Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud og - tilskud 1
”Typer” af inklusion Inklusionstilbud og - tilskud2 Kognitiv Social Psykisk Fysisk Inklusion
Inklusion og specialundervisning Inklusionstilbud og - tilskud3 Nyt specialundervisningsbegreb i folkeskolen. Frie skoler – skal ”stå mål med” Lov om inklusion – på almene efterskoler – fra august Lov om specialundervisning for alle efterskoler og inklusion på skoler med samlet tilbud træder forventeligt i kraft fra skoleåret 15/16
Nyt specialundervisningsbegreb Inklusionstilbud og - tilskud4 – i folkeskolen og i de frie skoler Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialpædagogisk bistand til elever, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer.
”Inklusionselever”- på almene efterskoler fra 2013/ Inklusionstilbud og - tilskud5 ”Elever med støttebehov under 12 lektioner skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte, hvis deres behov ikke kan understøttes alene ved undervisningsdifferentiering og holddannelse med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning” Eleverne skal ikke indstilles til PPR For at opnå tilskud: Beskrevet i indholdsplanen og hjemmeside Minimum 5 årselever. Skriftlig plan/kontrakt Redegørelse til regnskab
Inklusionsloven af 21/12 – 2012, nogle obs’er Inklusionstilbud og - tilskud6 -En del af omlægningen af tilskud til specialundervisning -Tilskudsmidler, der ellers ville ende i driftstaxametrene -CPR-afhængig. Ja – og nej! -Inkluderet OG identificeret !
Elevfordeling – aktuelt og i runde tal Inklusionstilbud og - tilskud7 Elevgruppe ->”Almene”InklusionSpecialudv.I alt Særlig beh. efterskoler Ordblindeefterskoler Almene efterskoler Alle efterskoler
At fordele ca. 220 mio Inklusionstilbud og - tilskud8
PPR’s rolle Inklusionstilbud og - tilskud9 1.Uændret for specialefterskoler lige nu! 2.Almene efterskoler ikke PPR ved inklusion, men evt. ved: -Skoleledervurdering -Forældreønske -Grænsetilfælde 3. Konsultativ funktion? 4. Ikke til uddannelse el. konkret rådgivning fra UVM 5. PPR´s forankring hos elevens tidl. skolekommune.
Indholdsplan Inklusionstilbud og - tilskud10 Generelt syn på elevoptagelse, herunder inklusion som generelt begreb Beskrivelse af specifikt inklusionstilbud, hvis tilskud (almene efterskoler) Beskrivelse af specialundervisning, hvis aktuelt Et tilbud bliver til i en dialektisk proces mellem pædagogisk idé (Hvad vi gerne vil og hvad vi har lærerkompetencer til) og behov ( Hvilken hjælp skal der gives til den ansøgende elev for at kunne få et godt efterskoleophold)
Fordele – inklusionslov? Inklusionstilbud og - tilskud11 Administrativ lettelse for skoler, PPR og MBU Mulighed for at tænke inklusion på en anden måde Mindre individorienteret Fleksibel anvendelse af inklusionstilskuddene Proces, der sættes i gang
Hvad skal skolen vide? Inklusionstilbud og - tilskud12 Karakterer? Tidligere modtaget støtte? Tidligere haft udbytte af hvilke undervisningsmetoder? Særligt udstyr eller undervisningsmidler? Sociale relationer til kammerater og voksne? Styrkesider og foretrukne aktiviteter i undervisnings og fritid? Motorik – fysiske aktiviteter? Personlig og følelsesmæssig udvikling?
Dokumentation Inklusionstilbud og - tilskud13 A. Fra eksterne -Redegørelse fra forældre -Elevplan -Udtalelse fra tidligere skole -PPR, læge, psykolog -Myndigheder -Andet Tilladelse til at indhente oplysninger fra eksterne kan fremgå af skriftlig plan. B. Fra egen skole -Test -Faglærervurdering -Andet
Inklusionstilbud og - tilskud14 Data Grundlaget for vurdering af elevens behov Beskrivelse af eleven og elevens behov Beskrivelse af målsætningen for eleven Beskrivelse af inklusionstilbud og særlige tiltag Plan for evaluering Underskrifter Skriftlig plan
Elevoptagelsen Inklusionstilbud og - tilskud15 Hvordan skal skolen opdage et inklusionsbehov inden skolestart? Skal der være et egentligt skema, og hvor omfattende skal det være? Hvor meget skal forældre og eleven selv udfylde? Hvor meget skal det ligne optagelsen af elever, der ikke skal have støtte?
Andre forhold Inklusionstilbud og - tilskud16 Inklusionstilskud i relation til andre taxametre og tilskud Tilskud efter § 25, 2 Tosprogede Indvandrere (Social taxameter) Kommunale tilskud