LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Talent Lars Goldschmidt 24.jan. 13 Talent for at skabe værdi for andre Lars Goldschmidt Dansk Industri.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Ledelse af innovative medarbejdere
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Kick-off: Hele Ledelser
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Nye fagprofessionelle lederroller
Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?
Forandring og læring i organisationen
En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Innovation i AT/SO.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Den lærende organisation
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Nye samarbejdsformer.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Konflikter og kommunikation
Kommunikation Modul A.
Navn: Dato: Starttid: Sluttid: Samtale / Emne/fokus:
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Inspiration spørgsmål og Billeder
Tag snakken – bryd vanerne
Digital trivsel på gymnasiet
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.

Når kompleksiteten stiger, i samfundet i al almindelighed og i dets institutioner i særdeleshed – opstår drømmen om klarhed, sammenhæng og styring. i særdeleshed – opstår drømmen om klarhed, sammenhæng og styring. Når ledelse er en utilsigtet bi-effekt af at gøre professionel karriere – opstår drømmen om at få værktøjer, løsninger og standarder Når ressourceknaphed er reglen og ikke undtagelsen – opstår drømmen om retfærdige kriterier for allokering og objektive systemer for evaluering Når hverdagen skaber stadig flere muligheder og kun undtagelsesvis giver personlig feed-back – opstår drømmen om at fokusere og dyrke dét man mener man er god til Når overblikket fordamper og energien og opmærksomheden bindes af det nære lokale og konkrete – opstår drømmen om organisatorisk orden og konsensus Jan Molin prof. Dr. Merc.

SAMMENLÆGNING: ’den tilbagevendende historie’ * Når først processen er i gang lader den sig ikke stoppe * Integration opleves som den foretrukne løsning * Imitation dominerer valget af struktur * Harmoni og fravær af konflikt bliver mål i sig selv * Parterne lukker sig om sig selv (mister kontakt udad) * Den videre udvikling dikteres af ’markedet’ mere end af fusionen Jan Molin prof. Dr. Merc.

7 projekters ’generiske’ antagelser: Den lineære tænkning: vision-mål-strategi-plan-handling aftale-kontrakt-evaluering aftale-kontrakt-evaluering Fusion er fokus på det fælles: kultur og værdier Systemet lukker sig om sig selv: direktion, HR, kommunikation, administrationssystemer,struktur Ledelser taler med ledelser: Væksthuset som institutionel kraft

’ONE-LINERS’omLEDELSE&ORGANISERING Jan Molin prof. Dr. Merc.

Synergi handler ikke om stordrift og ensliggørelse men om dyrkelsen af hensigtsmæssige forskelligheder

Projekt start projekt afslutning beslutningers betydning og konsekvenser mængde af tilgængeliginformation Planlægningens paradoks: megetlille… megetstor… Jan Molin prof. Dr. Merc.

Organisatoriske ændringer: a window of opportunity

Jan Molin prof. Dr. Merc. Change is about chains ………

Udvikling er afvikling af indvikling Jan Molin prof. Dr. Merc.

’Forandre’ - er altid ’for’ ’andre’’ Jan Molin prof. Dr. Merc.

Der er ingen rigtige organisatoriske løsninger - men der kan godt være nogle der er helt forkerte Jan Molin prof. Dr. Merc.

I en verden med mange mulige svar - må man handle Jan Molin prof. Dr. Merc.

At gøre noget forudsætter at man gør noget Jan Molin prof. Dr. Merc.