Vurdering og anerkendelse af udenlandske uddannelser Beskæftigelsesregion Midtjylland Netværksmøde den 13. september 2013 v. Montse Badia Serrano Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Kontor for Vurdering og Anerkendelse af Udenlandske Uddannelseskvalifikationer Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Vi vil fortælle jer om: Hvem vi er – Kontor for Vurdering og Anerkendelse af Udenlandske uddannelser Hvad vi laver – Niveauvurderinger Lovregulerede erhverv og autorisation Hvordan søger man om en vurdering? Vores hjemmeside Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Kontor for Vurdering og Anerkendelse af Udenlandske Uddannelser Hovedopgaver: Vurdering af udenlandske uddannelser Lisabonkonvention – 47 lande Lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer bekendtgørelse nr. 371 af 13. april 2007). Godkendelse af udenlandske læreruddannelser Koordinerende myndighed for de lovregulerede erhverv. National og international enhed for anerkendelse i Danmark Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Styrelsen foretog ca vurderinger af udenlandske uddannelser i 2012 Flere tal om vurdering og anerkendelse: fivu.dk/anerkendelse/beretningfivu.dk/anerkendelse/beretning Flere tal om vurdering og anerkendelse: fivu.dk/anerkendelse/beretningfivu.dk/anerkendelse/beretning
Vurdering af udenlandske uddannelser Fortæller, hvad uddannelsen svarer til i Danmark: niveau og så vidt muligt fagområde Kan bruges ved jobsøgning, optagelse på uddannelse, i a-kasse, merit, m.m. Kun afsluttede og anerkendte uddannelser vurderes Tager normalt højst to måneder Gratis, men omfatter ikke oversættelser Find vejledning og ansøgningsblanket på fivu.dk/anerkendelse fivu.dk/anerkendelse
Hvordan vurderer vi uddannelsen? Vi ser blandt andet på: Uddannelsens normerede længde og tidpunkt Adgangskrav og niveau i uddannelseslandet Faglig sammensætning - herunder mængden af almene fag og indhold af større skriftlig opgave Forholdet mellem teori og praktik Væsentlige forskelle i forhold til den tilsvarende danske uddannelse/niveau Tidligere vurderinger af uddannelsen eller af lignende uddannelser Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Lad os starte med nogle eksempler Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Kvinde, 29 år, Iran. Lang videregående uddannelse som i Iran giver direkte adgang til erhvervet som farmaceut -Job på apotek autorisation, normalt opkvalificering -Job på virksomhed/forskning ikke reguleret Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Mand, 36 år, Indien. Skuespiller, Sanger. Erhvervsuddannelse som varme-installatør i Indien -Skuespil? -Grunduddannelse for voksne? -Opkvalificering? erhvervsakademi uddannelse -Autorisation? Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Mand, 60+ år, Rumænien. Uddannelse som sygeplejerske. Autorisation som sygeplejerske i Rumænien. -Skal han have autorisation? -Er han omfattet af EU’s direktiv om automatisk anerkendelse? - irective_in_practice/automatic_recognition/index_en.htmhttp://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/d irective_in_practice/automatic_recognition/index_en.htm Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Kvinde, 34, Sverige. Har arbejdet som SOSU-assistent i Sverige. Ingen autorisation. -I Danmark er SOSU assistent lovreguleret siden SOSU medhjælper er ikke lovreguleret. -Realkompetencevurdering Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Mand, 60, Sverige. Har en ‘Master of Philosophy’ fra Canterbury University, GB. Har en gymnasial uddannelse fra Uk. -Offentligt anerkendt? Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Lovregulerede erhverv Omkring 117 erhverv er lovregulerede i Danmark og kræver autorisation (f.eks. læge, sygeplejerske, elinstallatør, maskinmester) Kompetente myndigheder (f.eks. Sundhedsstyrelsen) afgør, om der kan opnås autorisation Styrelsen for Universiteter og Internationalisering er kompetent myndighed for folkeskole- og gymnasielærere Ansøgningen sendes direkte til den kompetente myndighed Dokumentationskravet fastsættes af den kompetente myndighed Læs mere på Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Sådan ansøges der om en vurdering Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Det skal man sende til os 1. Ansøgningsskema ( 2. Eksamensbevis 3. Karakterudskrift (så vidt muligt) 4. Eksamensbevis for den adgangsgivende uddannelse. 5. Oversættelser (hvis dokumenterne ikke er på dansk, norsk, svensk, engelsk, tysk eller fransk) 6. Eventuel navneforandringsattest 7. Eventuelle tidligere vurderinger fra Styrelsen. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Krav om ”bekræftede kopier” – dvs. kopier, der er bekræftet af tredjepart at stemme overens med originalerne. Kopier kan bekræftes af: 1. dansk myndighed: en dansk myndighed (f.eks. kommune, jobcenter eller uddannelsesinstitution) 2. den institution/myndighed, der har udstedt dokumentet 3. ambassaden/konsulatet i Danmark for det land, hvor dokumentet er udstedt 4. en dansk ambassade eller et dansk konsulat. For en række lande opfordrer vi ansøgerne til at indsende originale uddannelsesdokumenter. Det skal man sende til os Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Flygtninge uden uddannelsesdokumenter: Vejledende udtalelse Ring til UI for at afklare, da der er særlige hensyn Uddannelsesforløbet skal kunne rekonstrueres Realkompetencevurdering Særlige tilfælde Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
3. VURs hjemmeside Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Links Kontorets side: Eksamenshåndbog: Landehåndbog: Liste over lovregulerede erhverv:
Spørgsmål? Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Kontakt Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Bredgade København K Tlf.: Montse Badia Serrano Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser