Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Præsentation af materialer på personalemøde
Læring i bevægelse - hvorfor?
Læringsstile og lektier
Er mit barn klar til skolestart ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
- fortsat midt i en flekstid?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Klasseledelse og cooperativ learning
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Relationer – børn og voksne
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Cooperativ learning - også kaldet CL
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Oplæg Dansk Bygningsarv: "Skole+"112/14/2014 Skole + bevægelse.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Bevægelse i naturfagene
Sprogbaseret læring i naturfag
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Lavet af zander og Oliver .T
Små glade ben i tal.
DGI Institutionsidræt
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
- Legende aktiviteter i en fagdidaktisk undervisning
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Arbejdspladsernes Motionsdag, Formandsmøde 2018
- Legende aktiviteter i en fagdidaktisk undervisning
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Julie Dalgaard Guldager
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan fysisk aktivitet kan anvendes i undervisningen Elevernes kommentarer Praktiske eksempler på øvelser i undervisningen Opsamling

Hvem er jeg Stine Christiansen Efterskolelærer på Strib Idrætsefterskole Læser pt. meritlærer i fysik/kemi Medlem af foreningens Sundhedsfremmeudvalg BA i Idræt og Sundhed Projekt: ”Sæt skolen i bevægelse!”

Formålet med workshoppen At give jer inspiration til, hvordan I kan anvende fysisk aktivitet i den boglige undervisning på jeres efterskole.

Forskning om fysisk aktivitet i undervisningen En dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring At fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring At fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed. At læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse Kilde: Kulturministeriets udvalg for idrætsforskning, 2011

Forskning om fysisk aktivitet i undervisningen Læringsstile: Børn lærer forskelligt Vi ved i dag, at børn har hver deres egen måde at lære på - de har forskellige 'læringsstile'. Læringsstile handler om, hvordan vi koncentrerer os, og hvordan vi behandler og husker ny viden, vi præsenteres for. De senere år er man i højere grad blevet bevist om de kropslige aspekter ved indlæringen, og at mange børn lærer bedst, når de bevæger sig frem for at sidde stille og modtage den mere traditionelle tavleundervisning. Kilde: Svend Erik Schmidt: Nu kan de lære det, Alinea 2008

Mit formål med fysisk aktivitet i undervisningen At eleverne genfinder eller bibeholder lysten til at lære. At det skal være sjovt at lære. At fysiske aktivitet i undervisningen er god til at skabe fællesskaber. At undervisning bør være afvekslende.

Hvordan fysisk aktivitet kan anvendes i undervisningen Den fysiske aktivitet kan ikke stå alene i undervisning, man anvendes som et supplement. Vigtig at der er et stærkt fokus på det faglige ellers kan aktiviteten udvikle sig til kun at være et underholdende indslag. Det er vigtigt, at følge op på det, der er sket og reflektere sammen over indholdet. Ca. en gang om måned eller når det passer ind.

Hvordan fysisk aktivitet kan anvendes i undervisningen Tværfaglighed med idræt og sport Arbejde med begreber, teori, tekster og regneopgave Evaluering af et emne el. repetition til eksamen

Hvordan fysisk aktivitet kan anvendes i undervisningen Tværfaglighed med idræt og sport Historie: Eleverne skal lave idræt fra en bestemt tidsperiode og få en fornemmelse af, hvordan og hvorfor det var sådan dengang. Fysik: Eleverne anvender begreber og teori fra fysikken til at måle forskellige ting i idræt.

Hvordan fysisk aktivitet kan anvendes i undervisningen Frisbee golf Læringsaspekt Formålet kan være: At arbejde med tekster, begreber, teori eller regneopgaver Materialer En Frisbee pr. gruppe Snor eller hulahopringe til huller Ark med spørgsmål/opgaver til hvert hul Eleverne har papir og blyant med rundt og evt. tekst Rum Udenfor eller i en hal/gymnastiksal Opgavens forløb Der laves en bane med 9 el. 18 huller, som er nummeret, og hvor der ved hvert hul er placeret en opgave. Eleverne inddeles i mindre grupper, hvor grupperne starter ved hver sit hul med at løse den opgave, som ligger ved hullet. Derefter kaster de deres frisbee til næste hul på færreste mulig slag og løser opgaven ved dette hul. Herefter forsætter de videre til andre huller på samme måde. Det gælder om at få færreste mulige slag pr. gruppe, men ikke på kortets tid, da det primære er at løse opgaverne. Øvelsens kan sluttes af med fælles opsamling på klassen, hvor man evt. diskuterer spørgsmålene. Variationer Der kan spilles med forskellig bolde rundt på golfbane

Elevernes kommentarer ” Undervisning er sjovere og jeg får mere lyst til at lære om det vi har, når vi ikke bare skal sidde i klasseværelset” ”Det er sjovt, jeg er ikke så god til at sidde stille og lytte på, at læreren står og fortæller os noget” ” De små øvelser, spil og løb er en god variation til vores almindelig klasseundervisning. Jeg var lidt skeptisk i starten, troede bare vi skulle lege, men jeg lærer faktisk noget af det, så det er fedt!”

Praktiske øvelser I skal nu ud i grupper og afprøve nogle af øvelserne: 1. Afprøv øvelsen kort. 2. Snak sammen i gruppen om, hvordan I kan anvende øvelsen i jeres fag hjemme på efterskolen. 3. Diskutere evt. udviklingsmuligheder af øvelsen. 4. Der er ca min til hver øvelse.

Tak for i dag Gode links Sæt skolen i bevægelse: Aktiv læring – hjernenæring: Kulturministeriets udvalg for idrætsforskning: ysisk%20aktivitet%20og%20l%c3%a6ring_KIF.p df