Limfjordsrådet Etablering af ”Vandråd Limfjorden”.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Præsentation af opgaven i oplandet til Limfjorden Inddragelse af Vandrådet og arbejdsgruppernes input.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
DH Formandsmøder Januar og februar 2013 Dagsorden •Nedskæringer på handicapområdet og retssikkerhed •Fyraftensmøder om føp/fleks reformen •Offentlige.
Implementering af folkeskolereform
Ideer og samarbejdsmuligheder fra vandsektoren. Rapport fra temadagen:”Vand – fremtidens strategiske ressource” Eigtveds Pakhus 28. september 2005 Forskningsplatformen.
mellem Miljøministeriet og KL
1. møde Vandråd Kattegat Skagerrak
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Orientering om Vandrammedirektivet
Baggrund Natura 2000: fuglebeskyttelsesdirektiv 1979 og habitatdirektiv 1992 Vandrammedirektiv Miljømålslov: Målsætning, Indsatsprogram & Køreplan.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Styringskrav for jobcentre
Konsulent Niels Philip Jensen
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vandplaner - Status.
Vandrammedirektivets plancyklus
Hvad betyder de fælles EU målsætninger for de danske mål?
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status på vandplaner.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Miljømålsloven - planproces
Danmarks Miljøundersøgelser Vandrammedirektivet, indhold og status Indlæg på konferencen: Planteproduktion 2004 Torben Moth Iversen Danmarks Miljøundersøgelser.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
DH Formandsmøder Januar og februar 2013 Dagsorden Fyraftensmøder om føp/fleks reformen Offentlige hjemmesiders tilgængelighed – ikke godt nok Reglerne.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Standardregulativer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Hvor mange ældrerådsmedlemmer 13 medlemmer Ældrerådet.
Sundhedsaftale III status
Hvordan implementeres Vandrammedirektivet i andre lande Miljøchef, Hans Roust Thysen Landscentret, Planteavl, Afdelingen for Miljø, Natur og Arealforvaltning.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
National handicapkonference, Nyborg Strand maj 2010 Peter Sørensen Glostrup Kommunalbestyrelse. Socialdemokraterne. Medlem af Socialudvalget. Medlem.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Tidsplan 1 ProcesMedarbejdere/ledere/forældrePolitisk niveau Marts19: Skriftlig orientering til involverede ledere Uge : Samtaler med ledere 16:
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
VANDRÅD KAN ØGE SAMARBEJDET I ET OPLAND IRENE ASTA WIBORG FLEMMING GERTZ.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Overordnede bestemmelser
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Lov om forsøg i folkekirken
Årshjul for vintertjeneste Vej- og trafikteknisk ordbog
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Kongernes Nordsjælland – videre proces
Vandområdeplaner og landbrugspakken
Kommuneplan Evaluering af kommuneplanprocessen
Arbejdsgruppemøde for Holmen
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Orientering omkring Budget
Tidsplan for det administrative arbejde med rammeaftalen
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Kongernes Nordsjælland – videre proces
Markedsmodning, proces
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
Kravredaktion Arbejdsgrundlag for Kravredaktion OS2kravmotor
Møde i GD1-projektforum
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Limfjordsrådet Etablering af ”Vandråd Limfjorden”

Limfjordsrådet Baggrund Embedsmandsgruppen og virkemiddelgruppen afholdt den 7. juni en workshop om indsatsprogram samt interessentinddragelse. På Limfjordsrådet møde 14. juni præsenterede Karin Olsson et oplæg om etableringen af svenske ”Vandråd”. Limfjordsrådet besluttede på dette møde, at Embedsmandsgruppen udarbejder et forslag til, hvordan interessentinddragelsen kan foregå i oplandet til Limfjorden – en svensk model tilpasset Limfjorden / Danmark.

Limfjordsrådet Nyt koncept for vandplanlægning Vandområdeplanen får karakter af et kommunikationsværktøj, der informerer offentligheden om regeringens planer vedrørende de indsatser, der skal gennemføres i henhold til direktivet. Bindende miljømål og indsatser fastsættes i bekendtgørelser Idéfase, teknisk forhøring, supplerende høring og kommunale handleplaner afskaffes. Bestemmelserne om klageadgang i forhold til planernes tilvejebringelse og dermed den indirekte mulighed for at tilsidesætte det faglige grundlag og de overordnede politiske beslutninger om mål og indsatser bortfalder. Der kan forsat klages over konkrete forvaltningsmæssige afgørelser i forbindelse med gennemførelse af indsatserne

Limfjordsrådet Indførelsen af lokale vandråd Øget interessentinddragelse. Kommunerne skal fremover udarbejde forslag til indsatsprogram. For den kommende planperiode vil dette vedrøre konkrete vandløbsforanstaltninger. Kommuner og vandråd kan herudover komme med forslag til det statslige indsatsprogram i øvrigt. Kommunerne forpligtes til at inddrage et lokalt vandråd, hvis der er ønske herom. Kommunerne skal have formandsskabet for vandrådene og afholde omkostningerne til at yde sekretariatsbistand for vandrådene. Der skal oprettes ét vandråd i hvert hovedvandopland. Ingen organisation kan være repræsenteret i et vandråd med mere end ét medlem.

