Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Jeg støtter barnet ved:
Det autentiske menneske
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skolebestyrelsen & værdier
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Lærerprofessionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
AKT på Dybbøl Skolen.
Gruppevejledning på tæt hold
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
PERSONLIGE KOMPETENCER
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Målrettet kommunikation
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Team Nordahl og Skibet Skole
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Hvordan motiverer vi de unge?
Kommunikation Modul A.
Trivsel og mental sundhed
"De er jo så søde alle sammen"
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Mental sundhed Hvordan kan du som underviser på en efterskole styrke elevernes mentale sundhed? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Opstarts-mini-øvelse Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Hvad kan en simpel øvelse som denne?  Løfte stemningen  Styrke relationerne  Skabe tryghed  Træne kommunikative kompetencer Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Præsentation  Underviser (DGI, folkeskole, efterskole, IHS)  Cand. pæd. i pædagogisk psykologi  Kooperativ læring og evidensbaseret undervisning  Volleyball  Kommunikation  Mental sundhed  Foredrag, temadage, værdiprocesser, kurser, facilitering mm Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Opmærksomhedstjek  På en skala fra Hvor opmærksom er du lige nu? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Workshoppens formål Viden Inspiration Motivation Refleksion Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Forskning om mental sundhed Jo flere steder der sættes ind, des længere tid virker det!  Skolens værdier  Undervisningsmetoder  Undervisningens indhold  Lærerens rolle  Elevernes roller og mentale kompetencer  Forældres rolle  Relationer til det omgivende samfund Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Hvad er mental sundhed? Psykisk dimension Mental sundhed Social dimension Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Den sociale dimension Består især afEn stærk social dimension er kendetegnet af KommunikationTrivsel Social anerkendelse Inklusion Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Kommunikative kompetencer Der kan bl.a. arbejdes med:  Aktiv lytning (nik anerkendende, ti stille!)  Nærvær/ opmærksomhed (at skrue op og ned)  Øjenkontakt (naturlig)  At aflæse andres mimik og kropssprog  Empati – evnen til at genkende og forstå andres følelser  At stille gode spørgsmål (åbne)  Feedback (f.eks. Sandwichmodellen)  Konfllikthåndtering (bliv på egen banehalvdel) Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Øvelse: træning i at lytte Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Hvad kan denne simple øvelse? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Den psykiske dimension Består afEn stærk psykisk dimension TankerSelvværd FølelserPositiv selvopfattelse Vilje Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Miniøvelse  Om lidt peger jeg på én af jer – den, jeg peger på skal herop, stå på denne stol og synge første vers af ”I østen stiger solen op”.  Hvad tænkte og mærkede du? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Den psykiske dimension Her er nogle bud på, hvad der kan arbejdes med:  Eleverne kan få øje på og påvirke egne automatiske tanker  Negative følelser er normale  Det er godt at snakke om det, der er svært  Arbejd med elevernes vilje  Hvem er jeg? Hvad er vigtigt for mig? Hvad er jeg god til?  Mærke efter  Sig fra! Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Individuel øvelse 1. Tænk på de gange i dit liv, hvor du har truffet store beslutninger. Overvej, hvordan du har truffet disse beslutninger. Har du gjort det primært via din mavefornemmelse eller har du brugt din analytiske del af hjernen? 2. Fortæl om dine tanker og overvejelser til din skuldermakker Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Mental sundhed Lavt selvværdHøjt selvværd Ikke inkluderetMental usundhedUdstødende fællesskab InkluderetStøttende fællesskabMental sundhed Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 Kilde: Karen Wistoft (2012) s

Bud på, hvordan unge menneskers mentale sundhed kan styrkes: Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 OmrådeHvordan Skolens værdigrundlagEt værdisæt, der støtter positiv adfærd UndervisningsmetoderBrug af kooperative metoder. Skab mulighederne for at det kan trænes Undervisningens indholdLæg små øvelser ind, der styrker den sociale og psykiske dimension. Se slide 11 og 16 Underviserens rolle reflekter over hvordan eleverne ser dig spørg eleverne tjek din egen mentale sundhed Elevernes roller og mentale kompetencer Styrk deres bevidsthed og indsigt, træn de to dimensioner 19

Tre dimensioner af mening Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj At vide At ville At kunne

Refleksionsøvelse  Hvad tager du især med dig fra denne workshop, og hvordan kan du bruge dette i dit videre arbejde med at styrke unge menneskers mentale sundhed? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Hvis du vil vide lidt mere  Karen Wistoft (2012) Trivsel og selvværd – mental sundhed i skolen Hans Reitzels forlag  Karen Wistoft og Dan Grabowski (2010) Mental sundhed i skolen – evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed, Forlaget Lundtofte  Niels Ulrik Sørensen m.fl. og Center for Ungdomsforskning (2011) Når det er svært at være ung i DK  Sundhedsstyrelsen (2008) Fremme af mental sundhed – baggrund, begreb og determinanter  Forslag til øvelser, oplæg og yderligere inspiration: Marieke Brinck, mobil: Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj

Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj