Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen
2 Specialeplanlægning – Lang tradition 1970’erne: Planlægnings- og visitationsudvalget – rapporter om udvalgte områder/funktioner 1989: SST skal gennemgå og fastlægge varetagelse af det (mest) specialiserede 1992, 1996 og 2001: SST Vejledning om specialeplanlægning 2007: Sundhedsloven: SST fastsætter krav til og godkender placering af … Flere understøttende initiativer: fx Kræftplan II lægger vægt på samling for at sikre kvalitet
3 Sundhedsloven: Formål - Specialeplanlægning Let og lige adgang Høj kvalitet Sammenhæng Valgfrihed Let adgang til information Gennemsigtighed Kort ventetid Fokus på forebyggelse Samme kvalitet uanset tid og sted -> Kvalitet frem for nærhed Kriterier for vurdering Kompleksitet Sjældenhed Resurseforbrug Understøtte Forskning og udvikling Uddannelse Andre overvejelser Geografiske hensyn Øvelse gør mester
4 Sundhedslov § Specialeplanlægning SST – efter høring i Rådgivende Udvalg: Fastsætter krav til og godkendelse af placering af specialfunktioner på offentlige og private sygehuse Fastsætter krav til hovedfunktioner som grundlag for regionens planlægning Kan inddrage godkendelse Regionsrådet: Udarbejder sundhedsplan efter rådgivning fra SST Udarbejder årlig statusrapport om specialfunktioner Indgår aftaler om benyttelse af specialfunktioner på offentlige og private sygehuse
5 Specialeplanlægning - Begreber Hovedfunktion Omfatter 90% af alle sygehusopgaver Specialfunktion Omfatter Regionsfunktioner – placeres på 1-3 sygehuse i hver region Højt specialiserede funktioner – placeres 1-3 steder Stor forskel mellem fordeling inden for specialerne
6 Specialeplanlægning – Proces Gennemgang af alle specialer Specialegrupper med sundhedsfaglig deltagelse fra relevante faglige selskaber og regioner Tværgående regional baggrundsgruppe Rådgivende udvalg: som fastsat i loven: SST (formand), SUM, regioner 5, DMS 4, sygeplejefagligt selskab 1
7 SpecialeRapport og SpecialeVejledning Specialearbejdsgruppe Rapport efter fast disposition, sider: opgaver, udfordringer, organisering, krav mm. Sundhedsstyrelsen Generel vejledning pba SUM bekendtgørelse Specialevejledning, 5-8 sider: opgaver, udvikling, krav på hovedfunktions- og specialiseret niveau. Efter ansøgningsproces + placering af regions- og højt specialiserede funktioner. Udmeldes elektronisk på
8 Specialeplanlægning – Formål: høj kvalitet Det overordnede mål - kvalitet - sikres gennem fokus på: Sundhedsfaglige kernekrav – skal opfyldes af alle offentlige og private sygehuse Kompetencer, volumen, robusthed Kompleksitet, samarbejde med andre funktioner Dokumentation, kvalitetsopfølgning, akkreditering Sammenhængende forløb
9 Specialeplanlægning - Øvrige krav Øvrige krav – skal opfyldes af offentlige sygehuse + private som indgår aftale med det offentlige Uddannelse, forskning, udvikling, internationalt ”øje” Forsyningsforpligtelse Samarbejde om udbredelse Vurdering af nye og særlige funktioner, MTV o.a.
10 Ansøgningsproces SST Generel vejledning: udmønter § 208 SST Specialevejledning for hvert speciale Hver region ansøger for alle specialer samtidigt: for hvert speciale oplysning om: hvilke funktioner, hvor, hvorledes opfyldes krav Ansøgningsfrist 1. juni 2009 SST afgørelse oktober 2009: sikre bæredygtige enheder samt landsdækkende tilbud Specialevejledninger revideres hvert 3. år – evt. nødvendige justeringer dog løbende
11 Specialeplanlægning – status efterår 2008 Tidsplan fulgt Generel og stor opbakning til processen og eksplicit til samling af det sjældne og svære/komplicerede fra: Faglige selskaber – ”god proces som vi kan arbejde videre med” Regionerne – synliggøres bl.a. gennem implementering af SST rapporten ”Styrket akutberedskab” fra 2007, der anbefaler antal skadestuer reduceret fra ca. 45 til ”fælles akutmodtagelser”
12
13 Volumen – øvelse gør mester Almindeligt accepteret, nu også evidens på person/afd./sygehusniveau Gælder alle faggrupper Gælder antal procedurer pr. person og pr. afd. Min. antal afhænger af proceduren Tommelfingerregel: 3 eksperter – hver 30 procedurer -> min 100 procedurer/afd. Medfører samling af opgaver, centralisering Problem: centralisering over for nærhed; fagligt ønske om at varetage det specialiserede
14 Samarbejde med andre specialer Samarbejde med specialer på samme niveau i stigende grad nødvendigt – fx multidisciplinære teams, MDT, ved kræft: Udredning Diagnostiske – billeddannende, laboratorier Medicinske, kirurgiske Behandling Anæstesi, intensiv, blod Medicinske, kirurgiske Afhængigt af funktionen krav om samme matrikel eller at afstand kan accepteres Af betydning for nutiden: behandling af den enkelte patient - og for fremtiden: forskning, udvikling og uddannelse
15 Forsyningsforpligtelse Ingen eksplicitte krav, men forventning om at Specialiserede funktioner leveres døgnet rundt, året rundt – min. 3 eksperter Hovedfunktioner tilsvarende med mindre andet specifikt planlagt, fx elektive funktioner Problem: at sikre nærhed og kvalitet i en tid med personalemangel og tiltagende krav om specialiserede ydelser
16 Dokumentation og kvalitetsudvikling Dokumentation – til brug for egen afd., sygehus, region nationale formål, fx LPR, kliniske databaser Kvalitetsudvikling – omfatter bl.a. programmer i egen afd., sygehus, region nationalt fx NIP, akkreditering - Danske Model Statusrapporter – fastsat i lovens § 208 krav/model under udvikling
17 Ekspertise Rigtige faggrupper Rigtig videre/efteruddannelse Rigtigt antal til stede døgnet rundt, året rundt Problem: Mangel inden for alle faggrupper (som resten af samfundet) Mulige løsninger: færre akutte enheder, opgaveglidning, samarbejde i teams, attraktiv arbejdsplads, nytænkning