Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone Stub Petersen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 1
Problem Baseret Læring: PBL AAU modellen Gruppearbejde - øvelse Problemorientering + øvelse Tips til projektet Værktøjer til projektarbejdet Struktureringsværktøjer - Brainstorm, fremtidsværksted, struktur- og flowdiagrammer IT’s kontekst Indhold © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 2
Læringsmål Efter denne kursusgang skulle du gerne: have kendskab til studieformen ved Aalborg Universitet, have kendskab til nogle af de redskaber, som anvendes i studiet, have formuleret forventninger til og mål for P0-projektet, herunder en samarbejdsaftale. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 3
Hvad er principperne bag PBL ? Diskuter med naboerne 5 min End
PBL- principper Læring Problembaseret Kontekstuel Projekt organiseret Erfaringsorienteret Socialt Deltager styret Gruppebaseret Indhold Teori-praksis relationen Interdisciplinær Eksemplarisk læring Meta-læring 5
PBL- principper Fortalt af studerende 6
Gruppearbejde - øvelse På baggrund af egne erfaringer Med inspiration fra gode råd fra P0 på Datalogi og Software sidste år Diskuter i jeres egen gruppe hvordan (hvem og hvornår) i vil planlægge jeres: 1.Samarbejde 2.Projektledelse (tid og personer) 3.Vejledersamarbejde 4.Projektstrukturering 7
En unik og kompleks arbejdsopgave, En tidsbegrænset og målorienteret opgave med et dokumenteret resultat. Definition af et projekt: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: 8
Billede: Projektarbejdets faser Projektfaser: Initierende problem Problemanalyse Problemformulering Projektafgrænsning Problemløsning Rapportering Projekttid Dokumentation Arbejdspapirer Rapport © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 9
Synopsis Forord Indholdsfortegnelse Indledning 1. Hoveddel: problemanalyse Problemformulering og - afgrænsning 2. Hoveddel: problemløsning Konklusion Referenceliste Appendiks og bilag Rapporten: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: 10
HOLD STYR PÅ KILDERNE Chicago-metoden Reference i teksten: Navn plus årstal, eks. (Jensen, 1999a) Referencelisten: Alfabetisk, efternavn og årstal, eks. Jensen, Hans (1999a): ” Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg Nummer-metoden Reference i teksten: Et nummer, eks. [4] Referencelisten: I nummerorden eks. [4] Hans Jensen, Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg 1999a © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: home6.inet.tele.dk/aamsk/husk_z.gif 11
Referenceliste Referencelisten skal indeholde så præcise oplysninger som muligt: –Bøger: Forfatter(e), år, titel,forlag, udgivelsessted, evt. ISBN- nummer. –Tidsskrifter: Samme + tidsskrift navn, nummer og dato/måned. –Internet: Så mange oplysninger som muligt, inkl. dato for downloading. –Personer: Navn, titel, virksomhed/institution. Chicago-metoden: Nummermetoden: Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 12
13 Arbejdsblade Identifikation (for egen og vejleders skyld!!): Dato, versionsnummer, gruppenummer, navn(e) Indledning: Hvad? (Om indhold) Hvordan? (Om relationer/sammenhæng) Hvilke metoder?
Tjek kommunikationens flow 14
15
Værktøjer til strukturering Billede: clipart/choice.gif Et kort ville hjælpe © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 16
Brainstorm Brainstorm er et værktøj til IDEgenerering Spillereglerne er (Asborn, 1941/1948) Det definerede tema/problem skal være velkendt for alle deltagere. Lad tankerne ”flyde over”. Kritik finder først sted senere. Jo flere ideer jo bedre. Bliv inspireret undervejs. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 17
Post-It brainstorm Bliv enige om, hvad udgangspunktet for brainstormingen skal være Generer ideer hver for sig og skriv dem på Post-it sedler Læs hinandens ideer og strukturer ideerne i fællesskab ved at flytte lapper indenfor samme kategori sammen Diskuter og vurder forslagene ud fra valgte kriterier, f.eks. interesser, realiserbarhed, ressourcer eller relevans. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 18
19
Mind-map Brainstorme ud fra dette spørgsmål og marker dem som hybrider til spørgsmålet. Tegne grene imellem spørgsmål og ideer, og brug forgreningerne til at detaljere forslagene. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Skaber overblik og ideer ved at: Skrive et aktuelt spørgsmål på midten af et stort stykke papir 20
Eksempel på mind-map Kilde: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 21
Årsags-virkningsdiagrammer © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:424) 22
Mål middel diagrammer © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:421) 23
24 Et par eksempler på sekventielle strukturer
25 Her er det processer … og her er det komponenter Flowdiagram