Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Mental sundhed Hvordan kan du som underviser på en efterskole styrke elevernes mentale sundhed? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Opstarts-mini-øvelse Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvad kan en simpel øvelse som denne? Løfte stemningen Styrke relationerne Skabe tryghed Træne kommunikative kompetencer Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Præsentation Underviser (DGI, folkeskole, efterskole, IHS) Cand. pæd. i pædagogisk psykologi Kooperativ læring og evidensbaseret undervisning Volleyball Kommunikation Mental sundhed Foredrag, temadage, værdiprocesser, kurser, facilitering mm Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Opmærksomhedstjek På en skala fra Hvor opmærksom er du lige nu? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Workshoppens formål Viden Inspiration Motivation Refleksion Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Forskning om mental sundhed Jo flere steder der sættes ind, des længere tid virker det! Skolens værdier Undervisningsmetoder Undervisningens indhold Lærerens rolle Elevernes roller og mentale kompetencer Forældres rolle Relationer til det omgivende samfund Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvad er mental sundhed? Psykisk dimension Mental sundhed Social dimension Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Den sociale dimension Består især afEn stærk social dimension er kendetegnet af KommunikationTrivsel Social anerkendelse Inklusion Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Kommunikative kompetencer Der kan bl.a. arbejdes med: Aktiv lytning (nik anerkendende, ti stille!) Nærvær/ opmærksomhed (at skrue op og ned) Øjenkontakt (naturlig) At aflæse andres mimik og kropssprog Empati – evnen til at genkende og forstå andres følelser At stille gode spørgsmål (åbne) Feedback (f.eks. Sandwichmodellen) Konfllikthåndtering (bliv på egen banehalvdel) Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Øvelse: træning i at lytte Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvad kan denne simple øvelse? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Den psykiske dimension Består afEn stærk psykisk dimension TankerSelvværd FølelserPositiv selvopfattelse Vilje Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Miniøvelse Om lidt peger jeg på én af jer – den, jeg peger på skal herop, stå på denne stol og synge første vers af ”I østen stiger solen op”. Hvad tænkte og mærkede du? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Den psykiske dimension Her er nogle bud på, hvad der kan arbejdes med: Eleverne kan få øje på og påvirke egne automatiske tanker Negative følelser er normale Det er godt at snakke om det, der er svært Arbejd med elevernes vilje Hvem er jeg? Hvad er vigtigt for mig? Hvad er jeg god til? Mærke efter Sig fra! Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Individuel øvelse 1. Tænk på de gange i dit liv, hvor du har truffet store beslutninger. Overvej, hvordan du har truffet disse beslutninger. Har du gjort det primært via din mavefornemmelse eller har du brugt din analytiske del af hjernen? 2. Fortæl om dine tanker og overvejelser til din skuldermakker Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Mental sundhed Lavt selvværdHøjt selvværd Ikke inkluderetMental usundhedUdstødende fællesskab InkluderetStøttende fællesskabMental sundhed Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 Kilde: Karen Wistoft (2012) s
Bud på, hvordan unge menneskers mentale sundhed kan styrkes: Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 OmrådeHvordan Skolens værdigrundlagEt værdisæt, der støtter positiv adfærd UndervisningsmetoderBrug af kooperative metoder. Skab mulighederne for at det kan trænes Undervisningens indholdLæg små øvelser ind, der styrker den sociale og psykiske dimension. Se slide 11 og 16 Underviserens rolle reflekter over hvordan eleverne ser dig spørg eleverne tjek din egen mentale sundhed Elevernes roller og mentale kompetencer Styrk deres bevidsthed og indsigt, træn de to dimensioner 19
Tre dimensioner af mening Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj At vide At ville At kunne
Refleksionsøvelse Hvad tager du især med dig fra denne workshop, og hvordan kan du bruge dette i dit videre arbejde med at styrke unge menneskers mentale sundhed? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvis du vil vide lidt mere Karen Wistoft (2012) Trivsel og selvværd – mental sundhed i skolen Hans Reitzels forlag Karen Wistoft og Dan Grabowski (2010) Mental sundhed i skolen – evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed, Forlaget Lundtofte Niels Ulrik Sørensen m.fl. og Center for Ungdomsforskning (2011) Når det er svært at være ung i DK Sundhedsstyrelsen (2008) Fremme af mental sundhed – baggrund, begreb og determinanter Forslag til øvelser, oplæg og yderligere inspiration: Marieke Brinck, mobil: Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj