Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning i danskfaget i Island
Advertisements

5 IT-didaktiske principper
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Når lærere samarbejder med forældre
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Højdevangens Skole Her er godt at lære
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
De sidste undervisningstimer
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Det gode klasserådsarbejde
Natur og Teknik i Voel SFO
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
PÅ VEJ MED OMSORG. Præsentation af os og forløbet Omsorg, hvad er det? Praktisk øvelse Hvad skal der ske? HVAD SKAL DER SKE I DAG?
Indvielse af webantologien:
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Her er lidt sports råd. 10 grund regler. Regel 1 Brug sportstøj!
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Men hvad med motivationen?
Fagdidaktisk kursus i biologi
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
implementering af sprogbaseret undervisning
Sprogbaseret læring i naturfag
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Kommunikation i naturfagene
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
DANSK Intro Dagens program.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
UU-vejleder Jette Skiveren Tlf:
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Velkommen, elever! Lærerens navn. Lokaleskema 8:20 - 8:45Skolen begynder, der føres protokol 8:45 - 9:30Læsning og skrivning 9: :15Retstavning og.
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Mål og perspektiver for naturfagene
Festival og fællesfaglige fokusområder
Dagens program Du skal lære at: finde dine introduktionsforløb
Et ledende internationalt firma med kontorer på Bahamas leder efter :
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Det handler om eleverne
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Dansk på GF2.
Præsentationens transcript:

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Mål for oplægget Hvad får du ud af det? Du får indblik i den naturfaglige lærer. Du får indblik i kommunikation i naturfag. Du får gode råd i at vejlede naturfagslærere.

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Mennesker vil ha det let!

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed

Dansklæreren Genre Begynderlæsning Klasselærer It kompetencer Åbne skole Forældrekontakt Teater Læser romaner Rette skriftlige opgaver Forfatterskaber TL - prøver

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Dig Lav en billede af dig selv – dine faglige interesser, evt. uddannelse og lidt privat. Del – find ligheder

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Naturfagslæreren Modellering STEM Faglig læsning Feltundersøgelser forberedelse Fællesfaglighed 0 økonomi Kajaksejllads Dissektion Stofkredsløb Flerfagligprøve

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Motivation – noget der tænder dem Hvad ved vi i forvejen Hvad vil vi undersøge Hvilke resultater har vi fået Hvad kan vi bruge vores viden til

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Gør det ik svære end det er!

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Fælles mål

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Fælles mål - progression Inddel ikompetenceområder: Argumentation – Ordkendskab – Formidling – Faglig læsning og skrivning Bestem progression kl kl kl kl.

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Formidling

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Ordkendskab

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Faglig læsning og skrivning

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Argumentation

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Tabu Damp Vand Gas Luft Varm