Handlingsplaner - Skolebestyrelsen ved Engelsborgskolens strategiske indsatsområder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Princip for kontaktforældre
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Handlingsplaner - Skolebestyrelsen ved Engelsborgskolens strategiske indsatsområder

Strategisk udgangspunkt og handlingsplaner Skolebestyrelsen har prioriteret fem strategiske udviklingsmål og indsatsområder. Formålet er at understøtte målet om at gøre Engelsborgskolen til en endnu bedre skole for elever, medarbejdere og forældre. Det skal ske gennem handlingsplaner, der udmøntes frem mod De fem områder er: Inklusion, Skolereform, Fysiske rammer og kapacitet, Skole-hjem samarbejde, Sammenhæng til uddannelsessystemet. I dette oplæg, der beskriver handlingplaner for aktiviteter I 2016, fokuserer vi på inklusion, skolereform og fysiske rammer og kapacitet. Tilgang til strategi og handlingsplaner: Vores strategiske beskrivelser indeholder i udgangspunktet tre elementer: Beskrivelse af nuværende situation, situationens udfordringer og baggrund for at adressere området Mål for en indsats på området Strategisk tilgang Handlingsplanerne tager udgangspunkt i strategien og beskriver, hvilke konkrete handlinger/leverancer, skolebestyrelsen tager initiativ til, for at nå de mål, der er sat i strategien. Handlingsplanerne indeholder ligeledes konkrete tidsplaner og ansvarsfordeling.

Inklusion – baggrund, udfordringer og strategi Baggrund og situation Inklusion er en vigtig del af Engelsborgskolen. Skolen har som led i kommunens overordnede "Handleplan for inklusion på skoleområdet" implementeret en række tiltag, der er forudsætning for at leve op til målsætningerne for inklusion. Målsætningerne er blandt andet beskrevet i kommunens handleplan og Engelsborgskolens pjece "Engelsborgskolen – en skole med plads til alle”. Skolebestyrelsen har formuleret et princip for inklusion på Engelsborgskolen, der beskriver skolens mål med inklusion og skolens og forældrenes ansvar i arbejdet med inklusion. Der er ligeledes udarbejdet en folder, hvor flere af ovenstående punkter er uddybet. I relation til inklusion arbejder Engelsborgskolen blandt andet med klasserumsledelse, relationskompetence, undervisningsdifferentiering mv. Engelsborgskolen arbejder endvidere med Systemisk Analyse af Læringsmiljøer (SAL), ligesom skolen har medarbejdere med særlige kompetencer inden for Adfærd, Kontakt og Trivsel (AKT). Begge dele understøtter inklusionsarbejdet på skolen. Skolens kompetencecenter har en række ressourcer, der ligeledes understøtter inklusionsarbejdet, bl.a. specialundervisningslærere, DSA-lærere (dansk som andet sprog), faglige vejledere og SSP- medarbejdere. Udfordringer og forhold med plads til forbedringer Inklusionssucces forudsætter mere end blot professionel håndtering af skolens ledelse og øvrige personale. Eksperter peger på, hvor vigtig forældrenes rolle er i inklusionsarbejdet, og derfor er det skolebestyrelsens strategi at understøtte forældrenes rolle i inklusionsarbejdet. På såvel det generelle som det konkrete plan har der i skolebestyrelsen været diskuteret forhold,der peger på et behov for en indsats, der øger indsigten i inklusionsarbejdet og også øger forældreengagementet. Det er således skolebestyrelsens hensigt at arbejde for at øge kendskabet til inklusionsarbejdet – herunder behovet for forældreinvolvering – og yderligere at understøtte et øget engagement i inklusionsarbejdet. Et helt konkret og aktuelt delemne under inklusion er “Digital Dannelse”, som skolebestyrelsen vil tage op som led I sit fokus på inklusion. Strategisk tilgang For at understøtte forældrenes muligheder for at samarbejde med skolen i inklusionsarbejdet kan skolen og bestyrelsen med fordel arbejde for sikre: Indsigt i hvad inklusion er og hvilke fordele, der er ved inklusion Viden om hvad der skal til for at inklusion kan lykkes – herunder hvilken rolle forældre spiller i arbejdet Kendskab til hvad forældrene konkret kan gøre for at understøtte inklusionsarbejdet. Derudover ønsker skolebestyrelsen at sætte fokus på digital dannelse som konkret emne som led i øget opmærksomhed på skolens inklusionsarbejde.

