskeliste kan være en hjælp. 18. september 2018

12 Område / produkt / uddannelse
Gruppeopgave 3 tekster til bearbejdning En ”elev” i hver gruppe (skiftes) Hvordan vil I hjælpe eleven til at forstå indholdet (ordkort , Youtube mm.) Benytte post –it mand – gul kvinde - pink 18. september 2018 Område / produkt / uddannelse

13 Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
§ 2. Stk. 2. Gevinst og tab ved udlodning i forbindelse med nedsættelse af aktiekapitalen m.v. i et selskab m.v. og gevinst og tab ved udlodning af likvidationsprovenu fra aktieselskaber m.v. forud for det kalenderår, hvori sel-skabet m.v. endeligt opløses, behandles efter reglerne i denne lov, såfremt der efter reglerne i ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 2, er opnået tilladelse til, at de udlod-dede beløb fritages for beskatning som udbytte, og i tilfælde omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 3. 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

14 Område / produkt / uddannelse
TEKST 1 MAND KVINDE YouTube, tegn og fortæl Sprog og med eksempler Punktopstilling Ordbøger – så de kan finde forståelse af ordene. Flow Chart Omskrivning af tekst - så den kan forstås Forklaring af ord, introduktion af formål, Konkrete eksempler, Opsummering af paragraf 16 A Forudgående undervisning om emnet, ordliste, omskrive/forklare/ gennemgå teksten med eleverne. Ordforklaring, forkorte sætningerne, flere afsnit, hele teksten omskrives til et sprog der ligger nærmere elevens ordforråd. (forkortelser/tegn). Ordforklaring, afkorter/opdele i flere sætninger. Formålet med læsning. Efter : eks. på situation. Brug/ikke brug af orddeling m. bindestreg. Forudgående info om emnet, ordliste, skriv en vejledning om teksten, adgang til henvisning Ud med forkortelser, stavefejl, orddeling. Opdel i flere sætninger. Teksten forklares ved eksempler. 18. september 2018 Område / produkt / uddannelse

15 Eksempel på tekst 2 som skal bearbejdes
Bjærgning af topsejl. Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for at bjerge det. Gaster står klar ved fald, skøder og halse. Der slækkes af og hales villigt ned i halsen. Flaglinen bør være anbragt på den modsatte side af, hvor topsejlet bjærges. Nogle tekster kan være svære at forstå. De er med andre ord ikke særlig læsbare. Ofte er det nogle bestemte ord eller sætninger, der gør, at en tekst kan være svær at forstå. Laver man lidt om i teksten, kan man pludselig forstå, hvad der menes. Det kan fx være fagord eller passivformer. Nogle tekster kan være svære at forstå. De er med andre ord ikke særlig læsbare. Ofte er det nogle bestemte ord eller sætninger, der gør, at en tekst kan være svær at forstå. Laver man lidt om i teksten, kan man pludselig forstå, hvad der menes. Det kan fx være fagord eller passivformer. Jeres opgave er, at omformulere teksten, så den bliver lettere at forstå. 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

16 Område / produkt / uddannelse
TEKST 2 MAND KVINDE 18. september 2018 Område / produkt / uddannelse

17 Eksempel på tekst 3 som skal bearbejdes
Huset. Huset er langt og lavt med mange små vinduer, der har siddet i længe, og som derfor har lidt fugtighed og begyndende råd i hjørnerne. Ved siden af vinduerne vokser gamle vinstokke helt op til taget. Tagvinduerne er gamle og tærede. Huset har to bredde trapper, der hver fører op til tunge egetræsdøre med snoede jernbeslag. Til venstre for huset er et faldefærdigt skur, hvor døren er faldet halvt af, så man kan se de gamle haveredskaber; spader, river, økse og trillebør. Til højre for huset er der en tilgroet tennisbane og en gammel frugthave. Lidt længere væk er der en stor dobbelt garage, hvor to sorte Mercedes holder side om side. Haven er omkranset af en tæt bøgehæk, så ingen af de to nabohuse er synlige. Efterfølgende skal I sætte gule post-it på med jeres bedste bud. 18. september 2018 Faglig læsning og skrivning

18 Område / produkt / uddannelse
TEKST 3 MAND KVINDE 18. september 2018 Område / produkt / uddannelse


Download ppt ""Så, nu har jeg læst det," sagde lille Ida til sin biologilærer, "men jeg forstod det ikke.” "Hmm," sagde bio-Bent, der var en rar lærer, der gerne ville."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google