Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Krav til informationsformidling
Det Internationale Område Studieområde 3/
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: •Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed. Mål:
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Få styr på projektet PV 7 Efteråret 2010 Medialogi
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Synopsis VIP3/2012.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Studie rapport opbygning
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Projektopbygningen Iterativ og faseopdelt projektopbygning.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
1. MM SLP- kursus Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion til problemorienteret projektarbejde.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde målene for projektarbejdets faglighed gennem.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
1 Samarbejde, læring og projektmanagement (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk, i at planlægge og gennemføre.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Samarbejde, læring og projektstyring (SLP) Formål: Kursets formål er at støtte de studerende i at opfylde studieordningens mål for projektarbejdets faglighed.
Synopsis.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
SKABELON.
Introduktion til PBL og kurset 9 september 2011 Lars Peter Jensen og Christina Grann Myrdal
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
P0-erfaringsopsamling
Projektets mål og rammer

SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
StudieRetningsOpgaven
StudieRetningsOpgaven
StudieRetningsOpgaven
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone Stub Petersen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 1

 Problem Baseret Læring: PBL  AAU modellen  Gruppearbejde - øvelse  Problemorientering + øvelse  Tips til projektet  Værktøjer til projektarbejdet  Struktureringsværktøjer - Brainstorm, fremtidsværksted, struktur- og flowdiagrammer  IT’s kontekst Indhold © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 2

Læringsmål Efter denne kursusgang skulle du gerne: have kendskab til studieformen ved Aalborg Universitet, have kendskab til nogle af de redskaber, som anvendes i studiet, have formuleret forventninger til og mål for P0-projektet, herunder en samarbejdsaftale. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 3

Hvad er principperne bag PBL ? Diskuter med naboerne 5 min End

PBL- principper Læring Problembaseret Kontekstuel Projekt organiseret Erfaringsorienteret Socialt Deltager styret Gruppebaseret Indhold Teori-praksis relationen Interdisciplinær Eksemplarisk læring Meta-læring 5

PBL- principper Fortalt af studerende 6

Gruppearbejde - øvelse På baggrund af egne erfaringer Med inspiration fra gode råd fra P0 på Datalogi og Software sidste år Diskuter i jeres egen gruppe hvordan (hvem og hvornår) i vil planlægge jeres: 1.Samarbejde 2.Projektledelse (tid og personer) 3.Vejledersamarbejde 4.Projektstrukturering 7

En unik og kompleks arbejdsopgave, En tidsbegrænset og målorienteret opgave med et dokumenteret resultat. Definition af et projekt: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: 8

Billede: Projektarbejdets faser Projektfaser: Initierende problem Problemanalyse Problemformulering Projektafgrænsning Problemløsning Rapportering Projekttid Dokumentation Arbejdspapirer Rapport © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 9

Synopsis Forord Indholdsfortegnelse Indledning 1. Hoveddel: problemanalyse Problemformulering og - afgrænsning 2. Hoveddel: problemløsning Konklusion Referenceliste Appendiks og bilag Rapporten: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: 10

HOLD STYR PÅ KILDERNE Chicago-metoden Reference i teksten: Navn plus årstal, eks. (Jensen, 1999a) Referencelisten: Alfabetisk, efternavn og årstal, eks. Jensen, Hans (1999a): ” Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg Nummer-metoden Reference i teksten: Et nummer, eks. [4] Referencelisten: I nummerorden eks. [4] Hans Jensen, Elektroniske System, AAU Forlaget, Aalborg 1999a © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: home6.inet.tele.dk/aamsk/husk_z.gif 11

Referenceliste Referencelisten skal indeholde så præcise oplysninger som muligt: –Bøger: Forfatter(e), år, titel,forlag, udgivelsessted, evt. ISBN- nummer. –Tidsskrifter: Samme + tidsskrift navn, nummer og dato/måned. –Internet: Så mange oplysninger som muligt, inkl. dato for downloading. –Personer: Navn, titel, virksomhed/institution. Chicago-metoden: Nummermetoden: Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 12

13 Arbejdsblade Identifikation (for egen og vejleders skyld!!): Dato, versionsnummer, gruppenummer, navn(e) Indledning: Hvad? (Om indhold) Hvordan? (Om relationer/sammenhæng) Hvilke metoder?

Tjek kommunikationens flow 14

15

Værktøjer til strukturering Billede: clipart/choice.gif Et kort ville hjælpe © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 16

Brainstorm Brainstorm er et værktøj til IDEgenerering Spillereglerne er (Asborn, 1941/1948) Det definerede tema/problem skal være velkendt for alle deltagere. Lad tankerne ”flyde over”. Kritik finder først sted senere. Jo flere ideer jo bedre. Bliv inspireret undervejs. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 17

Post-It brainstorm Bliv enige om, hvad udgangspunktet for brainstormingen skal være Generer ideer hver for sig og skriv dem på Post-it sedler Læs hinandens ideer og strukturer ideerne i fællesskab ved at flytte lapper indenfor samme kategori sammen Diskuter og vurder forslagene ud fra valgte kriterier, f.eks. interesser, realiserbarhed, ressourcer eller relevans. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 18

19

Mind-map Brainstorme ud fra dette spørgsmål og marker dem som hybrider til spørgsmålet. Tegne grene imellem spørgsmål og ideer, og brug forgreningerne til at detaljere forslagene. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Skaber overblik og ideer ved at: Skrive et aktuelt spørgsmål på midten af et stort stykke papir 20

Eksempel på mind-map Kilde: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 21

Årsags-virkningsdiagrammer © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:424) 22

Mål middel diagrammer © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:421) 23

24 Et par eksempler på sekventielle strukturer

25 Her er det processer … og her er det komponenter Flowdiagram