Inklusion - Handlingsplan Handlinger og leverancer Vi reviderer og genoptrykker skolens inklusionsfolder – og omdeler til alle forældre på skolen. Vi udarbejder gode råd til (kontakt-)forældremøder, som kan understøtte konstruktive samtaler om inklusionsrelaterede emner Vi arrangerer et storforældremøde, hvor udgangspunktet er digital dannelse og fælles ansvar – dette set som et hjørne af inklusionsemnet. Vi arrangerer tre eftermiddagsseminarer for kontaktforældre på skolen – et for hver af indskoling, mellemtrin og udskoling. Vi præciserer emnet, når vi kommer nærmere. På baggrund af eftermiddagsseminarene lægger vi en værktøjskasse på intra, hvor forældre kan se beskrivelser af, hvordan de kan understøtte inklusionsarbejdet. Tidsplan, ansvar og budget AktivitetForår‘ 16 Efterår ‘16 Forå r ‘17 Efter år ‘17 For år ‘18 Ansvar Inklusionsfolder Peter/ Jan/ Hanne/ Bettina Gode råd til forældremødet Storforældremøde Julie/ Anders/ Bettina Eftermiddagsseminarer Værktøjskasse

Skolereformen – baggrund, udfordringer og strategi Baggrund og situation Folkeskolereformen har tre mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund for de faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Konkrete temaer: En længere og mere varieret skoledag Lektiehjælp og faglig fordybelse Motion og bevægelse Den åbne skole Nye fag i skolen (Madkundskab, Håndværk og Design) Målstyret undervisning. Udgangspunkt i hvad eleverne skal lære Kompetenceudvikling af lærere og pædagoger Samarbejde mellem pædagoger og lærere Synlig læring Lyngby-Taarbæk kommune har i sin strategiplan for beskrevet sine kerneopgaver og fokusområder, der følger op på skolereformens implementering. Skolen vil i sin handleplan for skoleåret sikre konkret opfølgning på skolereformen. Det er målet med synlig læring, at alle elever skal lærer at lære mere, at der arbejdes med databaseret dokumentation for læring, og at der sker kontinuerlig fremdrift i læring på blandt eleverne. Udfordringer Skolereformen indeholder en lang række ændringer, der ikke alle kan implementeres og forankres med samme hast. Derfor ønsker skolebestyrelsen at støtte skolens lærere, pædagoger og ledelse i at fastholde løbende udvikling på de tre af skolen udpegede fokusområder: Den synligt lærende elev Feedback Dataindsamling & effektmåling Strategisk tilgang Over perioden indtil 2018 vil skolebestyrelsen på bestyrelsesmøder have fokus på hvert af de konkrete temaer i reformen og i projektet om synlig læring for at følge implementeringen på Engelsborgskolen.

Skolereform - Handlingsplan Handlinger og leverancer Vi drøfter på hvert skolebestyrelsesmøde et nyt tema under reformen og projektet om synlig læring. Tidsplan, ansvar og budget AktivitetFor år‘ 16 Efter år ‘16 Forå r ‘17 Efter år ‘17 For år ‘18 Ansvar Temadrøftelser i bestyrelsen

Fysiske rammer – baggrund, udfordringer og strategi Baggrund og situation Der opstår løbende udfordringer i forhold til lokalesituationen på Engelsborgskolen. Blandt andet i forbindelse med skolereformen, hvor en række nye aktiviteter fører til øget pladsbehov eller i tilfælde, hvor der fra kommunalt hold opstår ønske om at disponere over skolens lokaler. Imidlertid findes der enkelte områder, hvor lokalernes kapacitet formodentlig ikke udnyttes optimalt. Udfordringer Skolen har ikke et dokumenteret grundlag for lokalesituationen, som kan bruges som udgangspunkt for at skabe en optimal udnyttelse. Det betyder, at skolens elever og personale ikke har mulighed for at udnytte lokalernes udfoldelsesmuligheder optimalt. Strategisk tilgang For at opnå et dokumenteret grundlag for lokalesituationen ønsker skolebestyrelsen, at der etableres et overblik via anvendelse af forvaltningens space management rapport, fysiske besigtigelse mv.

Fysiske rammer – Handleplan Handlinger og leverancer Ved fysisk besigtigelse og ved gennemlæsning af forvaltningens space management rapport etableres et overblik/en kortlægning af skolens fysiske kapacitet. På baggrund af kortlægningen og inspirationsbesøg på skoler i nabokommuner mv. etableres forslag til anvendelse af lokaler i to scenarier: uden væsentlige økonomiske ressourcer med investeringer eventuelt over en årrække. Der udarbejdes forslag til finansiering, f.eks. via fondssøgning, sponsorstøtte mv. AktivitetFor år‘1 6 Efter år ‘16 Forå r ‘17 Efter år ‘17 For år ‘18 Ansvar Etablering af overblik Anders B./ Linea/ Rasmus Inspirationsbesøg Forslag til lokaleanvendelse

AktivitetForår ‘16Efterår ‘16Forår ‘17Efterår ‘17Forår ‘18Ansvar Inklusion Inklusionsfolder Peter/ Jan/ Hanne/ Bettina Gode råd til forældremødet Storforældremøde Julie/ Anders/ Bettina Eftermiddagsseminarer Værktøjskasse Inspiration til forældrearrangementer Skolereform Temadrøftelser i bestyrelsen Fysiske rammer Etablering af overblik Anders B./ Linea/ Rasmus Inspirationsbesøg Forslag til lokaleanvendelse