Limfjordsrådet Lokale vandråd Organisationer og foreninger der kan være medlem af et vandråd (jf. Udkast til lov): Relevante landsdækkende erhvervsorganisationer. Landsdækkende foreninger og organisationer og foreninger, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser. Lokale foreninger og organisationer, der efter deres formål eller i øvrigt er knyttet til interesser forbundet med beskyttelse og benyttelse af vand.

Limfjordsrådet Indsatsprogrammet Ministeren fastsætter rammerne for kommunernes forslag til indsatsprogram vedr. vandløb i form af mål, virkemiddelkatalog, en indikativ økonomisk ramme og en tidsplan. Ministeren tager udgangspunkt i kommunernes forslag til indsatsprogram for vandløbsområdet til det samlede indsatsprogram, men er ikke bundet af det.

Limfjordsrådet Tidsplan DatoBegivenhed Basisanalyse og Oversigt over væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver offentliggøres Ministeren udmelder rammen bestående af: Udkast til konkrete miljømål, Virkemiddelkatalog Foreløbig økonomisk ramme. Tidsfrist for arbejdet Kommuner sender forslag til indsatsprogrammernes supplerende vandløbsforanstaltninger til Naturstyreslen Miljøministeren udsender udkast til vandområdeplanerne for perioden i 6 måneders offentlig høring Anden generations vandområdeplaner offentliggøres

Limfjordsrådet Økonomi Staten vurderer: Der frigøres administrative ressourcer i kommunerne ved at afskaffe Idéfase og tekniske forhøringer vedr. vandplanerne. Der frigøres ressourcer ved ophævelse af reglerne om kommunale vandhandleplaner. Kommunerne blev i bloktilskudsaktstykket for 2012 kompenseret 15,0 mio. kr. Kommunerne får nye opgaver med udarbejdelse af forslag til indsatsprogram og sekretariatsbetjening af vandråd. Kommunerne får samlet set en netto-engangsomkostning i 2014 på ca. 11 mio. kr. som afholdes indenfor Miljøministeriets ramme.

Limfjordsrådet Vandråd Limfjorden Der etableres ét ”Vandråd Limfjorden”, der diskuterer og behandler overordnede vandplanspørgsmål (principdrøftelser), planlægning herunder evt. fordeling af næringsstofindsatser, virkemidler, indsatser overfor miljøfremmede stoffer etc. ”Vandråd Limfjorden” indsamler oplysninger, forslag m.v. til konkrete lokale indsatser fra ”Arbejdsgrupperne vedr. vandløbsindsatsen” og tilføjer egne input inden materialet sendes til Limfjordsrådet / Kommunerne. En repræsentant fra Limfjordsrådet er formand for ”Vandråd Limfjorden”.

Limfjordsrådet Vandråd Limfjorden Der arbejdes med: Informationsaktiviteter : Inspirationsdag, nyhedsbrev og anden information, hjemmeside,”vandvandring”, guidede offentlige ture med fokus på vandforvaltning Mødeaktiviteter: Årlige møder, afholdelse af temadage, workshops, samarbejde med andre vandråd og organisationer, organiserer høringsmøder, prøvetagning / undersøgelser Konkrete aktiviteter: Forslag til natur- og miljøforbedrende tiltag, igangsætning af undersøgelser / overvågning, indsamling af information etc.

Limfjordsrådet Arbejdsgrupper vedr. vandløbsindsatsen For vandløbssystemer, der ikke krydser kommunegrænsen, har den enkelte kommune den direkte kontakt til de lokale interessenter og sørger for interessentinddragelsen. Kommunerne etablerer i fællesskab arbejdsgrupper relateret til større vandløbssystemer, der går på tværs af kommunegrænserne. Formand for de enkelte arbejdsgrupper udpeges af kommunerne. Kommunerne / arbejdsgrupperne organiserer selv deres arbejde. Ensartethed i arbejdet tilstræbes dog på tværs af grupperne. Der arbejdes med lokale spørgsmål herunder konkrete lokale indsatser (realiseringer, konkrete vandløbsindsatser i relation til fysisk udformning m.m. – Bilag 1):

Limfjordsrådet Eventuelle delvandråd Hvis kommunerne får en reel forvaltningskompetence for så vidt angår næringsstofindsatser (planlægning, virkemidler, realiseringer m.v.), indsatser overfor miljøfremmede stoffer etc. kan delvandråd blive relevante. Delvandrådene er arbejdsgrupper der i givet fald arbejder med lokale spørgsmål herunder konkrete lokale indsatser.

Limfjordsrådet

Limfjordssekretariatet kan: Initiere processen med etablering af arbejdsgrupper herunder finde relevante aktører, etablere opstartsmøder m.m. Fungere som sekretariat for ”Vandråd Limfjorden” herunder udarbejde dagsorden, referater, oplæg samt arrangere temadage, sammenskrive resultater fra arbejdsgrupper m.v. Understøtte Kommunerne i udarbejdelsen af indsatsprogrammet. Fungere som facilitator omkring processen med fastsættelse af rammer og retningslinjer for arbejdet. Formidle ”Vandråd Limfjordens” arbejde og aktiviteter via Limfjordsrådets hjemmeside. Håndtere eventuel økonomi i forbindelse med etablering af ”Vandråd Limfjorden” og dets arbejdet. Udarbejde den årlige evalueringsrapport om Vandrådets aktiviteter m.v. Udvikle idé-kataloget.

Limfjordsrådet Limfjordsrådet godkender notat om vandråd 27. september 2013 Ult. oktober / primo november 2013 Temadag / møde om vandråd Interessenter inviteres til en snak om etableringen af vandråd Limfjordsrådet beslutter kommissorium for "Vandråd Limfjorden" 29. november 2013 December januar 2014 Politisk behandling i medlemskommunerne af kommissorium for "Vandråd Limfjorden" Vandråd og lokale delvandråd / arbejdsgrupper etableres - 1. møde(r) afholdes Januar / februar generationsvandplan- indsatser drøftes på møder i "Vandråd Limfjorden" og i de lokale delvandråd / arbejdsgrupper herunder temadage, workshops m.m. "Vandråd Limfjorden" og de lokale delvandråd / arbejdsgrupper arbejder aktivt på at informere lokalt om "vand" herunder tilstand, muligheder, mål, tiltag m.m. August - oktober 2014 Kommunerne / Limfjordsrådet samler input / forslag til et indsatsprogram for 2. generations-vandplanerne, samt behandle dette politisk.

Limfjordsrådet N-vådområder

Limfjordsrådet VOP Opdatering af VOP til den 15. september: Besluttet af den Nationale Styregruppe for vådområdeindsatsen på møde 11. juni 2013 Næste møde i den Nationale Styregruppe forventes medio oktober. Nøgletal: Kvælstoffjernelsen i VOP er 127 kg. N/ha/år (pejlemærke 113) Omkostningseffektiviteten i VOP er 831 kr./kg N (pejlemærke 866) Forventet forbrug i vådområdeindsatsen 300 mio. kr. (Ramme er 302 mio. kr.)

Limfjordsrådet Høring af Statens arbejdsprogram for de næste vandplaner

Limfjordsrådet Fællesskab om fakta: Brev til Miljøministeren om vigtigheden af, at datagrundlaget er fagligt i orden, tilstrækkeligt og accepteret af interessenterne. Hvis Regeringen ikke lykkes med at få skabt ”fællesskab om fakta” (den første vandvej), vil Kommunerne efterfølgende få meget vanskeligt ved at gennemføre den konkrete indsats på en frivillig basis. Kopi af brevet sendes som en del af høringssvaret. Ændret lovgivning Af udkastet til arbejdsprogrammet fremgår det at en lovgivningsændring er undervejs. Denne skal sikre øget lokal involvering, mere dialogbaseret interessentinddragelse og en mere enkel og smidig planlægningsproces. Det anbefales at der sikres en målrettet og øget lokal involvering på et tidligere tidspunkt specielt i forhold til vandplanernes indsatsprogram. Det er vigtigt at der afsættes tilstrækkelig tid til reel involvering af kommuner og Vandoplandsstyregrupper.

Limfjordsrådet Tidsplanen er for stram Forhøring hos myndigheder må skubbes, hvis idéfasens høringssvar reelt ønskes inddraget. Tidsforløbet for det samlede arbejdsprogram inklusiv basisanalyse burde være længere. Der burde endvidere være gennemført en samtidig høring på ½ år af ”arbejdsprogrammet”, ”Væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver” og ”Udpegning eller revidering af særlige beskyttelsesområder”. Procesforløb Basisanalysen for 2. generationsvandplanerne vil udkomme før 1. vandplan bliver vedtaget. Basisanalysen er forventeligt på et nyere datagrundlag. Det forventes at Staten oplyser, hvordan forskelle skal håndteres. Udpegning og afprøvning af alternative virkemidler: Det påpeges, at det er statens endelige ansvar, at virkemidlerne bliver afprøvet. Tilsvarende er det statens ansvar at sikre finansieringen og at dokumentationen af virkemidlerne er tilstrækkelig.

Limfjordsrådet Tidsplan Limfjordsrådet den 27. september Politisk behandling i kommunerne 30. september – 10. november Kommunens indstilling sendes til Sekretariatet 11. november Frist for indsendelse af høringssvar 18. november