Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Værdigrundlaget i Greve
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdspladsudvikling
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Ledelse og menneskesyn
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Sundhed på arbejdspladsen
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Tillid Temadag for AMIR
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Det Sociale Kapitel
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Uddannelse i sygefraværshåndtering
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Velkommen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Præsentation af ledelsesværktøjet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Kvartalsrapportering til ØU September 2018
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Fra visitator til borgerkonsulent
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Statens HR – Implementeringskoncept
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen

Rengøringschef Susanne G. Sørensen Områdeleder Susanne Ladefoged Afsnit Syd Højhuset Hovedrengøring Vinduespolering Områdeleder Randi Jørgensen Urban Medicinerhuset og Onkologisk Områdeleder Carl-Axel Sigsgaard Afsnit Nord Områdeleder Lone Piil Dronninglund Afsnit Syd øvrige bygninger Områdeleder Ketty Fløe Linnedfunktionen Afsnit nord Linnedfunktionen Afsnit syd Moppevaskerier Asnit nord og Syd Planlægning Tina Bundgård Kvalitetssikring Marie Røge Kvalitet og udvikling Drift Synlig ledelse – med afsæt i at turde og tydeligt at ville sine medarbejdere

Skabelon for Afdelingsplan Vision og værdigrundlag for Aalborg Sygehus Mål for Rengøringsafdelingen fastsat af Sygehus ledelsen Hvilke forandringer kan vi se lige omkring os/undervejs (muligheder/forandringer – styrker og svagheder) Rengøringsafdelingens visioner og værdigrundlag Rengøringsafdelingens egne målsætninger for at leve op til sygehusledelsen målsætninger for afdelingen Handleplaner for Året 20xx Mål handleplan succeskriterier

Værdier som afdelingen ledes ud fra Værdier for Aalborg Sygehus PROFESSIONALISME udtrykt gennem faglighed og NÆRVÆR. ANERKENDELSE som en værdi alle ansatte har behov for. ENGAGEMENT, der viser, at alle går op i det, de laver, og hvor nytænkning og nye måder at behandle, pleje og skabe ny viden på, giver en DYNAMISK arbejdsplads.

….og ud fra målsætningerne Medarbejderne Gennem uddannelse både personligt og fagligt skal medarbejdere klædes på til de kvalifikationskrav, der stilles til at kunne løse opgaverne bedst og billigst muligt. At minimerer sygefravær og personaleomsætning ved at sætte fokus på det brede arbejdsmiljø. Herunder: At forbedrer og udvikle teamarbejdet. At videreudvikle på bredere jobfunktioner Inddragelse af medarbejderne Forbedrer arbejdsmiljøet igennem metodeudvikling. Fokus på samtalen med medarbejderne Kunden/samarbejdspartnere Afdelingerne/Afsnittene skal opleve klare aftaler og aftaleopfyldelse med Rengøringsafdelingen om niveau og frekvens at vore kunder /samarbejdspartnere oplever Rengøringsafdelingen, som en professionel og fleksibel samarbejdspartner i forhold til løsning af vores kerneydelse (rengøring og drift af afdelingskøkkener og linned/uniformsfunktionen). Ligeledes som et alternativ til løsning af andre serviceopgaver, herunder oplever Rengøringsafdelingens medarbejdere, som en del af den øvrige medarbejder -gruppe i afsnittene oplever at vore medarbejdere tager ansvar i forhold til det arbejde, der skal udføres dér Øvrigt At afdelingen ledes med stram økonomisk styring At Rengøringsafdelingen løbende sætter fokus på kvalitetsudvikling og bidrager til at Aalborg sygehus bliver akkrediteret

Indsatsområder 2007/2008 Sygefravær 2009 kvalitet i opgaveløsningen 2010 ”helt ud til medarbejderne”

Indsatsområde 2007/2008 ”Sygefravær” organisationsstruktur herunder mål for afdelingen systematisk opfølgning på fravær intensiv forebyggende indsats forløb i anerkendende kommunikation Skabe nærvær i en stor organisation herunder teamorganisering, samtalen med medarbejderne

Indsatsområde 2009 ”kvalitet i opgaveløsningen” Ansættelse af drifttræner / trivselsmedarbejder Videreudvikling af introduktion af nye medarbejdere i afdelingen – fokus på de første 3 måneder Kompetenceafklaring af erfarne medarbejde. fokus på håndværket rengøring ERFA på tværs i afdelingen deltage aktivt i projektet ”de bedste arbejdspladser” indførelse af nye metodikker til gulv og inventar rengøring etablering af centrale moppevaskerier arbejde på at skabe en kultur ude i de enkelte team, hvordan sætter ”jeg” ting på dagsorden med ”den anerkende tilgang” forsættelse af Mus, fraværs- og evalueringssamtale forventningsafklarende møder med vore kunder træning i at omsætte aftaler til udført arbejde

Uddrag drifttræner - funktionsbeskrivelse Ansvar og Kompetence Ansvar i samarbejde med ledelsesteamet i Rengøringsafdelingen at arbejde for at nå de fastsatte mål træning af medarbejdere i Rengøringsafdelingen direkte på jobbet, så medarbejderen kan anvende arbejdsplaner og korrekt metodik Ressourceanvendelse At følge ressourceanvendelsen og påpege nødvendige ændringer til sikring af den optimale udnyttelse af arbejdsdagen for den enkelte. Medarbejder- og organisationsudvikling at medvirke til at skabe faglig kompetence, engagement og dynamik blandt medarbejderne at medvirke til at fastlægge og udvikle de overordnede retningslinier for medarbejderudvikling og uddannelsesplanlægning i samarbejde med Rengøringschefen og det øvrige ledelsesteam Faglige opgaver Træning på jobbet for erfarne medarbejdere Metodetræning sparringspartner for øvrige rengøringsledere og alle medarbejdere i løsning af rengøringsopgave Information at sikre en velfungerende intern information om alle væsentlige forhold af betydning for arbejdsindsats og trivsel hos medarbejderne

Indsat 2010 ”helt ud til medarbejderen" Fokus på de rette kvalifikationer ved ansættelse Oprettelse af superbrugerfunktion for afdelingskøkkenerne Implementering af nødplaner i alle rengøringsafdelingen afsnit Resultat af MTU bearbejdes og indsatsområder og handleplaner udpeges. Beslutninger implementeres Arbejdsgrundlag for teams udarbejdes Indførelse af nye metodikker til gulv og inventar rengøring Etablering af centrale moppevaskerier

…..Indsat 2010 forsat Oplæring og information til weekendmedarbejdere og øvrige ansatte på få timer Implementering af kvalitetsvurderinger / logbogsføring af leveret ydelse Fokus på det at arbejde i en serviceafdeling Kvalitetsstandarder, som vi bliver målt på gøres synlige og gøres operationelle

Hvordan hænger det sammen ……. kun fokus på et element af gangen giver ingen mening MEN et miks af Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi giver rigtig god mening : )