Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOle Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Ann C. Lyngberg Afdelingslæge, ph.d. Sundhedsstyrelsen Ansøgning om varetagelse af specialfunktioner
2
2 Specialfunktioner Specialfunktioner Regionsfunktioner Højt specialiserede funktioner Specialfunktioner må fremover kun varetages efter godkendelse af Sundhedsstyrelsen Der skal IKKE søges om varetagelse af hovedfunktioner
3
3 Ansøgning om specialfunktioner Specialfunktioner på offentlige og private sygehuse skal godkendes Ansøgninger om specialfunktioner på offentlige sygehuse fremsendes af regionerne Private sygehuse kan fremsende ansøgning direkte til Sundhedsstyrelsen eller i samarbejde med en region Samlet skal ansøgningsmaterialet give tilstrækkelig information til at kvalificere Sundhedsstyrelsens vurdering
4
4 Særligt for private udbydere Der stilles samme krav til offentlige og private Private sygehuse med driftsoverenskomst el.lign. Skal opfylde samme krav som offentlige: sundhedsfaglige kernekrav og krav om forskning, udvikling og uddannelse Private sygehuse, der varetager funktioner i medfør af reglerne om udvidet frit sygehusvalg Skal opfylde de sundhedsfaglige kernekrav Dog i særlige tilfælde også øvrige krav, fx hvis private varetager en betydelig del af den samlede aktivitet
5
5 Ansøgningsfrist Ansøgningsfrist den 1. juni 2009 Ansøgning skal ske elektronisk til Specialeplanlaegning@sst.dk Information kan findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk Ansøgningsmaterialet skal anvendes Gælder både for regioner og private sygehuse
6
6 Ansøgningsmateriale Specifikt ansøgningsmateriale for hvert speciale Det specifikke materiale findes under specialet Følgende materiale skal indsendes Specialeansøgning (anvend skabelonen) Bilag 1. Samlet oversigt over specialer Bilag 2. Specialespecifikt ansøgningsskema Bilag 3. Adresseliste Alt indsendt materiale vil være underlagt offentlighedsloven
7
7 Baggrundsmateriale Vejledende materiale Forklaring til specialeansøgning og bilag Følgebrev til ansøgningsmaterialet Vejledning om udmøntning af Sundhedslovens §208 om specialeplanlægning Notat vedr. generelle principper, krav og anbefalinger for specialeplanlægning Notat vedr. ansøgningsproces Notat vedr. formaliseret samarbejde Præciseringsnotat
8
8 Specialevejledningerne Specialevejledningerne er endelige for denne ansøgningsrunde og udstikker råderummet Sundhedsstyrelsen vurderer løbende behovet for at revidere specialevejledninger Aktuelle specialevejledninger kan findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk
9
9 Sundhedsfaglige kernekrav 1 Kapacitet og robusthed Hele døgnet, året rundt Sikre opbygning og udvikling af erfaring og fagligt miljø 3 speciallæger Aktivitet, erfaring og ekspertise Sundhedsfaglig erfaring og volumen på både individ-, enheds- og sygehusniveau Tilstrækkelig aktivitet til at opnå, vedligeholde og udvikle erfaring inden for alle faggrupper Kompetencer Læger, plejepersonale og andet personale
10
10 Sundhedsfaglige kernekrav 2 Assistance, samarbejde og faciliteter Generelt forudsættes samarbejde med andre specialer samt med andre sygehuse, der varetager tilsvarende funktioner – både på samme og højere funktionsniveau Specialevejledningernes specifikke krav vedr. assistance fra eget speciale, andre specialer og evt. faciliteter Konkret vurdering af den enkelte specialfunktion Kvalitet og dokumentation Sikre høj kvalitet i varetagelsen af specialfunktioner Sikre at indsatsen løbende dokumenteres Specifikke kliniske retningslinjer Årlig statusrapport om opfyldelsen af kravene
11
11 Sundhedsfaglige kernekrav 3 Sammenhængende patientforløb Generelt samarbejde om patientforløb med hovedfunktion, med andre specialfunktioner og ved overgange mellem primær- og sekundærsektor Desuden Orientering til Sundhedsstyrelsen Såfremt varetagelsen af funktionen ikke sker i overensstemmelse med de fastsatte krav og forpligtelser, fx hvis der i en periode opstår problemer med kapacitet, kvalitet, assistance fra eget speciale eller andet
12
12 Øvrige krav Forskning, udvikling og uddannelse Forsknings- og udviklingsopgaver i relation til funktionen. Der kan etableres en tværgående arbejdsdeling Deltage i uddannelse inkl. lægelig videreuddannelse Forsyningsforpligtigelse Vurdering af nye og særlige ydelser Gennemføre vurderinger/analyser og medicinske teknologivurderinger (MTV) før ny teknologi og nye behandlinger mv. tages i brug Samarbejde om udbredelse Udbredelse af funktioner, som er blevet almindeligt kendte og ukomplicerede – efter godkendelse fra Sundhedsstyrelsen
13
13 Organiseringen af specialfunktioner Sikre sammenhæng mellem regionsfunktioner og højt specialiserede funktioner Sikre sammenhæng med hovedfunktionsniveauet og med assisterende og samarbejdende specialer Sikre koordinering mellem funktioner af samme art
14
14 Godkendt varetagelse af en specialfunktion Kan kun varetages på det bestemte navngivne sygehus og på den fysiske lokalitet som er godkendt, dvs Der er opnået selvstændig godkendelse af funktionen på matriklen Eller der er opnået godkendelse af varetagelsen som led i en samarbejdsaftale, hvori indgår at hele eller dele af funktionen varetages på den givne matrikel Undtaget er udefunktioner Dvs det samme personale som på matriklen med specialfunktion varetager funktionen i mindre omfang på andre matrikler (fx udeambulatorium)
15
15 Formaliseret samarbejde Forudsætter en skriftlig samarbejdsaftale Sundhedsstyrelsen skal godkende et formaliseret samarbejde hvis Samarbejdet omhandler en specialfunktion og Specialfunktionen eller dele deraf ønskes varetaget på et andet sygehus end der, hvor funktionen søges selvstændigt godkendt Redegørelse indgår i specialeansøgningen Detaljeringsgrad mindst som ved selvstændig ansøgning Fokus på faglige kernekrav fx relevant multidisciplinært samarbejde Redegørelse for sikring af samarbejde, patientforløb mv Hver specialfunktion beskrives for sig
16
16 Ansvar og dokumentation Ansøgende part har ansvar for at det indsendte ansøgningsmateriale er korrekt og fyldestgørende Ved indsendelse af ansøgningsmaterialet kræves generelt ikke specifik dokumentation Sundhedsstyrelsen kan anmode om yderligere dokumentation Private sygehuse skal redegøre for aftaler med regionerne om varetagelse af specialfunktioner
17
17 Specialeansøgningen Varetagelse af en specialfunktion beskrives i specialeansøgningen for det speciale, hvori funktionen er beskrevet i specialevejledningen Funktioner beskrives med det korte navn der er angivet i bilag 2b Ikke unødvendige gentagelser Det angivne maksimale antal sider er vejledende
18
18 Specialeansøgning – kapitel 1 og 2 Kort baggrund mhp forståelse af kapitel 3 og 4 Specialets organisering i godkendelsesperioden Generelle overvejelser om bl.a. den planlagte organisering af specialet, sammenhæng på tværs af specialer, implementeringsplan og tidshorisont samt fremtidig udvikling. Der ønskes ikke Specifikke beskrivelser og overvejelser der relevant kan beskrives i de næste kapitler Generelle beskrivelser af specialet, lærebogsstof, fremtidsønsker eller udtræk af fx specialets aktivitetstal
19
19 Specialeansøgning – kapitel 3 og 4 Beskrivelse af varetagelsen af specialfunktioner Inkl. om kravene til varetagelse af funktioner opfyldes i overensstemmelse med specialevejledningen For en specialfunktion Minimum 3 speciallæger, der kan varetage den Tilstrækkelig kapacitet og robusthed Varetagelse hele døgnet, året rundt Sikre opbygning og udvikling af erfaring og fagligt miljø Kan være undtaget: små specialer, elektive eller meget små funktioner samt private rent elektive sygehuse Der kan være særlige aftaler fx ved speciallægemangel Evt. usikkerhedsmomenter bedes kommenteret Fx hvordan rekrutteringen, oplæring mv sikres
20
20 Specialeansøgning - kapitel 3 og 4 - fortsat Ved manglende opfyldelse af kravene Skal dette specifikt redegøres for Inkl. baggrund og den forventede betydning heraf Hvordan der kompenseres for manglerne Hvis et samarbejdende speciale/facilitet ikke forefindes på sygehuset redegøres for samarbejde med det pågældende speciale/facilitet Der ønskes ikke Gentagelse af beskrivelsen af opfyldelsen af krav fx i afsnit 4.3 (højt specialiseret niveau) såfremt samme krav er opfyldt i afsnit 3.3 (regionsfunktionsniveau) Generelle opgørelser fx af vagtplanlægning eller af det medicinske udstyr
21
21 Bilagene Bilag 1. Samlet oversigt Bilag 2. Specialespecifikt ansøgningsskema Bilag 2a: ark ”Placering” Bilag 2b: ark ”Sygehus” Bilag 3. Adresseliste Bilagene skal Supplere specialeansøgningen, særligt kapitel 3 og 4 Tjene som overblik over de ansøgte funktioner
22
22
23
23
24
24 Bilag 1 og 2a Bilag 1 angiv de relevante fysiske matrikler Bilag 2a angiv matrikler med En eller flere regionsfunktioner En eller flere højt specialiserede funktioner Formaliseret samarbejde angives som FS
25
25 Bilag 2b Et skema (ark) for én afdeling på én matrikel De anførte funktioner er sprogligt forkortede Udfyld alle kolonner for ansøgte funktioner Inkl. befolkningsunderlag Dog kun de relevante tal for volumen og aktivitet Planlagte afvigelser Skal kommenteres i kapitel 3 og 4 Særligt gældende, hvis kravene ikke opfyldes, herunder også hvis volumen, befolkningsunderlag, assistancetider, antal speciallæger mv. ikke opfyldes
26
26 Bilag 2b - fortsat Oplys matrikel-entydig SKS-kode mhp entydig identifikation Oplys hvorvidt der er tale om skøn eller udtræk Oplys om status for landsdækkende/egne retningslinjer og kvalitetsdatabaser Hvis der ikke er egne retningslinjer og monitoreringsdatabase bedes dette kommenteret Oplys om evt. relevant forskning og uddannelse
27
27 Tidsperspektiv Sundhedsstyrelsens specialevejledning fra 2001 er aktuelt gældende Angiv hvornår evt. organisationsændringer mv. planlægges Beskriv hvor og hvordan funktionen varetages indtil den endelige organisering Forventes implementeret senest med udgangen af 2010 medmindre andet aftales Senere ændringer af organiseringen skal godkendes af Sundhedsstyrelsen
28
28 Godkendelse Beslutning om godkendelse af specialfunktioner forventes oktober 2009 Efter vurdering af den enkelte ansøgning samt vurdering af varetagelse på tværs af landet Ansøgere meddeles hvilke funktioner, der må varetages på hvilke sygehuse, evt. ledsaget af kommentarer og supplerende krav Offentliggøres på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk Godkendelse indtil næste ansøgningsrunde, dvs. typisk 3 år
29
29 Spørgsmål Spørgsmål indsendes til Sundhedsstyrelsen via e-mail til specialeplanlaegning@sst.dk I særlige tilfælde kan der rettes telefonisk henvendelse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.