Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Lederforeningens skriftlige rapport : BUPL satte Ledelse på agendaen Leder –tillidsrepræsentanter ( LTR ) Professionsfaglig ledelse Lederoverenskomst Politiske tendenser Nye institutionsstrukturer Inklusion af udsatte børn i almene institutioner
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Ny nordisk skole – institution. 3 mål : Udfordre alle børn og unge, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Styrke tilliden til dagtilbud og uddannelser med respekt for professionel viden og praksis. Derfor spiller vi ind med begrebet : –Ny nordisk ledelse Ny børne- og undervisningminister
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Ledelsen udøves som professionsfaglig ledelse – altså en ledelse der også bygger på den pædagogiske professions faglighed. Leder ↔ Pædagog ↔ Børn. Der er samme ”omgangstone” eller ledelsessyn hele vejen: Både lederen og pædagogen leder selvstændige individer, respekterer dem, støtter deres udvikling, bygger på akkumuleret viden etc. Ledelsen bygger på et processyn hvor udvikling er vigtigt – ledelsen bygger ikke på output hvor man evaluerer opnåelsen af på forhånd veldefinerede mål. Relationer er det centrale omdrejningspunkt for ledelsen – det handler om ledelse af pædagoger og andre medarbejdere, hvor det er relationsarbejdet der er i centrum Den eksisterende ledelse i de danske daginstitutioner (pædagogiske tilbud) er karakteriseret ved:
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 I det pædagogiske arbejde er der mange løsninger – og få absolutter. Tilsvarende har ledelsen mulighed for at vælge mellem mange mulige løsninger I pædagogisk arbejde er produktionsapparatet pædagogen selv, det betyder i modsætning til en maskine eller industrirobot at output ikke er 100 % forudsigeligt, men afhængigt både at pædagogen og barnet. Det tager ledelsen højde for. I pædagogisk arbejdet er fokus på udvikling af ”råstoffet” (barnet) ikke forarbejdning til en bestemt model
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Professionsfaglig ledelse – hvor professionsfagligheden bl.a. betyder fokus på brugeren i velfærdsydelsen; tværfaglighed og medbestemmelse Professionel ledelse i forhold til økonomi, struktur, rammer og beslutsomhed. Kerneydelse i centrum : –”livet” i dagtilbuddet er i centrum, –børnefællesskabet / barnet er i centrum Stå fast på pædagogiske værdier Ny type evaluering af institutioner for udvikling af individerne Ny Nordisk ledelse
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 ”Fremme udviklingen af livsduelige børn og unge med vilje og evne til at skabe værdi for de fællesskaber, de indgår i under deres opvækst og uddannelse og senere, på arbejdsmarkedet og i deres civile liv.” Vi skal uddanne unge til et samfund, som vi ikke ved, hvordan ser ud. Det stiller store krav til de unges livsduelighed – dels til deres evne til at indgå i fællesskaber og skabe værdi for andre og dels i evnen til at skabe sammenhæng i eget liv Om manifestpunkt 2
NLS ledertræf 2012 Landerapport Danmark NLS Ledertræf 2012 Ny Nordisk ledelse Et fælles bud : Demokratiske nordiske værdier –tillid dialog, fælles ansvarlighed, samarbejde og inklusion. Ny nordisk ledelse skal værdier kombineres med professionsfaglig ledelsessyn –Ledelse er kontekst afhængig – kerne opgaven er med til at forme ledelse. –Arbejde med udfordrende ledelse,- forhandlet ledelses frem for Kontrolleret ledelse