Politikersprog. Anker Boye (S) Jeg vil have, at Odense skal være sjovere at bo i. Jeg vil have, at Odense skal være Danmarks kreative by. I Odense skal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Advertisements

? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
”Find talentet” - introduktion
Argumentationsformer
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Kommunikation.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Mestring af ADHD som voksen.
STJERNEN FORMÅL SITUATION MÅL TREND RESSOURCER TRADITION.
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Mediernes rolle over for politikerne og befolkningen
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
1 One stop shopping or shopping for stops? V. Tom Nyvang, Ellen Christiansen, Kristina M. Rasmussen.
Stress En folkesygdom?.
Skrivekursus 1.e ..
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Seminar om regeringens oplæg til energistrategi Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Indledning til seminar den
Ondskabens former.
Brugen af retorik i politik. Politik og retorik – og hvorfor det er så vigtigt! Vigtigt for ”de politiske forbrugere” at forstå hvornår og hvorfor politikerne.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Konflikter og kommunikation
Google Selfie-event, København, Google HQ
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Forberedende kursus til produktionshygiejne.
Eutanasi – En lykkelig død
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
”BrunT Papir” - workshop
Ansvarlig.
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
Peqqinnissamik piorsaaneq Sundhedspædagogik
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Essay.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
PAPIR???.
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
- og hvordan du undgår dem…
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Mening og lykke Overfladisk lykke.
Præsentationens transcript:

Politikersprog

Anker Boye (S) Jeg vil have, at Odense skal være sjovere at bo i. Jeg vil have, at Odense skal være Danmarks kreative by. I Odense skal vi skabe sjove arbejdspladser Her har vi Søren. Han læser molekylærbiologi på universitet, og drømmer om at åbne sin egen virksomhed, der forsker i at helbrede sygdomme. Ved siden af har vi Ole, som spiller musik i bandet "Blue Steel". Hans drøm er, at det næste store musikalske gennembrud, som kommer, er fra Odense. Fælles for Søren og Ole er, at de har en stor tro på, at i Odense kan vi skabe en sammenhæng mellem at have en sjov by, en kreativ by og en by fuld af viden. Det gør, at Odense bliver en by, hvor vi skaber sjove arbejdspladser, og en by som folk både har lyst til at bo i, men som også er spændende at besøge for mennesker fra hele verden.

Kommunikationsmodellen HVEM – HVAD – HVORDAN – HVEM? 1: Hvem (=afsender) siger 2: hvad (=budskab) 3: hvordan (= gennem hvilket medie/hvilken kanal?) og til 4: hvem (=modtager)?

Vigtige begreber Modtagerrelevans, dvs. hvordan gør politikeren sit budskab relevant for modtageren Budskabets udformning Negativt budskab, - er imod en bestemt politik Positivt budskab, - fremfører sit eget politiske budskab Hvad appellerer politikeren til? Det rationelle Det følelsesladede

Eksempel – negativt budskab Lars Løkke Rasmussen: ”De, der ikke vil være med, må blive hjemme”. Sådan lød det kontante budskab fra Helle Thorning-Schmidt, da hun blev ny socialdemokratisk leder. Man fristes i dag til at sige, at Helle Thorning-Schmidt ikke er kommet udenfor en dør. Dengang lovede hun brede forlig. Hun ville arbejde regeringen ud af...

Det følelsesladede Dyremishandling skal straffes hårdt, og vi skal have omfattende lovgivning, der beskytter og giver dyrene de bedst mulige leveforhold. Vi har alle set de hjerteskærende billeder af, hvordan slagtekvæg lider på døgn-lange transporter ned gennem Europa. Ifølge EU's regler må man gerne mishandle dyr på denne måde. Men det finder vi os ikke i! Vi forlanger, at Danmark går enegang og standser dyreplageriet - uanset hvad EU siger. Alt andet vil være uanstændigt!

Sproglige virkemidler Emotiver, dvs. ord som ikke er neutrale men ladede med følelser og vurderinger Plusord – positivt ladede ord, dvs modtageren overtager en positiv holdning Minusord – negativt ladede ord, dvs ord som har en indbygget kritik eller anklage, ex plattenslagere Nydannede ord, dvs ord politikeren selv skaber Retoriske spørgsmål, spørgsmål politikeren selv svarer på

Argumentationstyper Mængdeargument Generaliseringsargument Ekspertargument Erfaringsargument Skræmmeargument